Anne sutuju sangat dengan tajuk nie... Sini anne quotekan
"LONDON: Penipuan sesetengah iklan kecantikan - mencecah sehingga satu pertiga daripada jumlah disiarkan di media massa - menyebabkan kadar kemurungan gadis di Britain meningkat, lapor akhbar tempatan, semalam.
Siasatan akhbar The Sun mendapati, model yang digunakan dalam sesebuah iklan bergaya dengan memakai bulu mata atau rambut palsu untuk kelihatan lebih menarik."
Siasatan akhbar The Sun mendapati, model yang digunakan dalam sesebuah iklan bergaya dengan memakai bulu mata atau rambut palsu untuk kelihatan lebih menarik."
The Sun mendapati, 28 peratus iklan kosmetik dalam majalah membuat pengakuan - secara terlindung - bahawa gambar mereka diubah suai.
Sebanyak 44 peratus lagi turut melalui proses pengubahsuaian tanpa diakui.
Hanya 28 peratus iklan kosmetik dipercayai memaparkan kualiti produk sebenar.
Iklan maskara didapati paling serius mengelirukan pengguna dengan 58 peratus mengaku mengubah suai bulu mata model untuk kelihatan lebih panjang dan 42 peratus memaparkan bulu mata tiruan."
BERITA SELANJUT: http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Hampirseparuhiklankosmetikmenipu/Article
Kalau kite tengok iklan mascara.. macam tak real jer bulu mata lentik dan panjang sebegitu ruper... Dan iklan shampoo... tengok rambut diaorang, sumer licin gegiler, lurus gegiler, of course rebond nyer tu... cube wat yang real... beralun ombak bagai.... Kebanyakan mereka menggunakan teknik perkomputeran..Sebanyak 44 peratus lagi turut melalui proses pengubahsuaian tanpa diakui.
Hanya 28 peratus iklan kosmetik dipercayai memaparkan kualiti produk sebenar.
Iklan maskara didapati paling serius mengelirukan pengguna dengan 58 peratus mengaku mengubah suai bulu mata model untuk kelihatan lebih panjang dan 42 peratus memaparkan bulu mata tiruan."
BERITA SELANJUT: http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Hampirseparuhiklankosmetikmenipu/Article
Semua ini bagi mengaburkan mata pengguna..
Dan kita pengguna mudah tertarik kepada iklan yang sedemikian rupa. Namun tak semua pengiklanan yang dipaparkan tidak benar. Aspek exposure, cahaya, animasi, graphic memang amat diperlukan dalam pengiklanan bagi menarik minat pengguna untuk membeli produk mereka..Ini adalah salah satu strategi syarikat dan pengiklanan bagi mendapatkan lebih ramai pelanggan.
Kita semua sendiri lihatkan kebanjiran iklan yang berleluasa sekarang membuatkan para pengguna pening, keliru, muak, dan keliru serta bosan..
Agak2 aper pulak pendapat korang yer..
No comments:
Post a Comment