Friday, December 14, 2012

Bertitik Soal Pada Diri

Kadang kala setiap apa yang kita lakukan... Kita seringkali ingin melihat hasilnya nampak dihadapan kita... Namun sebenarnya tak semua kebaikan atau yang kita lakukan dibalas atau diberi ganjaran didunia.. Mungkin Allah swt membalasnya disan nanti.. Pastinya ganjaran didunia tetap didunia... Namun diakhirat sana pastinya kekal.

Sibuk kita mempersoal kenapa itu kenapa ini?. Letih sudah aku berbuat itu... berbuat ini... Namun masih juga aku hampa. Jenuh sudah aku berusaha... Namun masih tidak berhasil... Letih sudah aku bersabar... namun tiada juga gunanya...

Alangkah indah kalau begini...
Alangkah elok kalau aku dapat seperti itu.
Kan elok kalau macam ni.
Kenapa tak macam ni?
Bahgia sungguh kalau dapat macam itu...Dapat macam ni..
Seronoklah kalau sama macam yang awak rasa...
Kenapa punya tak macam tu... Kenapa?

Emmmm Semakin fikiran memikirkannya
Semakin hati bertitik soalnya.. Selagi itulah kan tiada jawapannya...

Kenapa???

Bukanlah dinamakan USAHA kalau kita masih lagi BERPUTUS ASA...
Bukanlah SABAR namanya andai masih ada HADNYA...
Bukanlah SYUKUR namanya andai diri masih lagi MEMPERSOALKANNYA...
Bukanlah IKHLAS namanya kalau kita masih lagi BERKIRA akannya...
Bukanlah REDHA namanya andai kita masih lagi hati masih lagi MENGATA-NGATA...

Kita bukanlah Malaikat.. Bukannya Nabi.. Kita tidak pernah lari dari SALAH dan SILAP... Kita tidak pernah merasakan CUKUP...Kerana digoda oleh NAFSU... Nafsu yang sukar dikawal... Namun kita punya AKAL... Untuk berfikir...

Apa yang kita miliki itulah pemberianNYA.. Dan apa yang mereka miliki turut pemberianNYA.. Bezanya.. itu rezekinya... dan ini rezeki kita... Sedikit atau banyak.. janganlah berhenti untuk mensyukurinya..

Dan bersoal dihati ini...
Bagaimana aku bisa memiliki yang lebih sedangkan yang sedikit ini aku sering tersoalkan?
Bagaimana aku boleh mendapat yang lebih sedangkan yang sedikit inipun aku kurang mensyukurinya?
Bagaimana aku boleh mendapat rahmat.. sedangkan aku sendiri.. kurang bersyukur akan nikmatnya?
Bagaimana aku...........

YA.......

Kita insan yang kerdil dimuka bumi Allah swt... Kadang terjatuh... kadang terbangun.. kadang tersedar... kadang terlena... Kadang sedar sementara... terlalai yang lama... Kadang terniat dihati... berat diperlakuan...

Itulah manusia... kadang kala bukanlah orang lain penyebab segala... Namun DIRI SENDIRI PUNCA SEGALA... Bertitik Soal pada diri...
Dimanakah Aku Berdiri?
Atas dasar apakah aku disini?
Mengapa aku jadi begini?
Dimanakah ianya bermula?
Apakah punca segala?
Bagaimanakah menyelesai segala?

Bertitik soal pada diri sendiri...
Usah bertanya pada yang lain... Sesungguhny orang lain hanya penyaksi... Hanya pemerhati.. Hanya penasihat diri... Bukannya perubah diri... Melainkan.yang empunya diri...

Kini kubertitik soal pada diri...
Akan waktu yang hampir berlalu pergi..
Adakah aku masih terus termanggu disini
Tampa mencari haluan diri...
Sampai masa kan terus pergi...
Sedangkan aku masih lagi disini..

p/s: Tanya sama hati.....


No comments:

Lama meninggalkan dunia blogger

Assalamualaikum.. Alhamdulillah masih wujud blog ini yang lama sangat ditinggalkan... Dunia blogger yang satu masa dahulu memang menjadi min...