Monday, December 17, 2012

Budak Jual Kuih Dekat Pintu Mesin ATM

Saban hari tengok keadaan gini. Budak-Budak jual kuih depan Pintu Mesin ATM Bank. Dah banyak hari dah tengok. Biasanya waktu saya lalu, memang mereka tak sempat nak pujuk saya beli, sebabnya saya tak pandang mereka dan buat tak tahu. Dan juga saya nie jenis jalan laju.. Pergi mesin ATM, deposit duit dan terus keluar tanpa melihat apa yang ada sekeliling..

Tetapi hari nie. dari jauh lagi budak yang jual kuih tu dah panggil saya. Saya baru keluar pintu kedai untuk ke Mesin ATM yang selang 3 buah kedai. Budak tu pujuk saya.. siap dengan emosi sekali

Budak:  Kak..kak.. belilah kuih nie kak.. Belilah.. 1 jer..
Saya: takper dik... sambil terus berlalu tanpa hiraukan dia...
Budak tu dengan tak putus asa terus mengedeng tepi saya.,. sambil memujuk.. buat adengan menangis lagi..
Kak..Kak.. Tolonglah beli.. Tolong lah saya..

Dalam hati.. haish budak ni.. tak faham ker...

Kemudia budak tu pergi pada seorang lagi kakak yang lalu dibelakang saya sambil merayu lagi

"Kak..Kak.. Belilah kuih nie kak.. Tolonglah saya.. Kalau tak beli saya tak boleh balik.. Nanti saya kene pukul.. "
Emmmm... aper kes nie yer? Budak tu siap menangis lagi... Tapi takda air mata pun.. mukerpun macam buat-buat .. ada raut wajah nak tergelak... (Dik.. Kalau pergi ujibakat berlakon.. Confirm rejected!)

Emmm.. macam-macam ragam.. Masa tengah deposit duit , saya sempat perhatikan dua budak yang jual kuih tu.. Sambail merayu kepada sesiapa yang lalu lalang disitu dengan pujukan yang sama.. Kemudian boleh pulak dia berkejaran mereka berdua..

Ade lagi adengan lain.. Yang seorang tu pijak kaki budak yang sorang tu.. yang kene pijak tu menjerit2 minta tolong..  Kemudian, Budak yang memijak kaki yang seorang tu.. meraih orang lalu lalang untuk beli kuih sambil kata.."Abang.. tengok kesian budak nie nangis... belilah kuih..."

Adehhhh saya geleng kepala sahaja lah...

Selesai urusan .. sya keluar dari tempat mesin ATM.. budak tu mengejar dan merayu saya lagi.. Saya terus tak hiraukan mereka.. Sampai sekarang saya masih terdengar jeritan budak2 tersebut dari ofice saya meminta orang membeli kuihnya.

p/s: bukan tak nak beli.. tetapi kalau belipun siapa nak makan? saya tak makan...he..he..

1 comment:

L said...

kesian budak2 tuh. aloyai...

Lisan Lidah dan Lisan berjari

Assalamualaikum wbt salam jumaat penuh barakah.. kita diminta menjaga lisan kita... bahya lidah nie ibarat pedang yang tajam.. walau ha...