Personal blog. Bukan sekadar blogger. Tentang kehidupan, hiburan, informasi, segmen, giveaway dan contest, pendapat dan Pandangan Serta Nasihat. Perkongsian Dengan Rakan Blogger.

Tuesday, June 21, 2011

Cara Buang Sampah Yang Senang Dan Mudah

Tuesday, June 21, 2011 Posted by Ann Mohamad 4 comments
Berikut adalah amalan kebiasaan membuang sampah yang sering diamalkan oleh masyarakat kita... Cara yang mudah dan paling senang

Situasi 1: Dalam Kereta....Pemanduan kelajuan tak kira dekat atau jauh...

Buka tingkap... tuink.... campak jer kat luar tu..... Kan senang..Alasan nanti kereta bersepah...nanti banyak semut.... Berbau....

Situasi 2: Tengah jalan-jalan
Jalan-jalan sampah ada dekat tangan.. tak kisahlah tisu ker, plastik gula-gula ker...air tin ker... Campak jer kat tepi.. Takpun.. tengah jalan-jalan... buat-buat sampah tu jatuh bawah... Pandang just ingnore jer.. Dah jatuh nak buat macam mana...

Situasi 3: Rumah bertingkat-tingkat...Tingkat 14 ker 15 ker.. mangkuk tingkat ker..
Campak dekat beranda.. atau dekat koridor... Campak dari tingkat 14 .. jatuh kat bawah... Alasan... jenuhnyer nak bawa turun guna lift ker.. lift rosak... malasla nak guna tangga.. Patah kaki...
(sianlah sapa yang kene baling dengan sampah..... takder sivik langsung)

Situasi 4: Dalam Kelas
Emmm makan gula-gula ker cikedis ker.. untuk hilang mengantuk... Selit dekat bawah meja.. Celah Kerusi... Celah meja.. Senang...kan.. Sebab punggung dah melekat dekat kerusi tak boleh bangun buang sampah dekat dustbin....

Situasi 5: Tak jumpa tempat buang sampah
Disebabkan susah nak mencari tempat buang sampah.. atas malas nak cari.. atau jauh sangat.. cara paling senang... buat tempat buang sampah sendiri.. Longgok kat tepi jalan... Nanti.. adalah Majlis Daerah Datang ambil.. seperti yang biasa kita nampak kat tepi2 jalan... Banyak sampah yang dilonggokkan...

Inilah cara yang paling senang dan mudah....

Kalau Anda Orang Terpelajar....
Adakah Anda Akan TIRU Cara INI?

ps: macam penah buat situasi yang 4 tu... he..he..

4 comments:

'CikMimiEy' said...

hoho ..
memang kene ah dgn fenomena sbhgian msyarakat kite ..

tapi kan kalo sume pakat nak buat cam tu contoh2 situasi di atas hilanglah rase tggungjawab dlm diri kankan ? hee~

Ms. Ann said...

@'CikMimiEy'

betul tu... sebab tu bumi marahkan kite...

Nava Krishnan said...

You should come to my neighborhood to
how ppl dispose their rubbish because once the wind blows, bread wrappers, shower cap, newpapers etc are in my compound. So much for keeping the environment clean.

Ms. Ann said...

@Nava Krishnan

yes its true.. i've visit my sister house at Desa Rejang.. people always throw all their rubbish down from his house... tooo rubbish...

Theme Support