Tuesday, May 24, 2011

Kenapa Tak Suka Membaca

Membaca buku ni memanglah boleh manambah ilmu kita dan mencerdaskan minda... Tak kisahlah nak baca apa saja jenis buku ilmiah ker, buku agama ker, buku Novel ker, Komik ker..@ pun...  nak jugak baca buku lima ker... hik..hik... .. Emmm... Tapi kenapa malas juga nak baca buku...ek?


Emm... Sebabnya... Mengantuk..... Asal baca buku jer automatik mata pun menjadi ngantuk... Sebab tengok banyak sangat huruf... Terutama orang skang baca buku sambil baring... lebih2 lagi atas tilam empuk... bantal empuk.. Senanglah nak tido...


Selain tu... Kita suke tengok gambar.... Terutama gambar bukan-bukan.. hik..hik.... Sebab tu banyak orang tengok wayang... sebab suka tengok gambar... dan ramai juga yang suka ambil gambar... Hik..Hik...


Confirm and sah yang amat... takde masa nak belek buku... Kalau dulu dari kecik sampai besar kat skolah asyik belek buku jer... Jadi dah jemu.. So taknak belek buku dah...Masa nak duduk baca buklun tu takder sebab sibuk dengan aktiviti harian..


Buku skang Mahal.. Banyak buku-buku terjual dipasaran skang mahal-mahal belaka.. jadi orang pikir 2 3 4 kali nak beli... Emm... Nak buat macam mana... (Tp kalau habis duit tempat lain boleh pulak... he..he..)

TAPI..........

Jangan tak tau.. mesyarakat kita nie tetap membaca juga walaupun tak beli buku @ majalah @ surat khabar.. Internet kan dah ader... Search saja... Belambak perkara yang boleh dibaca... Murah, Cepat, Mudah...Rileks...

p/s: orang kita lebih minat membaca maklumat yang berkenaan dengan unsur2 mistik, hiburan, kutukan @ gosip, berbanding yang berunsur ilmiah... ramai para wanita suka membaca Novel... yang lebih kepada kehidupan dan berkisar mengenai perasaan...

Berapa ramai yang membaca bahan berunsur pendidikan @ ilmiah @ keagamaan..persoalan ditujukan kepada Saya (Penulis Blog @ juga pembaca semua)

No comments:

Lisan Lidah dan Lisan berjari

Assalamualaikum wbt salam jumaat penuh barakah.. kita diminta menjaga lisan kita... bahya lidah nie ibarat pedang yang tajam.. walau ha...