Saturday, March 20, 2010

Sambutan Hari Ulang Tahun... Perlu ker?

Sambutan hari ulangtahun sering disambut dengan hidangan kek beserta lilin diatas.
Majlis dihadiri teman-teman, jamuan makan2... Tradisi meniup lilin di kek...

Perlu ker semua tu?

Seumur hidup saya, saya cuma sekali sahaja saya meniup lilin di kek. Sewaktu saya belajar di Uitm dulu.
Itu kali pertama saya diraikan oleh rakan2 saya ... Mereka buat surprise untuk saya. Saya bersama keluarga tak pernah sambaut macam tu..dan saya menangis saat tu... Pertama kali seumur hidup...

Saya tiup lilin tu... Kemudian saya dimarahi teman rapat saya. Katanya kenapa tiup lilin? Nak makan kek. makan sahaja. Itukan budaya Nasrani.... Awak nak ikut macm tu ker?

Sejak itu saya tak penah lagi meniup lilin di kek ketika hari lahir saya. Sayapun tak celebrate hari lahir saya.
Kalau ada sesiapa yang ada maklumat lanjut berkenaan ini... Bolehlah tuliskan komen anda di ruangan komen.

4 comments:

al-lavendari said...

kalau setakat tiup lilin, saya rasa tak berdosa kot kerana ia tidak berkaitan dengan akidah. kalau nak ikutkan budaya barat yang kita lakukan memang banyak contohnya makan pakai sudu dan garfu, pakai tali leher, pakai kot dsb. adakah itu juga berdosa ? wallahua'lam.

shaza said...

by the way its the happiest day between us rite?

Ansof86 said...

@al-lavendari

apapun yang penting niat kita..

tapi sekadar berkongsi apa yang saya ketahui serba sedikit..

Ansof86 said...

@shaza

happiest day for all life..

Lama meninggalkan dunia blogger

Assalamualaikum.. Alhamdulillah masih wujud blog ini yang lama sangat ditinggalkan... Dunia blogger yang satu masa dahulu memang menjadi min...