Personal blog. Bukan sekadar blogger. Tentang kehidupan, hiburan, informasi, segmen, giveaway dan contest, pendapat dan Pandangan Serta Nasihat. Perkongsian Dengan Rakan Blogger.

Wednesday, September 1, 2010

Pengalaman Itu Mendewasakan Kita

Wednesday, September 01, 2010 Posted by Ann Mohamad 1 comment
Semakin lama semakin malas nak update blog. Tak tahu kenapa.. Buka blog hanya nak lihat siapa yang masuk blog kemudian membalas kunjungan mereka. Mungkin sekarang bulan Ramadhan jadi tahap kemalasan terhadap blog semakin menjadi-jadi.

"Anne.. awat malas-malas ni? Kenapa suka tamak sangat? Bagilah malas tu dekat orang lain sedikit. Ni tidak semua nak bolot sendiri.. Tamak sungguh!...Dah..dah.. Bagi malas tu dekat orang lain sikit" 

PENGUMUMAN!
Siapa nak malas saya nie... Tawaran dibuka....
Ha..Ha... Ko giler!!!

Hari ini 1 September 2010, hari baru buat saya.. Hari ini saya akan atur kembali perjalanan hidup saya yang dahulu patut saya mulakan. Selama ini saya terlalu memikirkan kepentingan orang lain dan menjaga orang lain, tapi hari ini saya akan atur kembali hidup saya yang sepatutnya saya buat 4 tahun yang lepas.. Mungkin ambil masa untuk mengatur kembali, tapi masih belum terlambat kerana DIA selalu ada bersama saya.. Insyaallah.. semuanya akan berjalan dengan baik dengan izinNya.

Sesungguhnya setiap pengalaman itu mendewasankan kita dan menjadikan kita lebih kuat untuk memperbaiki apa yang kurang kepada yang lebih baik. Apa yang patut dan apa yang tidak. Kadang kala kita merasakan setiap dugaan yang diberikan kepada kita membuatkan kita menjadi lemah. Tetapi sebenarnya ia tidak melemahkan kita kerna ia memberi kekuatan kepada kita. Semakin kita sabar menghadapi dugaan tersebut, dan semakin kita tempoh dugaan itu maka kita menjadi semakin kuat dan bukan seorang insan yang lemah

Kerana orang yang lemah itu adalah orang yang tidak berfikir secara positif dan tidak pernah menilai kenapa dugaan itu diberikan kepadanya. Disebalik apa yang diberikan olehNya kepada kita, pasti ada hikmah yang terbaik buat kita. Sememangnya Ramadhan menguji tahap kesabaran dan keimanan kita. Selagi kita percaya, selagi kita mempunyai iman yang kuat dan selagi kita tidak cepat mengaku kalah selagi itulah kita akan merasa nikmatnya apa yang Allah swt berikan kepada kita.

Setiap apa yang terjadi disepanjang kehidupan kita pasti ada hikmahnya. Selagi kita masih bernafas, selagi kita masih diberi keizinan melihat dunia, selagi itulah kita masih lagi mempunyai peluang untuk menjadi yang terbaik. Dan selagi itulah kita mampu mengatur perjalanan kita menuju kepada jalan yang diredhai.

Insyaallah.. semuanya akan berjalan dengan baik dengan IzinNya.. Kita hanya merancang sesuatu dan hanya Allah yang menentukan. Allah tidak akan merubah nasib kita melainkan kita sendiri..

1 comments:

Miss Annaz said...

semoga bulan Ramadhan ini memberi Ms. Ann seribu kekuatan untuk berhijrah kpd sesuatu yg lebih baik & bermakna dlm hidup...

Selagi kita mengingati Nya, selagi itu kita sentiasa merasa nikmat yg dikurniakan ke atas kita...

Sama2 kita berdoa semoga kita sentiasa berada Lindungan Nya...
Amin....

Theme Support