Posts

Showing posts from August, 2013

Sambal Cinta Petai Merdeka

Image
Assalamualaikum dan salam sejahtera...... Happy MERDEKA!!!!
Merdeka merdeka juga,... tapi tau ke erti kemerdekaan sebenar??? Bebas dari penjajahan!!! Fikir-fikirkanlah.
Oleh sebab Blogger menjadi pilihan Utama sekarang nie.. No more Facebookans... Android pun dah remove Facebook application.. So kembali menjadi Blogger semula... Nak update apa yer? Stop sebentar update entry-entry menyayat hati nie.... Masa tuk buang semua tu dari kepala nie.... Sementara menunggu hari...

Pagi lagi dah bangun dikejutkan oleh Permata Hatiku... Jangan nakal-nakal yer... Sabar ye.. Sikit masa je lagi... Tengok ayah dah bersiap nak kekebun menjadi "Cikgu", Mak pun sama juga... Terdengar ayah suruh masak cepat.. Tapi tak cakap dekat kite lew... Cakap dekat emak.. Yelah kan... Hujan-hujan nie cuaca sejuk.. Cepat lapar... Mak minta adik yang seorang tu masak awal.. Emmm dia duk syok kat bilik lagi...
So kite merajinkan diri tuk masak.. (masuk bakul angkat sendirilah) Menjadi suri dihati orang dah t…

Simpati Dan Kasihan

Simpati atau kasihan memang baik dan harus ada dalam hidup kita, tetapi tidak boleh dijadikan dasar menjalinkan suatu ikatan. Perasaan kasihan itu akan tamat, tetapi perasaan kasih tidak berkesudahan.Dasar menjalinkan suatu ikatan adalah kasih, bukan kasihan. Kalau perasaan kasihan ini kelak berakhir, maka sebuah hubungan tidak akan boleh bertahan. Kerana faktor yang membuat rasa kasihan itu sudah hilang.
"Untuk apa dia harus dikasihani?" Seharusnya cintailah dia dengan tulus, bukan kerana simpati atau kasihan semata-mata.

Tetapi apakah mungkin cinta itu berasal dari simpati? Mungkin juga. Kerana perasaan kasihan menuntut kita untuk berbuat sesuatu kepada orang yang kita kasihani. Dari situlah nantinya proses ini akan terus berkembang. Lambat laun akan bertukar menjadi kasih sayang.

Namun.. terpulang juga kepada pegangan individu... Iman dihati... Pegangan agama dihati dan kepercayaannya. Mungkin bila perasaan itu hilang, tiada lagi yang harus dipertahankan.. Tiada lagi yang…

Sharing: Bagaimanakah Rumahtangga Islam Itu?

Image
Rumahtangga Islam bukan hanya sekadar berdiri di atas kemusliman seluruh anggota keluarganya. Bukan kerana seringnya terdengar lantunan ayat-ayat al-quran dari rumah itu, bukan pula sekadar anak-anaknya disekolahkan ke masjid pada sebelah petangnya.

Rumahtangga Islam adalah rumah yang di dalamnya ditegakkan adab-adab Islam, baik kepada individu mahupun keseluruhan anggota rumahtangga. Rumahtangga Islam adalah rumahtangga yang didirikan di atas landasan ibadah. Mereka bertemu dan berkumpul kerana Allah, saling menasihati dalam kebenaran dan kesabaran, serta saling menyuruh kepada yang makruf dan mencegah yang mungkar, kerana kecintaam mereka kepada Allah swt.

Rumahtangga Islam adalah rumahtangga teladan yang menjadi ikutan dan dambaan umat. Mereka selesa tinggal di dalamnya kerana kesejukan iman dan kekayaan rohani. Mereka berkhidmat kepada Allah swt, dalam suka mahupun duka, dalam keadaan senggang mahupun sempit.

Rumahtangga Islam adalh rumahtangga yang didalamnya terdapat iklim yang …

Sepintas Lalu... Dari diri, rakan, dan bacaan ..

Auto-updated:Mengapa masih disitu sedangkan kita tetap sendiri...
Mengapa masih menunggu sedangkan yang ditunggu tidakkan datang...
Mengapa masih menanti sedangkan yang dinanti tidakkan tiba...
Mengapa masih memberi sedangkan ia tak dihargai...
Mengapa masih mengharap sedangkan ia takkan kesampaian...
Mengapa masih berfantasi sedangkan ia tidakkan menjadi realiti...
Mengapa masih berlembut hati sedangkan sudah terang kerasnya hati...
Mengapa masih mengukir senyuman dibibir walaupun dah terang pedih luka hati...
Mengapa masih berbahasa lembut sedangkan terserlah kekasaran bahasa...Mengapa masih tetap disitu sedangkan sudah terang-terang tak harus disitu lagiMengapa...harus mengapa...
Pilihan dah jelas ada... Mengapa kita tidak memilih?
Bukan tak memilih.. Tetapi kita sudah memilih...
Mengapa kita memberi.. Kerana memberi lebih baik dari yang menerima.. Walaupun tak dihargai.. Kerna ada nilaian yang berharga disebalik pemberian kita.Mengapa masih berharap sedangkan jelas tiadakan berol…

Sharing: Qunut Difahami Tingkat Penghayatan

Image
Pertanyaan: Saya sudah berumur dan ingin mengetahui apa yang dimaksudkan dalam doa Qunut yang kita baca setiap kali solat Subuh. Bagaimana saya hendak menghayati doa Qunut itu.
Haji Mat Johor.

Penjelasan:
Secara ringkasnya apa yang perlu kita renungkan apabila membaca doa Qunut ialah apabila membaca: “Allahummahdini fi man hadaita (Ya Allah, berilah aku hidayah seperti mana orang yang Engkau beri hidayah)”, hendaklah ia tegaskan bahawa ia sangat menghayati petunjuk Allah SWT untuk memasukkannya ke dalam golongan orang yang telah mendapat petunjuk.

Apabila membaca wa ‘afini fi man ‘afait (berilah daku kesihatan seperti mana orang yang Engkau beri kesihatan), hendaklah ia mengharapkan benar-benar akan memperoleh afiat seperti mana orang yang telah memperolehnya supaya mendapat kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Apabila ia membaca wa tawallani fi ma a’thaita (dan peliharalah aku seperti mana orang yang Engkau pelihara), hendaklah ia penuhkan harapan semoga Tuhan menolongnya, melimpahkan i…

Peneman dikala sepi

Image
Biarpun kadangkala kamu menyakitkan hati....
Tapi telatahmu amat menggembirakan hati...
Biarpun kelibatmu setiap subuh pagi membuatkan kuterkejut...
Tapi melihat kecomelanmu ...aduhai...
Tak sampai hati nak marah...
Walaupun kakiku sering menjadi mangsa tanganmu....
Tapi kau tetap gembirakan hatiku...
Peneman setia.... Hampir 4 years...
.........


Untukmu sayang

***************************Terasa langkahan kaki semakin longlai...
Nafas kian perlahan....
Ya Allah.... Berikan kekuatan kepada HambaMU ini....
Ya Allah.... Berikanla kesabaran yang tinggi....
Berikan kesihatan yang baik ....
Demi dia yang amat kusayangi...
Gagahi langkah ini walaupun ia lemah...
Tabahkan hati ini walaupun ia kian parah
Teruskan hidup ini walaupun ia kian tak bermakna
Pamirkan senyuman ini walaupun ia hanya paksaan
Hiasi dengan tawa walaupun sekadar menutup kesedihan hatiAndainya terpaksa pergi sebelum waktunya.....
Biar dia yang disayang terus bernafas...
Agar dia tahu... Betapa cinta dan kasihnya diri terhadapnya...
Betapa besar pengorbanan untuk dirinya
Betapa dia kan menjadi kesayangan semua
Insyaa Allah....Tuhan sengaja... Menduga kita
Dimana kesabaran HambaNya
Hanya Tuhan Yang Pasti Mengerti...****************************************Kuakan menjagamu dibangun dan tidurku
Buatmu permata hatiku..

Biarkan......

Tika rindu bertamu dihati...
Mana mungkin diungkapkan dengan kata...
Kerna....
Kata tiada makna...
Mana mungkin diluah dengan suara...
Kerna bicara itu sepi pergi...Tapi....
Tatkala rindu itu bertamu lagi...
Datang.. Semakin menghampir...
Hanya satu tempat dituju...
Hanya satu teman yang perlu ...
Menadah tangan... Memanjatkan doa
PadaNYA yang Maha Mengerti...Ungkap rindu pada yang tak mengerti
Ungkap rindu pada yang menjauh pergi
Pergi.... Membawa bahgia yang hanya sedikit....
Biarlah... Biarlah.....
Tak bisa mengerti & memahami...
Sampai waktu masa kan tiba lagi...Pergi menjauh kutakkan kembali
Tinggal segala yang dimiliki
Tidak dipinta kan jadi begini
Namun terpaksa juga menjauh diri
Membawa cinta yang utuh dihati
Bersama permata hati yang sentiasa menemani....
Lambang kasih yang ikhlas tak berbelah bagiBiarlah ia pertama dan terakhir kali
Cukuplah hanya satu dihati
Kan dikenang sehingga nafas terhenti
Entah esok entahkan nanti
Biar terpendam segala dihati
Sehingga hayat nanti…

Harus Terpisah

Sendiri
Sendiri ku diam
Diam dan merenung
Merenungkan jalan yang kan membawaku pergi
Pergi ‘tuk menjauh
Menjauh darimu
Darimu yang mulai berhenti
Berhenti mencoba
Mencoba bertahan
Bertahan untuk terus bersamakuKu berlari kau terdiam
Ku menangis kau tersenyum
Ku berduka kau bahagia
Ku pergi kau kembaliKu coba meraih mimpi
Kau coba ‘tuk hentikan mimpi
Memang kita takkan menyatuBayangkan
Bayangkan ku hilang
Hilang tak kembali
Kembali untuk mempertanyakan lagi cinta
Cintamu yang mungkin
Mungkin tak berarti
Berarti untuk ku rindukanKu berlari kau terdiam
Ku menangis kau tersenyum
Ku berduka kau bahagia
Ku pergi kau kembali
Ku coba meraih mimpi
Kau coba ‘tuk hentikan mimpi
Memang kita takkan menyatuIni harusnya kita coba saling melupakan
Lupakan
Lupakan kita pernah saling bersamaKu berlari kau terdiam
Ku menangis kau tersenyum
Ku berduka kau bahagia
Ku pergi kau kembali
Ku coba meraih mimpi
Kau coba ‘tuk hentikan mimpi
Memang kita takkan menyatuCakra khan

Bingkisan Syawal

Bismillah.... Assalamualaikum dan Salam Aidilfitri.... Alhamdulillah... Syukur atas nikmat yang Allah swt berikan kepada kita semua hambaNYA... Dapat menikmati hati kemenangan... Hari kegembiraan bersama orang tersayang, keluarga, sahabat dan rakan taulan. Lebaran yang dinanti... Diindahkan lagi dengan ampun dan maaf bagi menyucikan hati yang sakit oleh kerana dosa, salah dan silap. Saling bersalaman dan bermaafan diantara suami isteri, ibubapa, keluarga, rakan taulan dan jiran tetangga. Alhamdulillah...Biarpun menyambut dengan sederhana hanya bersama keluarga dirumah... Tapi tetap bersyukur melihat segalanya bertambah baik... Melihat wajah emak dan ayah... Terasa sayu dihati... Tiadalah dapat terungkap akan rasa itu... Sesungguhnya Allah swt Maha Mengetahui... Itulah wajah kesayangan yang senantiasa dihati.. Maafkan segala Dosa Anakmu... Terima kasih Atas penerimaan... Jasamu tak mampu dibalas... Tapi selagi nafasku ada... Selagi itu kutetap cuba membahgiakan mereka seperti mana dahu…

Sharing: "Sebuah Rumahtangga dan Sebuah Masjid"

Image
BAITUL MUSLIM HALAQAH NET: Sebuah Rumahtangga dan Sebuah Masjid
"Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin."
Selalu kita dengar ungkapan ini,bila ada orang berhasrat ingin mendirikan rumah tangga. "Saya nak bina masjid", atau " jika ada orang yang cuba mengugat sebuah rumah tangga dikatakan ingin meruntuh atau merobohkan masjid."
Kenapa ada bandingan antara membina rumah tangga dengan membina masjid? Ada persamaankah antara kedua-dua? Mari kita lihat bandingan sebuah rumah tangga dan sebuah masjid.
Bandingan membina masjid dengan rumah tangga dari segi konsep dan falsafah.
1. Masjid dibina kerana Allah SWT. Dilarang membina masjid dengan niat-niat yang lain. Begitulah dalam m…

Coretan hati 24 Ramadhan: Turuti Allah swt atau HambaNYA

Image
Ramadhan semakin menghampiri garis akhir. Mencari keberkatan Ramadhan.. Alhamdulillah atas doa yang sering dimakbulkan olehNYA... Hati semakin tenang, jiwa kian tenteram... Ada hikmah disebalik yang diaturkan olehNYA... Oleh itu sandarkan kepadaNYA... Kerna DIA yang mengizinkan segalanya dan memperkenankan doa2 orang-orang yang dikehendakinya... Bersangka baiklah dengan tiap-tiap yang berlaku... Lihatlah dengan mata hati setiap apa yang terjadi... Nescaya kan temui rasa manisnya akan tiap kejadian yang diciptakanNYA... Menuruti kata hati yang dikawal nafsu boleh membawa kepada hati yang keras dan jiwa yang sering rasa bersalah... Namun andai menuruti hati yang penuh kewarasan dan bersandarkan kepadaNYA akan merasa ketenangan dalam tiap-tiap perbuatan dan tingkah laku kita. Kadang kita merasa kita cukup hebat.. Kadang kita merasa kita dipihak yang sentiasa benar... Tapi kita lupa cermin yang kita lihat akan wajah kita adalah dari sudut kita sendiri... Tapi bila kita lihat di cermin dar…