Friday, September 6, 2013

Sharing: Janganlah Engkau Habiskan Waktumu Untuk Keinginan Nafsu

Rasulullah SAW bersabda kepada Aisyah R.A, (dalam peristiwa berita bohong):

"Jika engkau merasa pernah berbuat sesuatu dosa, mohonlah keampunan kepad allah dan bertaubatlah kepadaNya.Sesungguhnya seorang hamba itu apabila mahu mengakui dosanya, maka Allah akan menerima taubatnya. "

Bayangkanlah, bahawa engkai telah memiliki apa yang engkau inginkan dari angan-angan dan impian. Engkau telah sampai pada apa yang engkau inginkan dan apa yang engkau dambakan. Namun, semua yang engkau miliki tiba-tiba hilang darimu begitu saja. Pada saat itu pasti anda akan menangis, mengeluh, menyesal sambil menggigit jari kerna menyesali apa yang hilang darimu. Namun, apakah engkau pernah memperhatikan bahawa umur sebenarnya telah hilang bersama kesedihanmu tanpa kau sedari?

Sesungguhnya, umurmu adalah permata yang sangat berharga sekali, tidak dapat dinilai dengan harta benda. Umur ini pada hakikatnya berupa hembusan nafas;  setiap hembusan nafas yang keluar dari anda selamanya tidak akan kembali lagi kepada anda. Hembusan nafas inimerupakan modal utama anda di dunia ini yang dengannya anda dapat membeli apa yang anda sukai dari kesenangan syurga.

Maka... mengapa engkau mensia-siakan umurmu tanpa taubat yang sesungguhnya?

Nota:  Ada satu jalan menuju kebahagiaan iaitu berhenti mengejar sesuatu yang tidak mampu kita raih

No comments:

Lisan Lidah dan Lisan berjari

Assalamualaikum wbt salam jumaat penuh barakah.. kita diminta menjaga lisan kita... bahya lidah nie ibarat pedang yang tajam.. walau ha...