| DASHBOARD | HOME | TUKAR LINK |

Tuesday, July 22, 2014

SHARING: TIDUR LEPAS SUBUH BULAN RAMADHAN..


PESAN BUAT PARA SUAMI, ISTERI, KELUARGA DAN KAWAN KAWAN

Pesan ini saya ambil dari wall sahabat peribadi saya, Dr Zubaidi Ahmad.
Dengar apa dia kata?

KESAN TIDUR SELEPAS SUBUH PADA WAKTU PUASA

Kebanyakan kita akan bangun awal pada setiap untuk bersahur. Malangnya ada di antara kita tidur semula selepas subuh selama sejam kerana mengikut nafsu untuk tidur dengan alasan untuk mendapat kesegaran di tempat kerja.

Pola kehidupan sedemikian akan mengganggu pusingan biologi di dalam badan dan ini akan menambahkan keletihan seseorang. Keadaan ini disebabkan gangguan ke atas pengeluaran hormon kortisol yang berfungsi sebagai hormon kecergasan bagi seseorang.

Apabila seseorang bangun daripada tidur setiap pagi pada pukul lima pagi untuk bersahur, rutin ini akan merangsang pengeluaran hormon kortisol pada pukul tiga atau empat pagi dan akan memuncak pada pukul 11 pagi.

(Nota: Dari jam 4 pagi hingga 11 pagi)

Apabila rutin ini ditukarkan secara tiba-tiba, dengan tidur semula selepas subuh, pengeluaran hormon ini akan terganggu dan kita keletihan sepanjang hari berpuasa.

Jika mahu tidur sebentar, saya cadangkan tiga puluh minit di waktu sebelum zohor. Selepas berwudhu dan solat zohor berjemaah, insha ALLAH kita akan berasa segar walaupun berpuasa

#copypaste

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Pesanan Pemilik Blog
1: Sebarang gambar & paparan dalan blog ini adalah dari pemilik blog, kalau adapun dicopypaste dari google
2: Sebarang pendapat di blog ini juga adalah pandangan dari penulis blog sendiri dan ia mungkin berubah mengikut keadaan dan situasi semasa.
3: Sebarang maklumbalas sila ajukan pertanyaan melalui emel ansof86@gmail.com

MY ONLINE STUFF (Sampingan)