Pastu Ayah ajak pegi minum kat pantai.. So aku on jer... Takkan asyik perap dekat rumah jer. Kami makan kat tempat biasalah.. Salh satu kedai yang warna hijau kat pesisir pantai Pengkalan Balak. Tapi tak tau kenapa kali nie aku rasa hangin sangat ngan kedai tu...
Korang bayangkanlah...
- 10 minit tunggu orang amik order (tu pun berpanggil.. padahal dia baru jer ambik order meje sebelah) masa amik order tulis jangan tak tulis jer budak tu. kita orang order paling simple jer.. teh o kaw, oren long chan. milo ais 2, mee goreng 2, mee bandung 2.
- 15 minit tunggu air sampai (tu pun terkial2 nak hantar)
- 20 minit nak tunggu makan sampai.. tapi tak sampai2..
Ayah aku dengan bengang cakap tak payah order... kira jer sumer nie...
Pas tu budak tu bla dengan muker blur dan tak bersalah tu...
Nak mintak kira pun lamabat sampai 5 minit nak tunggu.. Aku terus bangun pegi kat kaunter depan nak bayar.. tu pun dia orang buat taktau jer..
macam nie ker orang melayu niaga... Dia orang nie tak tahu ker yang customer nie ada power.. sekali aku guner WOM (kan dah keluar istilah marketing aku dah) aku untuk sebarkan baru tau.. Tak tau ker diaorang nie.. customerlah yang menjadi agen atau pengiklanan yang free tuk dia orang.. aperlah dia orang nie.... Macam mana peniaga melayu kite nak berjaya kalu servis macam nie pun mereka tak titik beratkan...
Kepada para peniaga diluar, kedai makan ker aper ker... cubalah jangan mengulangi perbuatan seperti ini... ingat customer tu penting.walaupun dia hanya singgah sekali tapi kalau servis yang ditawarkan baik dia akan singgah sekali lagi dan mungkin bawa kawan2 mereka ...ingat tu...
Selesai
No comments:
Post a Comment