Wednesday, May 25, 2011

Entri Sedar tetapi Belum Tersedar - Part 1

Tatkala ini kesunyian didalam hati mula melanda.. merubah suasana menjadi semakin suram.. biarpun dunia disinari cahaya... biarpun hiruk pikuk kenderaan berlalu... namun ia tidak bisa mengatasi akan segalanya...

Lalu aku termanggu sendirian... Selesai sudah aku melunaskan kewajiban aku sebagai hambaNya... Lantas aku terfikir akan amalku....

Kenapa Solat itu harus dilakukan.... Kenapa ramai tidak menunaikan solat sedangkan tahu akan kewajibannya... Kenapa seseorang itu menunaikan solatnya namun dia masih berbuat kemungkaran? Kenapa seseorang itu bersolat tetapi tidak merasakan kekusyukkannya? Kenapa seseorang itu bersolat, tetapi difikirannya masih lagi terbayang akan urusan dunianya?

Kenapa seseorang itu bersolat sedang hatinya masih lagi berkata-kata tentang pekerjaannya...

Lantas aku terlihat lagi akan baris2 ayat yang sering aku terbaca.... " Awal agama itu mengenal Allah... dan tidak Sah solat itu tanpa mengenal Allah..." Sering ia berkumandang diruangan kotak fikiran ini....

Adakah solat itu dilakukan oleh seseorang hanya untuk menunaikan kewajipan semata sedangkan mereka tidak tahu kenapa mereka melakukannya... Adakah ia hanya dilakukan dengan suatu pekerjaan yang sia-sia... Allah swt menilai amal setiap umatnya dna kita sendiri tidak mengetahuinya bagaimana DIA meghitung amalan & perbuatan kita....

Persoalan pada diri kita sendiri... Adakah kita menunaikan solat dengan rasa kusyuk, dengan hati, fikiran dan dada yang lapang tanpa memikirkan tentang hal pekerjaan kita, tanpa hati kita berkata-kata? Renungkan pada diri kita sendiri...

ps: mencari sesuatu yang terang yang tidak ternampak dimata..

Catatan ini hanya bingkisan semata. Jangan ada yang menyalah ertikannya. Terima kasih

No comments:

Lama meninggalkan dunia blogger

Assalamualaikum.. Alhamdulillah masih wujud blog ini yang lama sangat ditinggalkan... Dunia blogger yang satu masa dahulu memang menjadi min...