Thursday, August 22, 2013

Sharing: Qunut Difahami Tingkat Penghayatan

Pertanyaan: Saya sudah berumur dan ingin mengetahui apa yang dimaksudkan dalam doa Qunut yang kita baca setiap kali solat Subuh. Bagaimana saya hendak menghayati doa Qunut itu.
Haji Mat Johor.

Penjelasan:
Secara ringkasnya apa yang perlu kita renungkan apabila membaca doa Qunut ialah apabila membaca: “Allahummahdini fi man hadaita (Ya Allah, berilah aku hidayah seperti mana orang yang Engkau beri hidayah)”, hendaklah ia tegaskan bahawa ia sangat menghayati petunjuk Allah SWT untuk memasukkannya ke dalam golongan orang yang telah mendapat petunjuk.

Apabila membaca wa ‘afini fi man ‘afait (berilah daku kesihatan seperti mana orang yang Engkau beri kesihatan), hendaklah ia mengharapkan benar-benar akan memperoleh afiat seperti mana orang yang telah memperolehnya supaya mendapat kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Apabila ia membaca wa tawallani fi ma a’thaita (dan peliharalah aku seperti mana orang yang Engkau pelihara), hendaklah ia penuhkan harapan semoga Tuhan menolongnya, melimpahkan inayat-Nya kepadanya, menolak yang ia takuti dan memberi yang ia harapkan. Ini kerana seseorang yang mendapat inayat Allah SWT terhindar daripada kesukaran dan memperoleh barang yang dihajatinya.

Mengharap keberkatan
Apabila membaca wabarik li fi ma a’thaita (berilah keberkatan bagiku pada apa-apa yang Engkau kurniakan), hendaklah ia mengharap diberkati segala apa yang telah diberikan kepadanya.

Apabila membaca wa qini syarra ma qadhaita (selamatkanlah aku daripada bahaya yang telah Engkau tentukan), hendaklah ia mengharap benar supaya ia dipelihara daripada segala rupa kejahatan.

Apabila membaca fa innaka taqdhi wa la yuqhdha ‘alaika (maka sesungguhnya Engkaulah yang menghukum bukanlah Engkau yang kena hukum), hendaklah ia menghidupkan perasaan bahawa Tuhanlah yang Maha Berkuasa melaksanakan qada-Nya dan qada-Nya tidak dapat diubah oleh sesiapa pun.

Apabila membaca wa innahu layadzillu man wa laita (sesungguhnya tidak hina orang yang Engkau pimpin), hendaklah ia berasakan bahawa orang yang dimuliakan Allah SWT tidak akan dapat dihinakan, tidak berasakan dirinya hina, hidup padanya perasaan mulia diri dan ia tidak mahu tunduk, selain kepada kebenaran.

Apabila membaca wa la ya-izzu man ‘adaita (dan tidak mulia orang yang Engkau musuhi), hendaklah ia insafi bahawa orang yang dimusuhi Allah SWT pasti akan terjebak ke dalam kancah kebinasaan dan tidak layak orang yang dimusuhi Allah SWT kita muliakan.

Apabila membaca tabarakta wa ta’alaita (Maha suci Engkau wahai Tuhan kami dan Maha Tinggi), hendaklah ia akui benar-benar bahawasanya Allah SWT yang Maha Besar keberkatan-Nya dan Maha Tinggi, kekal kebajikan-Nya dan tetap tegak ketinggian-Nya.

Apabila ia berselawat kepada Nabi SAW, maka hendaklah ia berharap dengan sebenar-benarnya semoga Tuhan makin menambahkan kebesaran Nabi SAW dengan makin bertambah berkembangnya agama Islam dan menarik manusia untuk menganutinya.

Sumber: B.Harian

***************

ps: Kadang-kadang kita membaca bacaan didalam solat, tapi kita tidak tahu makna bacaannya, dan tidak memahami maksudnya... Tetapi dengan memahami setiap bacaan dalam solat kita, solat kita lebih khusyuk dan lebih penghayatan. Ingatan untuk diri sendiri...

No comments:

Lama meninggalkan dunia blogger

Assalamualaikum.. Alhamdulillah masih wujud blog ini yang lama sangat ditinggalkan... Dunia blogger yang satu masa dahulu memang menjadi min...