Personal blog. Bukan sekadar blogger. Tentang kehidupan, hiburan, informasi, segmen, giveaway dan contest, pendapat dan Pandangan Serta Nasihat. Perkongsian Dengan Rakan Blogger.

Wednesday, April 7, 2010

Kenapa kite pandai nasihat orang?

Kenapa kita pandai nasihat orang? Tetapi kita tak pandai nak nasihat diri sendiri..

" Bak kata orang mengata dulang paku serepih, mengata orang dia yang lebih..."

Tapi nie cam kasar sangatlah pulak. Bukan aper.. 
Kadang-kadang kita nasihat orang tapi kita sendiri yang buat.
Cakap pung pang pung pang, tapi kita tak buat pun..

Sebagai contoh la... kita nasihat orang tu... tak elok wat camnie... kene macam nie.. macam tu.. Kira nasihat yang baik2 lah.. Tapi orang yang bagi nasihat tu bukan baik sangat pun.

Apa kata korang tentang orang yang bagi nasihat tu?

Kata Anne:

Bagus dia bagi nasihat. Dia bagi nasihat yang betul. Tak salah rasanyer. Cuma bila tengok dia pun bukannya baik pun... orang mula rasa alah... nak nasihat orang jer.. tapi diapun sama gak... Bagi Anne.. kalau nasihat yang dia bagi tu betul aku accept walaupun dia tak macam tu. Sebab yang kita nak ambik benda yang baik jer.. Wat per nak ambik benda yang tak elok. Kalau perangai dia jahat buat aper nak ikut, ikut benda yang baik dia penah buat.. Takkan ko sama2 nak ikut kejahatan dia.

Contoh lain: Dia nie memang pandai bab-bab beri nasihat kat kawan2 dia, tapi dia tak pandai nasihat diri dia sendiri.

Apa kata korang?

Kata Anne:

Bagi anne dia nie memang ok... taktaulah macam mana ok nyer dia. Dia nie anne boleh kategorikan sebagai orang yang tidak boleh menasihati diri sendiri dan menyedari akan kekurangan dirinya. ini kerana kita sebenarnya memang pandai nasihat orang lain. Cuma bila kita nasihat orang kita kene lihat pada diri kita sendiri. 

"Eh aku nie nasihat orang jer pandai.. Tapi diri sendiri tak pandai nak nasihat"

Kene selalu kata pada diri kita perkara nie... Kadang kala kita tak nampak ape kita buat tapi orang lain nampak. Orang lain akan nilai kita. Of Cause lah kalau kita nilai diri kita mesti nak yang baik-baik sahaja kan... Jadi kene selalu tanya oranglah 

" Kau tengok aku macam mana yer? Apa pendapat korang tentang aku? Aku punya perangai ok tak? Adakah aku nie ini? Aku ni itu"

So bila kawan kita bagitau disitu kita tau penilaian mereka tentang diri kita. Tapi kawan2 tu janganlah bagitau yang baik jer.. just semata-mata nka jaga hati.. Kene beritahu dengan ikhlas...


Kata Ayah Anne:

Pepatah lama: Buang Yang Keroh Ambil Yang Jernih
ditukar Oleh Ayah: Letak Tepi Yang Keroh, Ambil Yang Jernih.
Kenapa yang keroh tu nak letak tepi?
Sebab: Yang keroh tu kenelah jernih kan semula. 
Kalau tak Kita tak tau aper yang keroh tu sebenarnya. 
Sentiasalah ia keroh dan tak pernar sorang pun nak jernihkan ia..

Setakat ini sahaja Anne nak share..
Selamat Membaca... Kalau Rajin Komen Arr..

Ikhlas dari:

Anne

2 comments:

Teratak Inspirasi said...

pernah dengar ayat ni tak "orang tua lebih banyak makan garam". rasanya perkataan ni dah tak boleh digunakan pada zaman sekarang ni, sebabnya, tak salah menerima sesuatu nasihat daripada orang yang lebih muda daripada kita yang mempunyai lebih banyak pengetahuan dari kita. tapi apa yang saya sendiri dapat tengok, sesetengah orang yang lebih lanjut usianya, tak nak menerima apa yang diperkatakan oleh orang yang lebih muda usianya kerana mereka sering beranggapan "orang tua lebih banyak makan garam".. renung-renungkan lah

p/s: minta maaf kalau lari dari tajuk.

Ms. Ann said...

teratak inspirasi: taklah lari tajuk sangat... Asal ada kaitan bab nasihat betul gak...

Theme Support

I'AM BLOGGER

Blog Archive

MY READER

MY ONLINE STUFF (Sampingan)

Tuan Tanah Ye!

My photo

Write To Express My Thoughts And Feelings,
Like Simple. Not Talk Too Much Unless Needed.
Done!