Tuesday, May 11, 2010

Apa Dah Jadi Sekarang?

Pagi tadi masa tengah tunggu kawan ambil pergi tempat kerja, terlihatlah dua orang budak sekolah lalu..
Ini mesti kes ponteng...Bukan sekali dua nampak budak sekolah nie ponteng.. Selalu nampak.. hari-hari... 
Selalu diaorang lalu kat belakang rumah anne.. Bila tegur kita pula yang dimarahnyer..

Apa nak jadi dengan mereka semua sekarang.. Takda langsung perasaan takut dan hormat. 
Apalah yang mereka dapat dengan ponteng sekolah nie...

Sekadar Enjoy? Tak payah belajar? Melepak? Hisap rokok? Gangsterism? Buli? Mencuri?
Apa faedahnyer mereka dapat? 

Takat nak habis kan harta mak dan ayah aderlah... Kesian lah kat mak ngan ayah.. penat2 bayar yuran belajar.. sediakan kelengkapan sekolah.. Tapi anak langsung tak hargai.. Apa sebenarnya yang mereka cari sebenarnya? Bukan belajar tu untuk masa depan mereka? 

Bayangkanlah betapa kecewaya ibu dan bapa mereka jika tengok anak mereka pegi sekolah pakai baju sekolah, tapi melencong ke tempat lain... Pagi2 mak ayah doakan belajar rajin-rajin.. tapi belakang anak mereka macam nie.. tak ker luluh jiwa mereka... Penat ibu bapa mencari wang ringgit nak menyekolahkan mereka, jadi ornag yang berguna, dapat ubah nasib keluarga.. Tapi... entahlah..

Zaman dah banyak berubah... Anak-anak sekarang dah terlebih pandai.. Sebab tu mereka taknak pergi sekolah lagi.. sebab dah terlalu pandai buat aper nak gi sekolah lagi kan? 

Kepada ibu bapa semua.. ambil tahulah hal anak-anak anda... Jangan lepaskan tanggungjawab hanya pada guru-guru sahaja nak jaga mereka.. Kita kene didik anak bukan menternak anak... Selamatkanlah generasi kita untuk jadi generasi yang lebih baik...

Ps: masa sekolah dulu tak penah ponteng sekolah.. sebab takut.. he..he...lagipun status pengawas sekolah..

8 comments:

sophie said...

Budak2 zaman sekarang nie..Pelik tol tgok pangainye..menjadi2 kan?

Ms. Ann said...

memang betul sophie...

mysara said...

budak2 skrg mmg cacm tu...
makin teruk...

BudakHitam said...

budak2 sekarang lain kan? bH dulu pun nakal gak..tapi tak buat 'gitu' dengan uniform sekolah

Ms. Ann said...

entahlah.. mereka nie tak takut cam dedulu..

joeamir70 said...

Presiden Sukarnoe pernah berkata, anak/orang Nusantara perlu dipaksa, diugut dan diasuh secara keras utk berjaya. Kalu main pujuk2 atau psychology,penipulogi lah jadinya, mcm yg Ms Ann nampak tu.

lynda_hani said...

ye la anne.. bdk2 skang x mcm zaman kita dulu.. takut ngan mak ayah.. takut ngan cikgu. Tp bdk skang lebih mengikutkan keinginan sendiri tanpa memikirkan/m'hargai org lain.

Md Nasir said...

diaorang nie mungkin ingat yg dunia luar itu lebih seronok dari di sekolah.walhal sebenarnya sekolah dunia paling indah.satu hari nanti pasti dia kesal akan tindakannya ini.

p/s : tetiba teringat zaman sekolah dulu..kalau boleh di ulang.. n_n

http://www.stormreaders.net/mNasir
http://my-senseaddress.blogspot.com

Lisan Lidah dan Lisan berjari

Assalamualaikum wbt salam jumaat penuh barakah.. kita diminta menjaga lisan kita... bahya lidah nie ibarat pedang yang tajam.. walau ha...