Monday, August 2, 2010

Masalah Couple? Emmm.. Perkara Biasa

Semasa bersama dengan kawan, dan melihat pertengkaran kecil dengan teman lelakinya. Masalah yang aku lihat amat kecil sangat. Dan aku juga pernah mengalaminya suatu masa dahulu. Kenapa yer? Mesti sahaja ada perbalahan walaupun hanya dengan masalah kecil sahaja.

Masalah yang dihadapi adalah berkenaan PERGI MANA?
Mana nak bergerak harus diberitahu. Ibarat macam si isteri harus meminta izin si suami jika hendak kemana-mana? Kenapa? Kalau tak beritahu boleh ker? Haruskah kita memberitahu kemana kita pergi? Perlukah menghantar daily report minutes report? Emm mungkin perlu.. tapi sekadar memberitahu kemana kita pergi masih boleh diterima agar dia tidak risau atau curiga.

Tapi, kalau dah beritahu masih lagi diragui. PERGI DENGAN SIAPA? LELAKI ATAU PEREMPUAN? BERAPA ORANG PERGI? NAIK APA PERGI? BALIK PUKUL BERAPA? Lagi teruk, BAGI BUKTI.. terpaksalah si gadis MMS gambar keadaan dia masa tu. Takpun bagai dekat kawan sigadis tu cakap sebagai bukti dekat mana. Ada juga ke lelaki macam nie? Emm Setuju Ada..

Lagi satu masa tengah berbual dengan kawan, asyik nak call dan SMS. Takkan lah tengah bersama kawan nak SMS dan CALL bagai dengan teman lelaki. Nanti apa pula kata kawan-kawan. Kenelah faham keadaan. Takkan depan kawan2 atau sesiapapun asyik nak SMS & CALL. Huh…Huh.. Xfaham!!!


LAMBAT ANGKAT CALL / TAK ANGKAT CALL
Nie pun satu kes lagi. Bayangkanlah kalau tengah ada kerja, tak perasan ada SMS atau CALL atau katakan tengah beli baranglah, Hanphone dalam beg.. tak dengar.. Itupun nak jadi punca gaduh bagai. Tak boleh ke nak difahamkan kalau tak angkat tu tentu tengah ada kerja ker, tak perasan ker. Nie nak hantar misscal entah berapa banyak kali agaknyer. Hobi si lelaki kut!!!! Ibarat caring sangat2 dekat teman dialah.. Lepas tu bila si gadis CALL balik.. emmm faham2 jerlah.. macam2 ayat keluar dari mulut si dia.. yang menyakitkan hati si gadis.. Bayangkan kalau sigadis lakukan perkara sama? Nayer jer.. kene balik.. Apa nak dikata? Be fair and understandinglah… takkan tu pun nak ajar

CEMBURU GILA-GILA
Sumer orang ade sifat cemburu baik lelaki @ perempuan. Tapi biarlah berpada tahap kecemburuan tu. Misalannya si gadis nie dihantar balik oleh teman sekerja ker, kawan ker, lelakilah kawan dia. Lantas si gadis nie berlaku jujur dan memberitahu kepada teman lelakinyer.. Apa jadi? Bermulalah episod gaduh bagai.. Ckaplah si gadis nie dah ader yang lain lah, itu lah inilah.. Berlaku jujur pun salah ker? Tak jujur confirm dia tak tahu.. tapi dek kerana kejujuran yang amat sangat sampai buat gaduh.. Emmm akukah itu? Takfahamlah semua nie? Kadang-kadang nak cemburupun biarlah berpada, takkan dengan kawan perempuan pun nak cemburu.. Aisehh.. Ini macam olang pun ada ka.. Wa talak tau wooo… (kes yg aku alami agak sulit.. hanya orang yang kenali aku taulah tahap kecemburuan yg gimana aku hadapi.. ha..ha.. xnak exposed kat sini.. hu..hu..)

PERIKSA HANPHONE
Emm ini perkara biasalah.. lelaki dan perempuan pun ader lakukan yang sama. Tapi dekat sini aku cerita pasal lelakilah.. sebab aku gurl kan.. ha..ha.. Harus sahaja diperiksa handphone si gadis. Nak tengok data SMS, MMS, MISCALL, DAILED NUMBER, RECEIVED CALL…. Nak tengok nombor mana naik.. ditanyanya satu-satu.. A sampai Z Tak salah nak tanya, tapi macam polis, habis satu persatu nak dihuraikan. Sampai hati si dia puas. Huh..Huh.. lebih-lebih lagi kalau nombor tu jer yang naik.. ha..ha.. siaplah kene terjah bagai.. bayangkan kalau si gadis tu banyak terima call dari customer.. tak ke masak nak jawab? Emm memang masak nak jawab pun.. Alik2 kite gak yang salah..

Aku dah biasa dengan perkara sedemikian ruper.. jadi dah lali dah.. Rakan-rakan yang mengenali aku dah tau dah bila tengok muka aku, gaya aku, mesti something lah tu.. ha..ha.. Bukan nak burukkan lelaki atau perempuan, tapi tulah hakikatnyer yang terjadi.. Yang aku telah alami dan rakan-rakan yang mengadu dengan aku. Entry nie memang ader kaitan dengan aku, tapi bukan aku sorang jer.. bila terlihat kawan aku tadi mengalami masalah yang sama, terus ingin menulis entry ini.. Belum lagi menjadi hak milik sah, tapi dah macam nie. Bayangkan bila dah jadi hak milik sah? Bukan lagi teruk ker? emm tak dapat nak dibayangkan.

Entahlah kenelah ader sifat saling memahami antara satu sama lain. Kesabaran perlu ada kalau nak kukuhkan hubungan. Saling bertolak ansur, kalau dua2 panas hati salah sorang taknak mengalah, jawabnyer perang besar.. emm pada Si jejaka dan Si gadis yang mengalami masalah yang sama, pandai2lah bawa diri masing2 dan mainkan peranan masing2 yer..

Xmo cakap banyak.. Nanti ader lagi saya letak kat sini yer.. Entry nie nasihat untuk diri saya sendiri dan juga tuk orang yang baca.. JIKA ADA YANG SALAH HARAP DIMAAFKAN DAN DIPERBETULKAN.. YANG BAIK ITU DARI ALLAH , YANG KURANG ITU ADALAH KESILAPAN SAYA SEBAGAI MANUSIA BIASA..

5 comments:

Anonymous said...

adakah ini telah berlaku kepada anda?=p keh keh keh

tiafazunia said...

perkara bese je sume tuh,
tapi plg terok, member tia penah kne, siap kne 3G lagi,
then tunjok sorg2 member yg hang out sme2 tuh, aduuuyai!
mcm tepahape je !

Ansof86 said...

pernah terjadi kepada saya suatu ketika dulu.. ha..ha.. old story.


tia: yer..memang betul.. kalau boleh nak dengat satu2.. agak2 kene ada skrin tunjuk depan mata kut..baru percaya

shaza said...

some man mmg cm 2..aku pon pnh gak rase...nsib yg skang bkn cm 2...kot x pening...g mdi pon kena gtau ek anne?

Ansof86 said...

@shaza

memang pun.. nanti tetiba dia call kite tak angkat.. marah gegila..

pendek kata nak jugak kene gitau everyting.. hu.hu.

la nie takder dah.. tinggal kenangan

Lama meninggalkan dunia blogger

Assalamualaikum.. Alhamdulillah masih wujud blog ini yang lama sangat ditinggalkan... Dunia blogger yang satu masa dahulu memang menjadi min...