Posts

Showing posts from December, 2014

Sharing: ALLAH SANGAT DEKAT DENGAN ISTERI YANG TERANIAYA DAN DIZALIMI...

ALLAH SANGAT DEKAT DENGAN ISTERI YANG TERANIAYA DAN DIZALIMI...

Seorang isteri dengan wajah sedih dan murung datang bertemu Tuan Syeikh untuk mengadu hal suaminya.

Syeikh: Apa keperluanmu wahai puan?

Isteri: Saya ingin mengadu kepada Tuan perihal suami saya.

Syeikh: Apa aduanmu itu?

Isteri: Saya dianiaya dan dizalimi suami saya, tuan syeikh. Saya diabaikan. Suami saya tidak menjalankan tanggungjawabnya kepada saya.
Nafkah saya tidak ditunaikan Tuan. Makan minum saya tidak diendahkan Tuan. Tempat tinggal saya juga tidak diuruskan.

*Tuan syeikh tersenyum. Isteri itu kehairanan. Sedang hatinya dirundung sedih, Tuan Syeikh boleh tersenyum mendengar aduannya.

Syeikh: Wahai puan yang dirahmati ALLAH, sesungguhnya kamu wanita dan isteri yang beruntung.

Isteri: Hah??? Untung??

Syeikh: Ya wahai puan. Kamu sangat beruntung. Kamu wanita dan isteri terpilih.

Isteri: Saya bernasib malang Tuan. Saya hidup susah. Saya menderita dan sengsara Tuan. Kehidupan saya tunggang-langgang.

Syeikh: Sudahkah ka…

Masa Tetap Berubah

Hari ini jika kita buka jendela, kita akan terlihat kehijauan pokok2 ... namun esok-esok pasti yang akan kelihatan hanyalah konkrit-konkrit yang menggunung...Jika hari ini kita lihat anak kita masih merangkak.. esok kita lihat dia sudah berjalan, berlari... Jika hari ini kita rasa sihat... esok lusa kita tak tahu.. kita kan sakit .. Hari ini kita bahagia.. mana kita tahu esok lusa kebahagiaan kita lenyap sedikit ..Hari ini kita senang... mana tahu kita terleka.. kesenangan itu menghanyutkan kita...Mana tau....Jagalah diri... jagalah hati... jagalah iman... jalan lalai.. jangan.hanyut...
Kadang ia berlaku tanpa kita sedar...Nikmat dan ujian.Allah itu selalu ada buat hambaNYA..

Mamee Monster

Image
Yummy.... minggu nie sahaja dah 4 paket kecik nie menjadi santapan perutku.... Sedap juga mamee monster nie... dah kenapa... ngidam kew?...ehhh.. takat mamee nak ngidam aper nyer... oklah... janji makan mee nya sahaja.. serbuknyer tolak tepi... hihi..

Selingkuh

hari-hari berhadapan dengan situasi dimana isteri tidak lagi mempunyai minat terhadap suami kerana beberapa perkara:
1. Suami kurang romantik. Tidak mengambil berat terhadap isteri. Tidak prihatin terhadap isteri. Ibarat hanya melepaskan diri sendiri sahaja.
2. Suami tidak mahu berkongsi pendapatan untuk anak-anak dan isteri. Lebih sayangkan duit.
3. Isteri tidak memahami erti kepuasan bersenggama walaupun sudah bertahun bersama dan sudah punyai anak.
4. Suami lebih mementingkan kepuasan sendiri tanpa memberi kepuasan isteri terlebih dahulu..emmm banyak lagi... lantas si isteri selingkuh... erti kata lain tidaklah menjurus kearah curang tetapi punyai teman tapi mesra. dimana si isteri merasakan lebih bahgia.. emmm bagaimana tu ye?bermacam ragam... kalau orang kita emmm mujur orang kafir... namun ada juga yg begitu selagi manusia... jadi si suami harus memahami isteri dan isteri juga harus fahami suami.. namun hanya suami dan isteri itulah yang lebih mengerti antara satu sama lain.. …

Aku bukan tangan seni

Assalamualaikum....
Update sesekali di blog kesayangan yang dipandang sepi sahaja. emmmm tengok tajuk macam tak best saja.. macam tak menarik jer... macam tak da point jer....

Yelah.... Saja nak tulis pasal tangan senu. Anyway.. i bukan tangan seni.. emm ape tu tangan seni.. Alah.. g saja google maksud tangan seni.. tapi pemahaman saya tangan seni nie dia kreative.. apa saja yang dia nak buat jadi.. contoh kraft... gubahan bunga ke ape ker.. memasak ker... menjahit atau yang berkaitan dengannya lah...

Well saya bukanlah berseni sangat orangnya... bukan dikategorikan dalam orang yang berseni.. seni lain tahulah.. hihi....

Menjahit tak pandai.. memasak ni pun sama.. masak nie contoh macam buat kuih ker, kek ker, cookies ker.. memang fail... mengubah bunga ker.. ber kraf ker.. alahai....

tapi sebenarnya seni ni boleh dipupuk.. dengan cara menimbulkan minat dan praktis selalu.. kalau baru cuba sekali dah putus asa bila tak menjadi... emm sayalah tu... haha.... apapun kene cuba selalu baru…

Sharing: 7 Sunnah Hebat

Very nicely written 
By Ustaz Don Daniyal
7 Sunnah HebatDalam kehidupan sehari-hari ada kala kita mungkin telah melampaui batas. Imaginasi kotor, percakapan dan perbuatan yang tidak betul menjadikan kita selalunya semakin jauh dengan Allah SWT. Tetapi itulah kita manusia, tak lari dari kesilapan..dan mujurlah Allah selalu membuka pintu taubat kepada kita, agar dapat kita meneruskan perjalanan menuju akhirat dengan lebih berkat. Hendaknya kita sekurang-kurangnya selalu menjaga Tujuh Sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:Pertama:
Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. Pastinya doa mudah termakbul dan menjadikan kita semakin hampir dengan Allah.Kedua:
Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari, alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Paling tidak jika sesibuk manapun kita, bacalah ayat 3Qul, atau ayat qursi.Ketiga:
Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu su…

Hati bicara

Bila hati bicara...
Terbitnya tiada suara....
Jeritanya tiada kedengaran...
Tangisnya tiada kelihatan...
Lukanya tiada darah...
Namun parutnya kekal ada....Manakan biasa bicara didengar....
Andai tak dizahir dengan perkataan...
Andai tak disulami dengan perbuatan...
Manakan ia kedengaran
Andai diam mulut kaku bicara...Luahkan....lepaskan.... hamburkan..
Agar semua tahu....
Agar biar kelihatan....

Mengapa WANITA sering menangis?

Mengapa WANITA sering menangis??

Jawab Allah :

Kerana WANITA itu unik. Aku ciptakan ia sebagai makhluk istimewa.

KU kuatkan bahunya utk menjaga anak2nya,

KU lembutkan hatinya utk memberi rasa aman,

KU kuatkan rahimnya utk menyimpan benih manusia,

KU teguhkan peribadinya utk terus berjuang saat yg lain menyerah,

KU beri dia naluri utk tetap menyayangi, walau dikhianati oleh teman, walau disakiti oleh orang yg disayangi.

WANITA makhluk kuat. Tapi jika suatu saat dia menangis itu kerana KU beri air mata utk membasuh luka batin & memberi kekuatan baru.

WANITA sangatlah istimewa...

.... Kirimkan pd WANITA yg kamu sayangi...
.... Kirimkan juga pd lelaki agar mereka menghargai WANITA dan agar tau bahawa WANITA.....ciptaan Allah yg istimewa..

** SHARING IS CARING

Antara kasih dan kasihan

Rasa kasih akan membawa ke syurga tetapi rasa kasihan hanya membawa kepada tak sampai hati sahaja.Jadi perlu bezakan antara kasih dan kasihan namun ia tidak boleh dipisahkan.Rasa kasih boleh membawa kepada kasihan lantas akan timbul.rasa tidak.sampai hati. Dalam erti kata lain, rasa kasih itu perlu didasari dengan keimanan. Perlu didahului rasa kasih namun tidak semestinya sampai kepada kasihan.Tepuk dada tanyalah iman.. dimana kita letakkan rasa kasih dan kasihan.. Kerana Allah swt memberikan kita sesuatu untuk kita mencari, menilai, menikmati hikmah dan nikmat... Namun jangan lebih kepada penyalahsangkaan... Maka terbitlah kecenderungan kearah kegusaran...tidak sedap hati... tidak keruan... kerna kita telah dari dari maksud dan tujuan sebenar... kerana kita telah alpa dengan nikmat yang diberikannya...Kasih membawa kesyurga... Kasih Allah yang satu...

Hidup ini pilihan

Betul... segalanya satu pilihan..
Namun pilihan kita tak semestinya tepat
Tidak semestinya pilihan kita membawa kepada kebaikan atau kebahagiaan
Kerana...

Pilihan... diikuti dengan usaha untuk menjadikan pilihan kita itu adalah yang tepat..

dan slebihnya Allah swt yang menentukan..
Kerana kita hanya mampu merancang.. dan yang memberi izinnya adalah Allah yang Maha Esa

Kian rapuh lenyap

Segalanya telah layu lemah...
Semakin gugur dari waktu ke waktu...
Dari hari ke hari...
Manakah subur segar...
Tatkala tiada baja tuk menambah kesuburannya...
Tiada air tuk siraminya...Kan layu..... layu... layu.....
Akhirnya yang tinggal....
Ranting yang rapuh...
Hingga lenyap .....