| DASHBOARD | HOME | TUKAR LINK |

Saturday, September 21, 2013

Makan Ikan Salai?

Assalamualaikum.. dan salam sejahtera...

Pernah makan ikan salai? Of coz lah kan..... Tak pernah??? Rugi...
Ikan salai ni banyak jenis ikan boleh buat.. Ikan laut ke atau ikan sungai... Boleh aje. Gambar yang akan Anne tunjukkan nie adalah Ikan Sungai. Ikan Haruan, Ikan keli@ Sembilang, Ikan Tilapia dan yang seangkatan dengannya... Ikut u all lah.. 
Seperti dalam entri sebelum ni Ikan Oh Ikan... 


Biasanya ikan salai nie kita buat masakan seperti Masak Lomak Cili Api..(bahaso nogori) ...Boleh campur dengan bahan yang lain contohnye nak rasa masam boleh campur dengan terung asam... Belimbing ke.. Nak campur tempoyak pun boleh... Mengikut citarasa kita lah... Kita buat dia kan?

Tapi ikan diatas nie memang sedap.. Cuma banyak tulang... So nak makan kene hati-hati.. Nanti tercekik tulang pula sebab tulangnya bercabang dan halus... Penah juga makan tercekik tulangnya.. Susah nak keluar.. Sebab halus.. 

Senang je caranya.. Kepal-kepalkan nasi putih.. dan telan.. So tulang tersebut akan tersangkut pada nasi yang kita kepal tu... Insyaallah..

Selamat Mencuba....

2 comments:

siti zahara said...

bgusla tip ni..mak zara petua klu terlekat tulang..letak air dlm tudung periuk dn selawat 3 kali..insyaAllah..dah cuba petua tu..Alhmdullilh jadi.=D

Annaz Mohd said...

sedapnya ikan sungai salai...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Pesanan Pemilik Blog
1: Sebarang gambar & paparan dalan blog ini adalah dari pemilik blog, kalau adapun dicopypaste dari google
2: Sebarang pendapat di blog ini juga adalah pandangan dari penulis blog sendiri dan ia mungkin berubah mengikut keadaan dan situasi semasa.
3: Sebarang maklumbalas sila ajukan pertanyaan melalui emel ansof86@gmail.com

MY ONLINE STUFF (Sampingan)