Personal blog. Bukan sekadar blogger. Tentang kehidupan, hiburan, informasi, segmen, giveaway dan contest, pendapat dan Pandangan Serta Nasihat. Perkongsian Dengan Rakan Blogger.

Tuesday, December 29, 2015

Tips Menabung Dengan Mudah

Tuesday, December 29, 2015 Posted by Ann Mohamad 1 comment

Masa-masa tengok televisyen... rasa nak selongkar handbag...

Oh banyaknya RM5.... Nasib yang baik untuk Saving 5 ku kerana dia MAKAN BESAR harini..

dan.... Nasib kurang buat Expensesku.. Sebab expenses berjaya di CUT... hihiii...

Zaman2 sekarang nak menabung dan menyimpan alahai sangat susah.. Jadi disiplinkan diri untuk ber"Pantang ".

Inspirasi dari bos...

"i ajar you one tips nak simpan duit.. Kalau kau belanja dapat balance duit RM5.. kau simpan... Jangan guna... apapun jadi kau jangan guna"

" i tell you ya... at the end of the month or year.. you tengok berapa you boleh simpan.. RM5 xbesarlah.. kira tengah2.."

Ok.. i pun buat.. Alhamdulillah... berjaya... menyimpan...

Ok jom berpantang RM5...

Oh Diriku

Tuesday, December 29, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments

Semua orang nak selim melim... Cantik.. Puteh melepak...

Qu Puteh... Qu Puteh... Baru Lah Putih...

Terlajak larissss kau....

Tapi kite biasa2 jer... Tak kurus.. malah bertambah2 berisinya... OMG.....

Nak kata makan banyak tidaklah... Jarang makan... Kalau buka peti Ais memang xdalah makan2 yang boleh menambah kalori...

Bila perlu baru beli... Sebab nanti tiada orang yang makan... Ku... memanglah tidaknya..

Tapi semakin hari rasa semakin bertambah...
Keinginan Nafsu pun semakin down... ishhhh... bahayes nie...  Cepat letih... Cepat mengantuk..

Alahai...
Terimalah hakikat dirimu bukan muda lagi...
Terimalah hakikat dirimu tak seselim dulu...

erkkkk..

Sabar ye.. insya allah boleh sihat semula..

Monday, December 28, 2015

Ibu... Layang-layang

Monday, December 28, 2015 Posted by Ann Mohamad 2 comments

Lama tak kesempatan bawa bidadari jalan-jalan, sementara ada waktu sikit bawalah...

Dia sibuk nak sungai... Masa solat di Masjid Selat Melaka dia tak sabar nak tengok air...

"wahhhh besarnye...." dia tunjuk air masa dekat masjid...
"ok.. jom ikut ibu solat dulu... pastu kite tengok"

Punyalah suka dia.. Lantai luar masjid selat panas.. dia selamba jer pijak.. emmm kental betul sikecik nie.. Asalkan keinginan dia diperolehi...

Ok.. ibu suka awak.. hu.huuu..

Malamnya tak kemana... duduk rumah sahaja... rehat2.. mujur anak2 tidur awal.. boleh releks.. erat betul pelukan dia.. xmahu lepas..

Esok episod sungai lagi... oh anakku... berapa banyak sungai da...

Ajak g zoo taknak.. naik beca taknak.. shopping xnak.. tengok buaya lagilah xnak..

"dik... kite tengok buaya nak x?"
"xnak la...."hihiii maraj betul tu..

Sampai pantai klebang.. aka dataran 1 malaysia. suka dia.. panaspun panaslah.. janji keinginnan dia diperolehi...

Cakap panas pun xnak dengar.. nasib sempat capai.. kalau tak dah dia masuk air tepi pantai tu...

Kotor juga air tu.. macma manalah ada orang boleh mandi situ.. erkkkk

Dia nampak orang main layang-layang...

"Ibu... ni apa ni..."
"layang2..."
"nak layang2.. nak layang2"

belikan dia layang2 kecik... pandai pula dia main..

dah puas baru gerak balik kampung... redah jer.. tak biasa urus sendiri.. tapi harus uruskan sendiri .. bila kita mudahkan urusan orang lain.. Allah set akan mudahkan urusan kita kelak..

hihi... nie saja coretan timing dah ngantuk..
nak tulis panjang2 nanti bosan..

erkkk mana ada orang baca.. bebel sensorang..

Wednesday, December 23, 2015

Hidup Simple

Wednesday, December 23, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments

Hidup memang susah... tapi kita boleh mudahkan ia... Insya allah... Pilihlah jalan yang diRedhai Allah swt...

Sentiasa tersenyum dan hadapi setiap dugaan dan cabaran yang mendatang....

Insya allah pasti mudah...

Thursday, December 17, 2015

Untuk Suamiku

Thursday, December 17, 2015 Posted by Ann Mohamad 1 comment

Apa adanya kamu.... itulah yang kiterima..
Kerna... Allah telah hadirkanmu untuk diriku
Kurang lebih.... kau tetap suamiku dunia sampai syurga...

Tuesday, December 15, 2015

Syukur Setiap Waktu

Tuesday, December 15, 2015 Posted by Ann Mohamad 1 comment

Alhamdulillah.... syukur setiap waktu yang Allah swt kurniakan pada kita...
Bersyukur kerana diberikan kesihatan tubuh badan yang baik...
Bersyukur diberikan kehidupan yang indah lagi sederhana...
Bersyukur kerana dapat melayari kehidupan yang baik tanpa gangguan masalah besar yang membebankan...
Bersyukur juga dapat laksanakan tanggungjawab sebagai isteri, suami, anak, ibu, ayah, dan sebagai khalifah diatas muka bumi Allah swt...

Dan haruslah bersyukur setiap nikmat yang Allah swt berikan sedikit atau banyak... mudah atau sukar... pasti ia yang terbaik untuk.kita...

insya allah..

Coretan dari hati ke hati...
Anne... ibunya humaira

Thursday, November 5, 2015

Terapi Oksigen Concentrator Dr Arras Oxygen Consentrator

Thursday, November 05, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments

 Salam Malaysia Sihat Sejahtera...
Terbaru Di Pasaran!!!
Dr Arras Oxygen Concentrator . SATU-SATUNYA Mesin Oxygen Concentrator Di Malaysia.

Membekalkan sehingga 90% Oxygen ke bahagian OTAK, JANTUNG , BUAH PINGGANG serta MEMBANTU SISTEM PENAFASAN.

Khidmat Nasihat PERCUMA!
Hubungi Dr Arras Consultant
👔En Azmi 014-225 7628 Whatsapp @ Call
.
💉 Membantu Merawat Masalah Kesihatan Berikut:
✔ Paru-paru
✔ Kanser
✔ Migrain
✔ Kencing Manis
✔ Darah tinggi
✔ Asma
✔ Saraf
✔ Buah Pinggang
✔ Masalah Penafasan (Semput/ Lelah)

Ingin Tahu berkenaan Dr Arrass Oksigen Concentrator?
Sila whatsapp @ SMS @Reply Message ini:
Nama:
Lokasi@Alamat:
No telefon:
Masalah Kesihatan:

Khidmat Nasihat PERCUMA!
Hubungi Dr Arras Consultant
👔En Azmi 014-225 7628 Whatsapp / Call

Sila SHARE untuk berkongsi dengan rakan-rakan atau keluarga anda yang mungkin hadapi masalah kesihatan di atas. Perkongsian bermanfaat untuk kesihatan bersama.
Terima kasih dari kami untuk anda semua.
----------Sharing is Caring
Arrakasta MO Sdn Bhd

tolong promote tuk sidia..


Friday, October 30, 2015

musim hujan

Friday, October 30, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
Musim hujan sekarang.. mulalah batuk2, demam, selesema... uihhh garau rasa suara.. tekak pedih-pedih... mood pun banyak lari.. nafsu apetah lagi... nafsu makan, nafsu nak cakap banyak.. macam-macam lagi. tak sabar nak jumpa bidadari ibu.. harap anak ibu sihat... tunggu ibu tau...

Saturday, October 17, 2015

Mudahkan segalanya

Saturday, October 17, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
Disaat sesuatu perkara yang tidak mudah baginya untuk lakukan... apalah sangat jika kita bertoleransi mudahkannya... biarpun kita yang terpaksa memujuk segala... Insyaallah.. lebih banyak kita memberi.. lebih banyak juga kita terima.. mungkin bukan dalam hal yang sangat kita inginkan.. tapi dalm hal yang srbenarnya kita lebih perlukan... sesuangguhnya Allah swt maha mengetahui..

Tuesday, October 13, 2015

Berlapang hati

Tuesday, October 13, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
Alhamdulillah... Bila kita berlapang dada dan hati insya allah segalanya akan dapat dilalui dengan mudah.... Buang segala yang tidak enak.. dan serikan hari yang mendatang dengan sesuatu yang menarik... insya allah...

Tuesday, October 6, 2015

Selamat Ulangtahun Bidadariku

Tuesday, October 06, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
Alhamdulillah... syukur.. bidadari dah masuk 2 tahun... tengah free nie jengah sebentar diruangan blog yang sebulan sekali diupdate... Sempena hari lahir bidadari Humaira dan bidadari zara. ibu , papa dan mama buat majlis sambutan hari lahir berdua.. tarikh yang sama... Alhamdulillah.. semuanya berjalan lancar. tetamu yang hadir pun diluar jangkaan.. Yang penting segalanya mencukupi dengan kerjasama ahli keluarga... Selamat ulangtahun sayangku... ibu sayang kamu...walaupun kamu menyebut2 nama ayah.. sampai nak tidurpun masih ayah.. ayah.. last sekali.. kamu sebut... "ayah kejelah ibu..." ... so suweeetttt Semoga kamu membesar jadi anak yang solehah... dan kanulah amanah buat ibu dan ayah... sayang kamu...

Tuesday, September 15, 2015

Bila hatiku tak seperti dahulu

Tuesday, September 15, 2015 Posted by Ann Mohamad 1 comment
Ya Allah... Pemilik seluruh jiwa ragaku... Pengatur seluruh kehidupan duniawiku Kau jadikanlah hatiku hati yang senantiasa tetap bersabar... Sabar menghadapi dugaan dan halangan yang engkau berikan... Sabar menghadapi dan melalui kehidupan luar biasa selalu.... Ya Allah.... Hati ini pasti tidak akan tahan... tanpa anugerah dan kekuatanMU.. Hati ini pasti akan goyah setiap kali menghadapi dugaan mu Hati ini pasti akan keras tanpa sejuk zikir-zikir terhadapmu... Ya Allah... Jalan kupilih.. telah kulalui... Arah yang kutuju sedang juga kutempuhi... namun matlamat dan impian pastinya belum jua terpenuhi... Mungkinkah.. belum dengan keizinanmu.. Hati ini telah semakin menjauh... Jika dahulu rasa itu kan tinggi melangit.. Namun kini.. ia luntur...hari demi hari Waktu demi waktu... Apakah hatiku telah menjauh? Apakah hatiku telah tawar..? Adakah cintaku telah pergi? Adakah rinduku telah layu? Tiada lagi kurasakan aura hangatnya penantian... Tiada lagi kurasakan... seksanya kejauhan.. Ya Allah... Dimana hilangnya .... Adakah dia tidaknlagi menjadi keutamaanku Adakah aku telah pudar akan sikapnya itu... Adakah aku sudah .... Ya Allah... Kembalikan perasaan kasih sayangku seperti dahulu.... Jangan biarkan ku hanyut dengan kesakitan dan kecewaan ku yang lalu terhadapnya.. Hingga ku lupa akan kewajipanku terhadapnya.. Ya Allah... Semaikan kembali bunga bunga cinta dihatiku untuk dia.. Hindarilah aku dari rasa yang bisa meruntuhkan mahligai yang pernah kupertahankan hingga ku jatuh lelah.. Ya Allah... Lindungilah kami dari kecelakaan, dari kekusutan, dari hasutan.... Kau tumbuhkanlah.. benih2 cinta dan kasih sayang di hati2 kami Ya Allah... Demi anugerah yang kau berikan pada kami... Ya Allah... hanya padamu kuberserah...

Menjadi Seorang Ibu

Tuesday, September 15, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
"Keluarga kita tak ubahnya sebuah atmosfera Yang melindungi semua makhluk di bumi, Dengan meredam sebuah energi besar Menjadi sumber dari segala kehidupan Suamiku... Anak-anakku Tiada mutiara sebening cinta.. , Tiada sutra sehalus kasih sayang.. Tiada embun sesuci ketulusan hati Dan tiada hubungan seindah kasih sayang seorang ibu...

Monday, August 17, 2015

Masa Lebih Berharga

Monday, August 17, 2015 Posted by Ann Mohamad 1 comment
Alhamdulillah... Masih diberi kesempatan lagi mengisi ruangan blog yang kadang mahu diupdate kadang malas.. Bila terasa nak update barulah mencorat coret disini..

Alhamdulillah... Bidadari Humaira semakin membesar biarpun hanya hujung minggu mampu luangkan waktu dengannya. Tapi sedang berusaha untuk sentiasa bersamanya selalu.. mudah mudahan Allah swt kabulkan permintaanku dan mudahkan urusanku.

Teringat akan humaira yang sudah pandai bercakap, pandai merajuk, pandai mengajuk kata orang serba serbi pandai sudah.. Alhamdulillah syukur kerana ramai yang sayangkan dia.. dan kasihi dia.. beri perhatian padanya... Alhamdulillah..

Sekarang bila balik.. pasti dia mahukan perhatian ibu 100% .. kena selalu dengan dia.. main dengannya.. bual dengan dia..

Balik dirumah duduk sebentar dia terus tarik tangan ibu..

"jom...jom" sambil dia cakap..
"nak g mana sayang..." aku bertanya pada humaira..
"jomla main.. main.. jom.." jawab humaira sambil mengangguk kepala dan menarik kuat tanganku keruang tamu untuk bermain dengannya..

Kutahu.. dia mahu bermain dengannya.. dia mula menunjuk kepandaiannya bermain.. berbual denganku..

Dia menarik bantal.. dan meminta aku baring..
"jom.. tido..tido..." humaira menyuruh aku baring diatas bantal yang dia beri..
Aku sengaja mengujinya..
"xnaklah.. ibu ada kerja" kataku sambil pura2 mahu bangun..

Humaira dengan pantas nak menangis sambil berkata
"tidolah... sini... janganlah..." sambil dia menarik tanganku..
Aku tersenyum sambil baring dibantal tersebut..

kemudian dia mengambil mainannya can baring ditepiku dan kepalanya berbantalkan lenganku.. sambil dia membebel kepadaku dan sesekali dia senyum padaku dan menciumku..

Aku memeluk humaira dan menciumku..

Dalam hatiku berkata..
"Ya Allah.. syukur Alhamdulillah kau kurniakan bidadari syurga buatku yang senantiasa menyenangkan hatiku.. kau bahgiakan anakku ini.. lindungilah dia dari segala kesulitan dan tempatkan dia bersama orang2 yang menyayanginya"

Ruginya jika aku seorang ibu mensiakan bidadari syurga sepertinya... Walaupun aku terpaksa meninggalkan seketika dia bersama keluargaku.. tapi tanggungjawab sebagai ibu harus kugalas biar sesibukmanapun diriku...

Bagiku masa adalah segalanya.. jauh bukan penghalang.. setakat sejam perjalanan hari2 kumampu berulang alik pagi petang.. namun ku ada juga tanggungjawabku yang lebih penting.. Alhamdulillah Allah memberikanku kemudahan melaksanakan tanggungjawabku dengan mudah...


Duhai bidadariku...
Ibu yakin kamu bahagia...
Ibu yakin kamu kuat...
Ibu rindu kamu..
bila ibu mengaduh sakit..
kamu cepat peluk ibu cium ibu..
bila ibu nangis..
cepat juga kamu peluk cium ibu..
lantas air matamu juga kelihatan menitis..
Bila makcik kamu nak picit ibu..
Kami menjerit marah dan nangis
Ya ibu tahu kamu tak mahu sesiapapun menyakiti ibu..

Ya Allah...
Anakku.. kau anugerah terindah..
Ibu sayang kamu keakhir nyawa ibu..
Semoga kita kan bersama berpimpin tangan menuju ke syurga bersama ayah dan yang lain2 juga...

Amin ya Rabb




Friday, July 3, 2015

Sendiri

Friday, July 03, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
Sendiri...

Terima pesanan ungkapan dari kenalan...

"Sendiri itu harus kita lalui .. kerana suatu hari dan tiba saat... jangan risau jika kita makan sendiri, berjalan sendiri , mengurus sendiri, tidur sendiri, ketawa menangis sensiri, susah sendiri, jatuh bangun sendiri jerna  kita kan hidup sendiri juga nanti..

Kan mati sendiri... kan disoal sendiri... kan baring sendiri... sendirian.... janganlah kuatir jika harimu selalu sendiri. kerana diruang sendiri itu ada waktu tuk kau kenal siapa dirimu itu..."

Ye ... benar katamu.... usah risau dan takut sendiri..... Allah swt kan ada....

Friday, June 12, 2015

Tak sungguh-sunggu

Friday, June 12, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
Lewat pagi terima voice msg... ada msg .. emmm walaupun rasa sakit baca dan dengarnya... terus didelete sahaja...

Maaf.. bukan saya tidak bersungguh.. terima kasih kerana menggelar saya "tipical malay bisnes" dan other ayat yang agak kasar...

Saya dah xberapa berminat untuk berbisnes online pendek kata minat iyu telah berkurangan sejak beberapa tahun lepas walaupun suatu ketika dulu ia memang kekuatan saya...

Tapi kini saya lebih suka bersahaja.. jika mahu saya bantu... jika xnak saya diam sahaja... saya sekadar tolong... tapi bila pelangga kata begitu.. terasa hati.. tp customer is always right.. but even u are right "just a quotes only" . nothing is right than the good attitude wether you are seller or buyer..

bisnes online sy tepek di online hanya sekadar sambilan.. bukan fokus 100% rasa less than 50%... emel sayapun berratus  dan beribu.. tp tak sampai juta.. nanti tipu... sy tak sempat open... bukan riak .. tp nak kabarkan yang sy xfokus kearah itu..

Blog bisnes saya.... pun sy tak update walaupun masih banyak mendapat kunjungan... bagi yang call saya direct sy bantu dengan beri no contact orang yang mudah tuk dihubungi...

Bukan tak mahu meneruskan bis online.. tp kerana kekangan waktu... dan keinginan diri yang minatnya sudah semakin hilangg..

Duit boleh dicari.... bila2.. dimana ada usaha disitu ada kejayaan... memang tidak datang bergolek.. tp biarlah ikhlas ... sy suka hidup sederhana... biar tak banyak duit tapi ia mencukupi pada saya dan anak...

Waulahualam..

Wednesday, May 27, 2015

bahawa ....

Wednesday, May 27, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
Apa dirancang mungkin tak seperti yang benar terjadi... namun sering mengharap dan mencuba agar ia tetap dapat menjadi seperti yang diingini walaupun seakan-akan sahaja...

Mungkin ramai merasa tidak patut itu.. tidak patut ini... jangan begitu jangan begini...namun sebenar dan hakikatnya itulah yang perlu dijalani...

Kadang nampak seakan meminggirkan insan yang patut kita belai dan sayang demi orang lain... Kadang nampak kita melebihi orang lain berbanding diri kita... Namun hakikatnya kita terpaksa kuat menghadapi segalanya...

Disaat kita sendiri... dimanakah kekuatan boleh dicapai... tatkala mungkin ramai yang merasakan kita tidak seharusnya begitu... melainkan berharap pada Allah swt melindungi... memberi kekuatan.  memberikan kesabaran . .menjadikannya seorang insan yang tabah dimasa akan datang...

ketahuilah...
kutak mahu juga seperti ini...
sabarlah duhai hati yang kusayangi...
maafkan diri ini... namun kusedang berusaha tuk menjadi yang terbaik untuk dirimu.. dimana suatu hari kau berbangga kerana kau punya aku diawal dan akhirmu

mungkin kau tak mengerti namun kuharap kaukan mengerti dan mereka semua mengerti..

bahawa....

Monday, May 18, 2015

Diam...

Monday, May 18, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
Kadang diam itu lebih baik...
Kadang diam itu membawa sakit...
Kadang diam itu memberi waktu bersendiri
Kadang diam itu tuk mengelak perbalahan
Kadang diam itu merajuk hati
Kadang diam itu tanda mengalah
Kadang diam itu seperti kebodohan diri
Kadang diam itu seperti menyombong diri
Kadang diam itu seakan mementingkan diri sendiri
Kadang diam itu pastinya kan disalah erti
pastinya.....

Namun ada pertanyaan sampai bilakah harus berdiam diri...

senyuman dilemparkan....

Jawapan yang mudah... sampai waktunya bila bibir itu berbicara akan segalanya...


bicara hati ke hati

Sunday, May 17, 2015

Rindu ku buatmu bidadari

Sunday, May 17, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
Tiada kata yang dapat ungkapkan perasaan ku... hanyalah sejuta kerinduan buat bidadari yang disayangi . .

Sebentar waktu benar bermakna buatku walaupun inginku panjangkan waktu itu...

Tangisannya kekasih hatiku ... memelukku erat dan ciuman tanpa putus buat ibunya yang dirindui...

Ketahuilah sayangku, ibu juga sepertimu... ibu rindu... ibu tak mahu berganjak darimu.. namun waktu benar cemburui kita..

moga kamu memahami keadaan ibu sayang.. tatkala ini air mata ibu mengalir kerana rindukan kamu sayang...

moga kereta ibu cepat baik.. dan pasti ibu selalu disisimu seperti dahulu..

Saturday, May 9, 2015

Rehat yang cukup

Saturday, May 09, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
Assalamualaikum dan selamat pagi..

Bangun pagi rasa letih @ segar?
Jika letih sememangnya belum memiliki rehat yang mencukupi... Jika segar pasti dapat rehat yang mencukupi..

erkkkk...

Bangun pagi nie rasa letih yang amat sangat... Rasa malas nak bangun, lenguh2 badan... kebiasaan segar sahaja... kali nie memang all out betul...

Pasti gara2 heavy duty semalam... Mujur hidup ni belum diberi kesempatan diuruskan dan menguruskan... Jika diberi kesempatan... emmmmm

this week full working till weekend... nextweek also... Ya Allah... syukur alhamdulillah..   kesibukan diberikan untuk mengalih waktu dari memikirkan hal yang tidak perlu....

Namun kerinduan ... rindu... rindu... buat yang disayang3... Bidadari.. ibu miss u so much....

Friday, April 17, 2015

Cawan tongkat Ali

Friday, April 17, 2015 Posted by Ann Mohamad 1 comment
Ada yang masih mencati cawan tongkat ali..
maaf sebab saya tak tahu nak respond bagaimana kerana ia adalah 1 sahaja yang ada...

dan pembuatannya bukan mudah untuk menghasilkannya...

insya allah... jika ada kesempatan saya cuba cari sumbernya...

kerana yang pakar buatnya ada... cuma tak pasti sama ada dia nak buat atau tidak...

#cawantongkatali

Thursday, April 16, 2015

Hadiah buat yang tersayang

Thursday, April 16, 2015 Posted by Ann Mohamad 2 comments
قصہ رائعہ جدآ
KISAH - قصہ رائعہ جدآ
KISAH YANG SANGAT MENGESANKAN

أحببت أهديها لمن أحب
Ku ingin hadiahkan kepada orang yang kucintai

كان هناك شيخ يعلم تلاميذه العقيدة
Ada seorang guru agama yg mengajarkan Aqidah kepada murid2nya

يعلمهم لا إله إلا اللـه يشرحها لهم
Dia mengajarkan "La ilaaha illallah" kepada mereka & menjelaskan maknanya

يربيهم عليها أسوة بما كان يفعل رسول الله صلى الله عليه وسلم
Mendidik mereka dengan keteladanan Rasulullah -Shallallahu alaihi wa sallam-

عندما كان يعلم أصحابه العقيدة ويغرسها في نفوسهم
Ketika mengajarkan aqidah beliau berusaha menanamkanya ke dalam jiwa murid-muridnya

وكان الشيخ يحب تربية الطيور والقطط
Sang guru itu senang memelihara burung & kucing

فأهداه أحد تلاميذه ببغاء
Lalu seorang muridnya pun menghadiahkan padanya seekor burung kakak tua

ومع الأيام أحب الشيخ الببغاء
Makin hari sang guru pun makin suka dgn burung itu

وكان يأخذه معه في دروسه
Dan sering membawanya pada saat mengajar murid-muridnya

حتى تعلم الببغاء نطق كلمة لا إله إلا الله‼
Sehingga kakak tua itu pun belajar mengucapkan kalimat tauhid "La ilaha illallah"

فكان ينطقها ليلا ونهارا…
Burung kakak tua itu pun mampu mengucakan (laa ilaaha illallah) siang & malam

وفي مرة وجد التلاميذ شيخهم يبكي?
Suatu ketika murid-murid mendapati sang guru sedang menangis

وينتحب وعندما سألوه
Ketika ditanya beliau pun menjelaskan dengan terbata- bata

قال لهم هجم القط على الببغاء وقتله
Kucing telah menerkam kakak tua dan membunuhnya

فقالوا له لهذا تبكي ‼
Mereka pun bertanya dgn hairan: kerana inikah engkau menangis!!

إن شئت أحضرنا لك غيره وأفضل منہ ..
Kalau engkau menginginkan, kami mampu datangkan burung yang lain bahkan yg jauh lebih baik

رد الشيخ وقال لا أبكي لهذا …
Sang guru berkata: bukan kerana itu aku menangis

ولكن أبكاني أنه عندما هاجم القط الببغاء
Tetapi... Yang membuat aku menangis adalah: ketika diserang kucing

أخذ يصرخ ويصرخ إلي أن مات
Burung itu hanya menjerit2 saja sampai matinya

مع أنه كان يكثر من قول لا إله إلا الله
Padahal dia sering sekali mengucapkan kalimat "laa ilaaha illallah"

إلا أنه عندما هاجمه القط نسيها
Tetapi ketika diterkam kucing ia lupa kalimat tersebut

ولم يقم إلا بالصراخ ‼
Tidak mengucapkan apapun kecuali hanya menjerit & merintih!!!

لأنه كان يقولها بلسانه
Kerana waktu hayatnya ia hanya mengucapkan "laa ilaaha illallah" dengan lisannya saja

فقط ولم يعلمها قلبه ولم يشعر بها ‼
Sementara hatinya tidak memahami dan tidak menghayatinya

ثم قال الشيخ :
Sang guru pun berkata

أخاف أن نكون مثل هذا الببغاء
Aku khawatir kalau nanti kita seperti kakak tua itu

نعيش حياتنا نردد لا إله إلا الله
Saat kita hidup mengulang-ulang kalimat "laa ilaaha illallah"

بألسنتنا وعندما يحضرنا الموت ننساها
Dengan lisan kita, tapi ketika maut datang kita pun lupa

ولا نتذكرها؛ لأن قلوبنا لم تعرفها
Tidak mampu mengingatnya, kerana hati kita belum menghayatinya

فأخذ الطلبة يبكون؛ خوفا من عدم الصدق في لا إله إلا اللـه
Kemudian para muridnya pun menangis, khawatir tidak jujur terhadap kalimat tauhid ini

ونحن.... هل تعلمنا لا إله إلا الله بقلوبنا !!!!
Dan kita sendiri... adakah kita telah menanamkan kalimat "laa ilaaha illallah" ini ke dalam hati sanubari kita?

ما ارتفع شيء إلى السماء أعظم من الإخلاص ،
Tidak ada sesuatu pun yg naik ke langit yang lebih agung berbanding keikhlasan

و لا نزل شيء

Sunday, April 12, 2015

Kebosanan...

Sunday, April 12, 2015 Posted by Ann Mohamad 1 comment

second weekend yang membosankan... menghabiskan waktu sendirian bagaikan tinggal di kotak empat segi...

dari hujung sana kehujung sini... dari atas sampai kebawah... kelaut perasaan kerinduan buat bidadari tersayang...

mendengar jeritan panggilan ibu dicorong panggilan.. membuatkan air mata menitis.. bidadariku... ketahuilah ibu terlalu rindu...

selalu ibu bersama kamu.. kini ibu xdapat bersama.. sama2 kita doa moga kerete ibu cepat dibaiki.. segera ibu pulang kepadamu sayang...

Saturday, April 11, 2015

Seminggu

Saturday, April 11, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
Seminggu sudah berlalu... Nak mengeluh ke atau apa xperlu... Apapapun bersyukur dengan apa yang ada... Nikmat Allah swt luad.. Walaupun ada kesusahan terbit... namun bersyukurlah ...

Namun satu sahaja.. kerinduan terhadap bidadari... Memang terpaksa menahan rasa rindu yang mendalam... syukur ada smartphone yang boleh video call, boleh sms  boleh call, bolej mms boleh online... dapat juga berhubung.. dapat juga melihat telatah bidadariku....walaupun dari kotak kecik jer...

xpa sayang.... bersusah sementara.. insyaallah senanggg di kemudian...

Thursday, April 9, 2015

Bingkisan Rindu buat Bidadari Hati

Thursday, April 09, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
Kelibatmu sering membuatkan aku rindu...
Wajahmu sangat juga aku rindui...
Begitu juga bau harummu
Senyum tawamu... tangis lagumu..
Semuanya menjadi keresahan rinduku...

Tiba tiba nikmat itu ditarik seketika...
Masaku padamu kian sempit..
Allah swt sedang menguji kita...
Menguji ibu....
Ibu tahu ini baru sedikit ujian...
Sebagai ingatan buat ibu...

Ketahuilah bidadariku...
Ibu terlalu rindu
Rindu peluk ciummu
Kaki ibu patah seketika...
Nikmat kesenangan ibu ditarik seketika...
jika tidak.. lantas saja ibu pulang kepadamu bila2 waktu sahaja...

Sabarlah sayang....
Doa ibu selalu untuk kamu...

Thursday, March 5, 2015

Rakaman Sulit

Thursday, March 05, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
Kerja yang banyak harus disettlekan sebelum bercuti.... ouhhh sesak kepalaku.. tapi lihat surface... ihhh bagaimana ada rakaman tu...

bila masa dirakam... bila masa pula di snap.. i tak perasan pun... so sweet....
love you dear...

nanti simpan dalam drive.. kalau letak surface nanti bahaya..

hihi...

ok jom sambung job sampai lebam... 
malam jumaat yang indah... 

goodnite dear... thhanks... gudnite princess I love u..

Sunday, March 1, 2015

Tiada apa...

Sunday, March 01, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
Assalamualaikum.... lama tak update blog.. Sibuk dengan tugas harian.. Harini upload guna android... Lama tak guna android sebab rasa ia amat merugikan waktu namun kerana keperluan yang mendesak terpaksa juga memenuhi tuntutan tersebut.

Beli yang biasa sudah asalkan ada function yang sudah harus tuk digunakan.. segalanya urusan kerja... personal.. hurmm seakan tak guna pun...

waktu berlalu pantas.. hari ni dah 1 mac... cepat betul berlalu... tak sedar... bila tiba mac hatiku menjadi sakit.. Ya Allah... jauhi aku dari perasaan trauma itu... jauhi ia supaya lenyap dari ingatanku.... terasa sakit rasanye...

Semoga hatiku ikhlas dengan segalanya... lenyapkan ia dari ingatanku... tak ingin ia menerjah kembali dan menbuatkan amarahku .. sakit hatiku.. datang kembali setelah aku memaafkan segalanya...

Alhamdulillah.... hidup memang tak selalunya indah... namun indahkanlah ia dengan apa yang ada... tak semua kita impikan akan menjadi kenyataan.. tapi ia tetap nyata dengan apa yang kita ada... tak semua doa kita dimakbulkan segera... namun percayalah kadang kita tak sedar Allah swt telahpun memakbulkan dia kita dalam bentuk dan perkara yang lain...

insyaallah... semua diberikan kekuatan.. ketabahan... kecekalan.. kesabaran dalam meneruskan hidup diatas bumi ini... segala yang ada hanyalah pinjaman dan sementara... tiada apa yang akan dibawa nanti melainkan amalan kita...

Monday, February 9, 2015

Quality Time With Love

Monday, February 09, 2015 Posted by Ann Mohamad 1 comment
love is not a words but the action.... words doesn't meant anything for me... for me LOVE is ACTION..

Speaking jer.... 
Apapun perkara yang paling happy setiap minggu adalah bersama dengan yang tersayang.. Kekasih awal dan akhirku.. Bidadari Humaira...  Rasa itulah masa paling panjang bersama dan melayan telatah lucu dia..

Weekdays setiap hari dengar Aduan Rakyat dari Wan dia berkenaan dengan telatah dia... emmm semakin besar semakin kuat merajuk semakin banyak perintah... anak kecil.. anak kecil...

Bila depan mata ibu... emmm baik punye...tak mahu lepas.. tak boleh berenggang... manja yang berlebihan... nak ketandas pun nak ikut.. tak bagi melalak sakan... Tidur adalah perkara yang paling dia tak suka... nanak...nanak... itu jerlah yang dia tahu...

Tapi yang paling best this week.. main kete sorong.. haha... usunglah dia naik kete sorong keliling rumah. kete sorong atuknya angkut tanah.. berpeluh-peluh usung dia.. bila stop suruh turun.. dia menangis kuat tak nak turun.. haha.. padan muka..

dan paling mengharukan lagi.. biala terdengar dia panggil.. bu..... bu... sejuk perut nie rasa.... 
humaira... ibu love you.. more and more and many more... 

Saturday, February 7, 2015

Tdurlah sayangku

Saturday, February 07, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
Dia sudah besar.....
Telatahnya semakin mencuit hatiku...
Banyak yang berubah padanya...
Namun masih tak ubah...
Pelukan dan ciuman berkali-kali diwaktu tidur..
Lenalah sayang dalam pelukan ibumu...
saat kau merengek ditengah malammu...
meminta-minta diusap2 dibelai -belai2 kerana ketidakselesaan tidurmu..
Bangkit ibu dari tidur... Agar kau lena tidurmu..
Tidurlah sayang.... Kamu baru meniti tidurmu..
Sedangkan ibu sudah lama meniti tidur itu..
Hanya menanti tidur yang panjang yang bila-bila waktu kan tiba...

Tuesday, January 27, 2015

Hebat!

Tuesday, January 27, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
Kadang kita merasa diri kita cukup hebat berbanding dengan orang lain...
Kadang secara tidak sedar kita merasa bangga diri dengan kelebihan, kekuatan dan kekuasaan yang kita ada... Sehingga merasakan kita boleh lakukan apa sahaja selagi kita ras ia tidak menjadi suatu kesalahan..

Namun kita lupa bahawa segala itu adalah kurniaan dari Allah swt dan kadang kita salah menggunakan kelebihan tersebut


dan sedarlah bahawa.. ada yang lebih Hebat dari Kita.. ada yang lebih Kuasa dari kita, kita hanya insan kerdil disisiNYA dan ada kala kita Alpa akan kedudukan kita, akan tanggungjawab kita akan siapakah kita..

waulahualam...

Friday, January 23, 2015

Siapa kata hidup ini selalu Indah

Friday, January 23, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
lama tak update dekat sini... maklumlah sibuk dengan urusan yang entah apa-apa.. mcam lah sibuk sangat ye...

kenalah sibukkan diri.. sebab segalanya dah banyak berubah...tak serupe dulu... dulu ada banyak masa sekarang masa dah tak banyak... dulu kurang stress sekarang makin bertambah stress rasanyer...

dulu rasa best sahaja.. tapi sekarang dah rasa macam tak best... dulu macam berkobar-kobar .. sekarang alahai... exited yang tak berapa exited... cer cite..cer cite... emm tak perlulah nak noticed sangat2 dekat sini... sampai satu dunia tahu ... kan..kan... bayang-bayang sudah....

siapa kata hidup ini selalu indah.... of coz lah... Allah swt dah bagi hidup yang indah bersyukurlah... kenapa harus ras tak indah... cer habaq!!

Tak indah sebab ujian melampau-lampau? emm Allah bagi ujian pada hambaNya seraya dan semampu daya.. sesuai dengan kemampuan hambanya... Allah takkan turunkan ujian yang hambanya tak mampu nak tanggung...

tak indah sebab apa lagi.. sebab tak kaya? sebab susah? ... kesusahan itu satu ujian juga... rezeki masing-masing.. Allah swt dha tulis setakat mana rezeki kita setakat mana.. jadi berusahalah mencari rezeki yang halal... rezeki yang diberkati...

emmm nak bebel apa lagi dekat sini..... ok.. tak apa dah...

bye....

Thursday, January 15, 2015

Secerah Mentari Menyinar

Thursday, January 15, 2015 Posted by Ann Mohamad 1 comment
Alhamdulillah... mampu lagi melangkahkan kaki dengan jayanya hari ini.. walaupun terasa lemah sangat... kesihatan semakin tidak mengizinkan.. sekala terbit gelisah ingin membawa kereta untuk tugasan harian.. namun harus kuatkan juga semangat demi kelangsungan hari...

Jika kita rasa sakit dengan diri ini... pasti ada orang yang sedang lebih sakit disana... Ya allah... berikanlah kesemnuham keatas kesakitannya dan Kau permudahkan segala urusannya...

Alhamdulillah... berhari berlalu tanpa gadget semakin aku mengerti... bahawa betapa bermaknanya hari -hari yang dilalui.. dan baru kusedar.. sebahgian masaku banyak dihabiskan dengan menatap nya... tiada mengira waktu... pagi ..petang... malam... lewat malam.. subuh... seakan hidup lebih bermakna dengannya... Astagfirullah.. whatsapp.. facebook.. instagramlah... semua gara-gara handphone... bilalah nak berubah... umur makin lama makin meningkat.. tahun ni dah 29.. tahun depan.. dah masuk 3 series...emmmmm

Semoga selepas ini ia bukanlah menjadi keperluanku.. walaupun ia penting terhadap kerjayaku.. tapi semuanya ada hikmah... emm ayat macam pujuk hati... betul.. kerana lebih baik tiada sebenarnya.. kerana jika ada... ada sahaja yang mengundan kerosakan hati ...

emmm....

Apapun kehidupan hari ini harus diteruskan... biar apapun keadaan... buat bidadari tersayang... nantikan kepulangan ibu.. ibu rindu kamu lebih..... miss u sayang

mentari... kau sinarilah kehidupan kami...
agar kehidupan kami cerah...
dan bintang....
sinarilah malam kami dengan sinarmu..
agar kerdipanmu sentiasa membahagiakan kami semua..

Saturday, January 10, 2015

Aku Tanpa Android

Saturday, January 10, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
Ramai orang berkata.. aku kalau takda hanphone tak bernyawa rasa... alamak.. Siyesly? atau xboleh hidup rasanya.. Alamak betul ker???

Beginilah yang dirasakan.. bila tiada android, bila tiada online...
Semua serba tak kena... Semua kerja tak menjadi..  Jika begini effectnya.. bermakna Android adalah satu keperluan dan kemestian dalam kehidupan aku sebenarnya... Why????? 

Perlukah sampai demikian... emmmmm YES!!! banyak reason...

First.... Sebab Android adalah URUSAN KERJA tak da lain pun.. WhatsApp , Viber, Line, Wechat, instagram.. dan pelbagai lagi yang ada dalam Android tu...semuanya atas urusan kerja.. jadi.. bila tiada.. semua kerja jadi tergendala.... emmm nape... naper...

Maaflah kalau ada yang whatsapp tak bereply.. tak berjawab... tak deliver.. dan pelbagai tak lagi...
Bermulalah episod tanpa Android ku hari ini... 

Agak kekok dan bukan agak lagi.. memang kekok pun... ada hikmahnya disebalik kejadian tersebut... mungkin android itu membuatkan aku leka... sebab dahulu selalunya ada benda lain yang selalu menjadi tatapanku.. kini sudah berkurangan.. jika dahulu masaku banyak dihabiskan bersama ibadah ku namun sekarang lebih kepad teknologi yang mengisi ruangan kosong dan kesunyianku.. bukan lagi zikir dan bukan lagi bait-bait ayat suci Kalamullah..

Mungkin android itu menyimpan memori yang mungkin mahu dihapuskan dari ingatanku... mungkin nuga sudah sampai waktu luputnya dia..

Atau memang sudah kecuaian aku yang semakin kerap menjadi cuai sekarang...

huh..... carilah hikmahnya... ada waktu kita bahgia.. ada waktu kita terdiam seketika.. ada waktu kita diberi ujian.. ada waktu kita diberi kejutan... ada waktu kita terleka.. ada waktu kita disedarkan... ada waktu yang tak mungkin bisa diputarkan.. ada waktu..............................


akhiri waktu yang kian berlalu..... so sad......

***intai-intai yang baru... barang lepas boleh diganti yang baru...hihiii

Friday, January 9, 2015

Kehidupan yang indah itu lahir dari keikhlasan hati

Friday, January 09, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
Semua mengimpikan kehidupan yang indah dan bahagia.. Tipulah siapa yang tidak mahu..
Namun bagaimana kebahagiaan itu wujud... sedangkan ada manusia yang sudah dikira bahagia namun masih tidak merasakan kebahagiaan.. Sedangkan orang lain mengimpikan sedemikian..

Bahagia itu datang dari keikhlasan hati kita sendiri.. jika tidka mengikhlaskan diri.. mana mahu bahagia.. kerana sering mempersoalkan... sering merasa tidak senang.. tidakpuas hati..

bersyukurlah adanya pemberian kehidupan yang baik berbanding orang lain...
Kerana itu sudah nikmat yang allah swt berikan...

Bersyukurlah...

get well soon my dear

Friday, January 09, 2015 Posted by Ann Mohamad No comments
I know u're strong enough to handle this..  but please my dear, control yourself especially ur volume when seeing nurse or doc.. all people wacthing us, u know... trauma betul dia...
hopefully u get well soon..
musibah awal tahun.. tapi ibu belajar sesuatu dari ini... salahsatunya tiada apa yg berharga didunia ini yang mampu ibu utamakan selain kamu...
but i learn sumting most..... no need to state here... i keep it secretly deep in my heart...

Theme Support