Posts

Showing posts from September, 2014

Loving mum

1 year 3 day.... Bidadari ibu.... sumpah ibu rindu kami sangat-sangat. Semakin hari semakin rindu... Harap kamu rindukan ibu juga... cepatnya waktu berlalu.. Tak sangka ibu.. bidadari dah setahun.. tak perasan rasanya... Walaupun dulu memang ibu tak ready untuk ada kamu... tak sangka 9 Februari ibu disahkan preg 4 week... Teruja ada.. takut ada... nervous ada.. macam2 feeling.. but now... xda dah feeling to.. yang ada hanya exited... one question... Can i have one more? (kelip2 mate)27 week 3 day... kamu meronta-ronta nak keluar... nak melihat dunia... masa tu pun ibu tak ready.. malam tu.. ibu usap perut ibu says... please sayang dont out from my worb... ibu tak ready... but you still want to out.. yes i know.. it the perfect time....monday... 12.42 pm you came out to see this world... Subhanallah... Alhamdulillah.. Allahhuakbar... after the greatest pain... you alway crying... yes i knew.. not enough milk.. your grandfather cry.. your aunty.. your pakcik.. keep supporting me.. yes..…

1 Year....

Image
Almost 1 year.... Happy or whatever.. is nothing... but the important is.. my bidadari and my future life...Everything i do, i do it for her... Mother will do anything for her daughter or son..... She will sacrifice their life for them..Happy birthday for my Bidadari...

Inisiatif sedekah

INISIATIF & KREATIF Untuk BERSEDEKAH 1. Belilah beberapa buah kerusi @ bangku dan letakkan d dalam masjid. Supaya dapat diguna orang yg ingin memakainya disaat solat (amalan biasa d masjid2 arab mekah & madinah).2. Inisiatif - sedekah:
Letakkanlah sedikit makanan kucing dan semangkuk air diluar rumah utk kucing2 yg dtg..3.Inisiatif - sedekah:
Sisihkanlah sedikit dari hasil gaji @ upah jerih payahmu, untuk dsumbangkan kpd anak yatim & orang miskin.4.Inisiatif - sedekah:
Sentiasa sediakan wang kecil didlm dompet utk diberikan kpd yg memerlukan5. Inisiatif- sedekah:
Letakkanlah d kamarmu sebuah kotak. Setiap kali kamu merasa melakukan dosa, masukkan wang kecil kedalamnya. Genap 1 bulan, buka kotak itu & sedekahkan wang tersebut. Lakukanlah ini pada setiap bulan.6. Inisiatif- sedekah:
Jika engkau hadir dlm acara keramaian (keluarga & kerabat atau sahabat), belilah 1 @ 2 kotak air mineral, niatkan utk sedekah kpd orang2 yg memerlukannya (orang tua, sakit, kanak2 ds…

Tazkirah: 9 Sifat orang yang berani

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين و على آله وصحبه اجمعين. أما بعد:TAZKIRAH PAGI UNTUK MUHASABAH DIRI.
(Ahad 21 September 2014).9 SIFAT ORANG YANG BERANI.Berani merupakan sifat yang terpuji yang dimiliki oleh para Nabi dan Rasul serta sholihin. Keberanian merupakan sebuah perjuangan yang memerlukan pengorbanan. Berani kerana benar,  berani melawan musuh, berani menentang kezaliman dan lain sebagainya,  merupakan makna berani dalam kehidupan di zaman sekarang. Allah SWT berfirman dalam Surah An-Nisa, ayat 74:فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ وَمَن يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًاOleh itu, orang-orang (yang beriman) yang mengutamakan kebahagiaan akhirat daripada (kesenangan) kehidupan dunia, hendaklah mereka berperang pada jalan Allah (untuk membela Islam).…

True Color (Part 2)

Assalamualaikum.. sambungan yang hari tu...

Kerja Oh Kerja..

Bukan nak mengeluh.. tapi sudah realiti kita.. akan mengeluh juga bila kerja yang kita lakukan tidak menepati keinginan kita.. Jangan mengeluh selalu tak baik tu... Sayapun ada kalanya mengeluh juga.. Tapi takdalah melampau.. tetap berusaha untuk menjadi diri saya dalam melakukan tugas dan tanggungjawab kepada majikan..


Tugas hakiki tak pernah mengeluh lagi.. hihiii.. masih ok lagi.. Alhamdulillah.. Allah swt sentiasa memudahkan segala urusan saya.


Duit...

Selalu orang mengeluh.. tak cukup duit.. tak cukup itu.. tak cukup ini... Nak keluarkan duit untuk perkara yang baik pun terketar-ketar.. tapi untuk perkara yang kurang berfaedah macam laju jer... Sayelah tu... hihiii... taknak kata orang.. kate diri sendiri dulu... Tak kiralah kecil atau besar,... Kite nilai diri kita dahulu.. baru boleh nilai diri orang lain...


Apapun.. kita sendiri tahu kehidupan kita bagaimana... kita begitu kerana apa.. kita begini kerana apa.. Yang p…

Tazkirah: Usah Bersedih

TAZKIRAH:  USAH BERSEDIH1. Andaikata kamu dikhianati atau dilukai oleh mereka yg mempunyai talian kekeluargaan dgn kamu, usah bersedih. Ingatlah peristiwa Yusuf as, yg dikhianati oleh saudara2nya...2. Andaikata ibubapa kamu, atau mereka yg kamu kasihi, menentang kamu ketika kamu berjalan di atas jalan kebenaran, usah bersedih. Ingatlah peristiwa Ibrahim as, yg dihumban ke dalam api oleh ayahandanya..3. Andaikata kamu buntu di dalam permasalahan dan tidak nmpk jalan keluar, usah bersedih. Ingatilah kisah Yunus as, yg terperangkap di dlm perut ikan. 4. Andaikata kamu didatangi penyakit, dan seluruh anggota badan kamu di landa kesakitan, usah bersedih. Ingatilah kisah Ayub as, yg ditimpa kesakitan dan pelbagai penyakit, disamping kehilangan ahli keluarganya. 5. Andaikata kamu melihat akan adanya kekurangan atau kelemahan pada diri kamu, usah bersedih. Ingatlah kisah Musa as, yg tidak dapat bertutur dgn sempurna. 6. Andaikata kamu difitnah dan dicaci oleh manusia di sekelilingmu, usah ber…

True Color (Part 1)

Apakah yang kita cari lagi didalam hidup ini... Kadang kita punya kerja, tetapi kita tak pernah berpuas hati dengan kerja kita. Adakah ia tidak menepati keinginan kita? Adakah ia kerana paksaan? Ataupun kita merasakan sudah cukup hebat?

Apabila hati kita dan diri kita dipisahkan. Maka dimanakah haluannya... hati kata lain, tindakan lakukan yang lain....
Kadang rasa bosan dengan apa yang kita lakukan... Rasa ingin lakukan yang lain.. Terkejar-kejar yang lain, sedangkan yang sedia adapun tak diuruskan.. tak disempurnakan...

Kerja oh kerja....

Mungkin kita kurang bersyukur... Ramai orang mengeluh tiada kerja.. Sedangkan kita yang sudah bekerja masih mahu mengeluh...

Peningkatan kerjaya penting.. tapi jika peningkatan prestasi diri juga harus selari dengan peningkatan kerjaya. Adakah kita nak berharap gaji yang besar tapi kerja kita sekadar yang sedikit usaha. Mana ada majikan mahu bayar gaji besar tapi kerja sederhana
ok... dah ngantuk... setakat ini dulu....

Doa ibu bapa untuk anak menghadapi peperiksaan UPSR, PT3, SPM, STPM dan peperiksaan lain

Assalamualaikum,DOA IBU BAPA UNTUK ANAK MENGHADAPI PEPERIKSAANYa Allah, Ya Tuhan Kami,Kami mohon keampunan Mu, kami mohon kerahmatan Mu, kami mohon taufik dan hidayah Mu ya Allah.Ya Allah, Ya Tuhan Kami,Kau ampunkanlah dosa kami, dosa kedua ibu bapa kami, dosa anak anak kami, dosa saudara mara kami, dosa ahli keluarga kami, dosa guru guru kami dan dosa semua kaum muslimin dan muslimat.Ya Allah, Ya Tuhan Kami,Permudahkan urusan kami di dunia dan urusan kami di akhirat. Jadikanlah kami manusia yang sentiasa bersyukur kepada Mu. Jadikanlah kami manusia yang sentiasa mencintai Mu ya Allah. Ya Allah, jadikanlah apa yang kami lakukan ini sebagai suatu amal ibadah yang diterima Mu.Ya Allah, Ya Tuhan Kami,Ikhlaskan hati anak anak kami untuk mempelajari ilmu Mu. Tetapkan niat dihati mereka agar apa yang mereka lakukan ini semata mata kerana Mu ya Allah. Semata mata kerana Mu ya Allah. Semata mata kerana Mu ya Allah.Ya Allah,Kami mohon kepada Mu, permudahkanlah mereka faham apa yang diajar oleh…

KONGSI: KEMPEN ATAU BULAN KESEDARAN KANSER

Sharing from one of my patient
KONGSI : SEMPENA BULAN KESEDARAN KANSER. Ini satu mesej pkhidmatan awam dr KKM.


56 wanita meninggal dunia kerana  mereka m'gunakan 1 pad tunggal utk satu hari...


Memakai pad sepanjang hari    adalah tak selamat kerana    bahan kimia yg digunakan     dlm tuala Ultra ....... yang    menukarkan cecair ke gel...


Ia menyebabkan kanser di    dlm pundi kencing & rahim.


Jika masa penggunaan     berpanjangan darah menjadi     hijau & kulat yg terbentuk     masuk ke dlm rahim & bdn


Oleh itu, sila cuba m'gunakan     pad yg dip'buat drpd kapas     & jika anda m'gunakan pad     ultra, tlg tukar dlm tempoh     5 jam sekali.


Tlg tdk berasa malu untuk     m'hantar mesej ini kepada     wanita & suami supaya     mereka blh berkongsi dgn        isteri & rakan2 t'syg.


Cuci bra setiap hari. Elakkan    memakai bra b'warna hitam    pada musim panas.


Jangan memakai bra semasa    tidur.


Sentiasa tutup dada sepenuh    nya dgn t…

Sharing: Ustaz Zahazan

Kongsi dr Ust Zahazan. Mendalam maksudnya.1. Solat bukanlah "tayar ganti' yang anda tarik keluar ketika dilanda masalah, tapi ia adalah 'stereng' yang menunjukkan jalan yg benar.2. Maka, kenapa cermin depan kereta begitu besar dan cermin pandang belakang begitu kecil? Ini kerana masa lalu kita tidak begitu penting seperti masa hadapan kita. Maka, pandanglah ke hadapan dan majulah.3. Persahabatan ibarat sebuah buku. Ia mengambil masa yang sedikit untuk dibakar, tapi bertahun-tahun untuk ditulis.4. Semua perkara dalam kehidupan ini hanyalah sementara. Jika ia berjalan dgn baik, nikmatilah, ia takkan kekal lama. Jika ia berjalan dgn teruk, jgn bersedih, ia juga takkan kekal lama.5. Kawan-kawan lama adalah emas. Kawan-kawan baru adalah berlian. Jika anda mendapat sebutir berlian, jgn lupa emas tersebut krn utk memegang sebutir berlian, anda sentiasa memerlukan tapak emas.6. Acapkali, ketika kita hilang harapan dan berfikir inilah pengakhirannya, ia hanyalah liku, bukannya…

Ceramah Wanita Antara Kerjaya & Rumahtangga 20 september 2014

Assalamualaikum Program Ustazah Halimah Alaydrus .
Tempat : Masjid Wilayah KL.
Tarikh    : 20/9/2014
Masa     : 9.00 am - 4.30 pm
Tajuk       : Wanita antara kerjaya & rumahtanggaHubungi : 016 9281033 or 0122007098Makanan pagi, tengahari & petang disediakan...Program sudah di muktamadkan dgn tanpa bayaran. target crowd 1000 org.JEMPUT SEMUA AKHAWAT AMBIL PELUANG NI. NO NEED REGISTRATION اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم. WALK IN YA. PROMOTE KAN!

Celoteh entah apa-apa

Tak boleh tidur pula malam ni... susah betul nak lelap mata... kenapa yer???masih dihadapan surface merencana apa yang harus dilakukan... harap-harap membuahkan hasil... Insya Allah.. tak cuba kita tak tahu... sibuk dengan aktiviti harian... tak aktifkan diri dialam maya beberapa hari ni... xpenting pun kan..kan...mana tau anda2 rindu dekat celoteh saya yang entah apa2 ni... hahaaaa... apapun... moga hari anda ceria-ceria selalu.. kalau rajin komen-komenlah sikit... anynomous pun takper.. ada profile lagi ok.. boleh kite sharing-sharing info
ok... selamat malam semua....

Mungkin Ini Yang Lebih Selesa

Alhamdulillah... Moga semua sihat-sihat
Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Hari-hari baru yang dilalui ini semuanya nampak lebih baik.. Aktiviti tidak berfaedah telah berjaya dikurangkan.. Alhamdulillah diisi dengan kesibukan yang amat sangat... Aktiviti malam dipenuhi dengan mentelaah dan berehat.. Sejak mengandungkan bidadari dulu selalu tidur awal.. pukul 9 malam memang dah rasa nak lena terbawa-bawa hingga sekarang.. hihii..

Ada waktu nie rehat sebentar update blog kesayangan.

Mulalah join satu group WhatsApp nie.. yelah.. kita bosan tak tahu nak buat apa. Atleast berbunyi juga handphone nie dari senyap sahaja. Kalau group nie ok boleh join lama.. If tidak confirm out.. hihi.. Apepun just cuba isi waktu dengan apa sahaja asalkan tidak menggugat tugas hakiki kita.

Tengok dan dengar kisah-kisah orang. Kadang kita rasa kitalah yang paling tak beruntung.. tapi ada lagi yang lebih tak beruntung.. kadang kita rasa kita selalu tidak bernasib baik, tapi ada lagi yang kurang bernasib b…