Monday, October 28, 2013

Kenapa Perlu Berbohong Untuk Jaga Hati?

Semua orang pernah bohong kan? Tipulah kalau kata xpernah... Sesetia manapun, sejujur manapun, sesayang manapun, sebaik manapun... Dah nama manusia kan!

Tapi... Perlu ke kita berbohong untuk menjaga hati orang lain? Alik-alik.memakan diri. Hati sendiri yang menahan rajuk. Aduhai.... Kasihan teman-teman saya diluar sana... Sibuk menjaga hati orang lain... Tapi hati sendiri digulai-gulaikan... Sedap makan hati ulam jantung ni...

Kerna cinta dan sayang... Sanggup berkorban segala... Tapi apa yang mereka dapat? Tangisan didalam hati kerna ketidakadilan hati manusia yang lebih menurut kata manusia daripada hukum Allah swt.

Bisa yang amat ayatku ini! Datang bulan apa???? Sekadar menjadi pendengar dan penasihat sahaja... Sambil ambil iktibar dan pengajaran dari pengalaman orang.

Kalau hati dah sayang... Segala yang baik sahaja kita nampak.. Walau buruk manapun tetap nampak cantik. Tapi.. Berbaloikah? Bukan untuk persoalkan akan kewajipan kita... Namun... Allah swt pun tidak suka kita zalim pada diri kita sendiri.

Apa yang kita buat harus ikhlas.. Jujur.. Dan sandarkan kerana Allah swt... Tapi kalau hati kita asyik persoalkan sahaja... Tanyalah pada hati kita.. Ikhlaskah?

Kena disertakan niat... Niat yang baik.. Diikuti dengan perbuatan yang baik juga..

Tumpang simpati dengan nasib-nasib mereka.. Mereka tak minta jadi begitu... Takdir telah membawa mereka... Tak juga minta untuk melalui jalanan begitu.. Sekadar menumpang kasih dan kebahagiaan bersandarkan pada tangan yang menghulur dan membawa dan meyakinkan mereka... Namun... Setelah meniti kehidupan itu... Ketidakadilan yang terpaksa mereka hadapi kerna kelemahan manusia.

Moga mereka tetap tabah jalani kehidupan. Jalani kewajipan yang dipertanggungjawabkan. Bersyukur dengan nikmat yang Allah swt beri. Teruskan berdoa dan memohon petunjuk dari Allah swt agar segalanya dipermudahkan ... Dilembutkan hati-hati manusia untuk lebih menerima hukum Allah swt. Terus berjuang ... Insyaallah...

Ps: Berat mata memandang... Berat lagi bahu memikul... Dalam hati tak siap tahu.. Biarlah cerita itu jadi rahsia... Rahsia tetap rahasia...

Sila up TRAFFIC BLOG saya.... ayat tak boleh bla....

1 comment:

Fadz hashim said...

ha, 2 la kan.. kan jujur lebih baik :)

Lisan Lidah dan Lisan berjari

Assalamualaikum wbt salam jumaat penuh barakah.. kita diminta menjaga lisan kita... bahya lidah nie ibarat pedang yang tajam.. walau ha...