Personal blog. Bukan sekadar blogger. Tentang kehidupan, hiburan, informasi, segmen, giveaway dan contest, pendapat dan Pandangan Serta Nasihat. Perkongsian Dengan Rakan Blogger.

Friday, November 28, 2014

Arjuna Beta

Friday, November 28, 2014 Posted by Ann Mohamad 3 comments
Takkanku biarkan walau ribut
Menyentakmu yang tidur
Datang petir menyambar
Jengking dan ular
Bonda takkan berundur

Nyamanlah Arjuna beta
Mimpikan yang indah saja
Nanti bila kau buka mata
Semua tak serupa

Kan ada satu ketika
Kau tak tahu mana nak pergi
Jalan betul anakanda
Tak jelas mata
Ambil yang sarat duri

Hiduplah Arjuna beta
Biarkan jasad yang luka
Selama Tuhan mu ada
Takkan engkau tercela

Ngeri tak terbayang mata
Bonda takkan ada sentiasa
Nanti moga kau tak lupa
Bonda memujukmu anakanda

Hiduplah Arjuna beta
Biarkan jasad yang luka
Selama tuhanmu ada
Takkan engkau tercela

Nyamanlah Arjuna beta
Mimpikan yang indah saja
Nanti bila kau buka mata
Semua tak serupa

Tuesday, November 25, 2014

Persoalan yang tiada jawapan khusus

Tuesday, November 25, 2014 Posted by Ann Mohamad No comments
Ada yang merasakan cinta manusia itu perlu dalam sesebuah perhubungan. Barulah perhubungan itu menjadi indah, bahagia... Betul...

Namun... bertanya... sampai bilakah mahu hidup sedemikian rupa?

Jawapan mudah... Cinta manusia jatuh nombor dua... Kerana Cinta Allah sedang melingkari segalanya.. dengan cintaNYA masih boleh menikmati bahagia.. Lagipun.. bahgia manusia itu bukan kerana cinta seorang manusia.. tetapi Cinta Maha suci Allah..

Sampai bila??

Sampai habis lelahku... sampai habis keizinan Allah swt untuk kuteruskan semua ini...

Saturday, November 22, 2014

angin jauh

Saturday, November 22, 2014 Posted by Ann Mohamad No comments

menghirup udara indah dikejauhan
mesra damai tenang...
bersama kasih dan rindu yg bersatu

lamakanlah waktu ini...
Agar kumerasa bahgianya...
bersama kasih....
rindu selalu....

kasihku......

Wednesday, November 19, 2014

Kata mencermin diri

Wednesday, November 19, 2014 Posted by Ann Mohamad 2 comments

Sakit betul rasa hati pagi begini.. Mujur kita hubungi dia kalau diam terus lagilah pula.

Kita ada urusan lain yang nak diuruskan. Lainlah kita duduk goyang kaki sahaja. Tak minat cakap lah tidak. Tak perlu nak explain panjang berjela menyakiti hati kita....

Awak tiada pun saya ok tiada effect pun.. Manusia memang begitu... Banyak tempat lain boleh dicari...

Aptb.....

Tuesday, November 18, 2014

Peneman Tidur

Tuesday, November 18, 2014 Posted by Ann Mohamad No comments
Teman diwaktu tidur

اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ لاَ مَلْجَأَ وَلاَ مَنْجَا مِنْكَ إِلاَّ إِلَيْكَ، اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ


“Ya Allah, aku serahkan wajahku kepada-Mu, aku kembalikan urusanku kepada-Mu, dan aku sandarkan punggungku kepada-Mu), karena mengharap (dari-Mu pahala) dan takut kepada-Mu. Tak ada tempat berlindung dan keselamatan dari-Mu, kecuali menuju kepada-Mu. Ya Allah, aku beriman kepada Kitab-Mu yang Engkau turunkan dan kepada Nabi-Mu yang Engkau utus”


Jika engkau meninggal pada malam itu, maka engkau berada di atas fitrah (Islam). Jadikanlah doa itu sesuatu yang paling terakhir engkau ucapkan”. [HR. Al-Bukhoriy dalam Shohih-nya (no. 247) dan Muslim dalam Shohih-nya (no. 2710)]

Doa ini mengingatkan kita bahwa seorang hamba dalam pembaringannya selalu mengingat bahwa ia akan menghadapi dua keadaan: hidup dan mati. Jika ia mati, maka ia berharap kematian di atas Islam. Jika ia hidup, maka ia menyerahkan urusan dirinya kepada Allah -Azza wa Jalla- dan ia senantiasa meminta keselamatan dan perlidungan kepada Allah -Subhanahu wa Ta’ala-. [Lihat Fathul Bari (11/110)]

copypaste

hanya teman tidur....

Nak begitu tapi begini

Tuesday, November 18, 2014 Posted by Ann Mohamad No comments

Kadang kita inginkan begini.... tetapi Allah bagi begitu
Kadang kita ingin begitu.... tetapi Allah bagi begini...
Dan kita mempersoal... mengapa tidak begitu... mengapa tidak begini...

Namun kita lihat dari sudut lain...
Allah swt memberi mengikut keperluan kita.. bukan apa yang kite inginkan sahaja...

Apapun... tiap apa yg diberi olehNya harus kita bersyukur...

Thursday, November 13, 2014

Message berantai...

Thursday, November 13, 2014 Posted by Ann Mohamad No comments

Assalamualaikum...
Pernah dapat sms.atau whatsapp seperti dibawah? Sejauh mana kepercayaan.kit.kepada SMS tersebut?.. Adakah kite baca dan kita abaikan? atau kita ringankan.jemari untuk forward pada kenalan-kenalan kita... ataupun kita delete sahaja...

Saya forward sahaja... tapi bukan mengharapkan keajaiban.. tetapi secara tidak langsung kita mengajak orang lain untuk membaca ayat Al-quran.. walaupun sepotong ayat...

Kejaiban???? Allah swt yang maha mengetahui...

�� Baca tau :-)            
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ..Bismillah hirahmannirahim innaka la minal mursalin a'la siratim mustaqim tanzilal azizir rahim litunzira qaumamma unzira aba uhum fahum ghafilun ..         
                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Tlg kirim potongan ayat dr surah yassin ini minima 13 org..InsyaAllah 2 jam kemudian kamu akan dgr kabar baik & dpt kebahagiaan, demi Allah & jgn delete sblm disebarkan. Kita berbagi doa ke sesama muslim..2 jam sdh saya laksanakan tnyata rezki dtg  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Subhanallah        
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                (Ustaz Hasan 0123152858)             
                                                                                                                                                                                                                                                                                                            #cuba je buat dulu.. jgn cakap mengarut tentang khabaran baik selepas 2 jam tu.. anda buat, anda sendiri akan tahu keputusannya kemudian
Wallahualam.

Bidadari rindu ibu

Thursday, November 13, 2014 Posted by Ann Mohamad No comments
Tengah terkejar-kejar driving.. sudahlah sesat jalan.. handphone pula tak habis bunyi notification..
Lihatlah juga.. tapi paling menarik perhatian.. whatsapp kata..

Bidadari rindukan ibu.. request video ibu cakap... kata adik perempuan sayalah... emmm
Bidadari tengok video ibu haritu.. siap sengeh-sengeh sambil lambai tangan lagi.. emmm anak ibu..

Nak tak nak.. on lampu dalam kerete.. rakamlah sekejap... asalkan bidadari lepas rindu..

Sabar ye sayang... ibu balik yer..

sayang kamu sehingga hujung nyawa ibu... bukan rindu awak 200% tau... tak terkira..


Tuesday, November 11, 2014

Hapuskan!

Tuesday, November 11, 2014 Posted by Ann Mohamad No comments

Bidadari tidur awal sungguh... Tak mengapalah.. ajar dia tidur awal... lagipun kalau tidur lewat memang dia meragam. Ada sahaja yang tak kena. Itu tidak. Ini pun tidak....

Hurmmmmm sebenarnya tak tahu nak update apa di blog. Takkan nak luah perasaan kut... Bahayes... public public.. nanti jadi copypaste atau snap snap..

Erkkkkk jangan dikisahkan.. janji jaga adab tutur kata. Tanpa menyakiti atau buat orang terasa... hahaaaaa....

fefeeling sangat pun tak boleh.... over-over pun tak boleh.. apa yang boleh? sederhana.lah....

Selamat malam... Nak tidur... Hapuskan amarah.. hapuskan.sakit hati.. hapuskan segala yang tak baik.. moga tidur lebih aman...

Monday, November 10, 2014

Bidadari Cinta

Monday, November 10, 2014 Posted by Ann Mohamad 2 comments
Terjaga dari tidur sebentar oleh kebisingan.. Uhhh... lambat betul waktu berlalu menanti untuk pergi dari sini... Belum lagi ada keizinan...
Teringat bidadari disaat kutinggalkan dia pagi ini demi mencari nafkah keluarga... Tangisan demi tangisan melihat aku melangkah pergi..
Bu....bu.... bu.... teresak-esak dia menangis.. Ya Allah... andai bisa kusapu air matanya.. andai ku bisa membawanya bersama.. sabar sayang... sedikit waktu lagi....
Wajahnye ramai kata mirip dia... emmmmm takkan mirip orang lain... Bidadari semakin tak mahu berenggang... xboleh lihat kelibat ibu hilang.. nangis saja...
dipeluk2... dicium2... paling mendamaikan hati tatkala bangun pagi.. melihat senyuman dia disubuh hari..
sumpah... ibu sayang kamu lebih... 

Kisah Imam Malik "Tangan Si Pemandi Mayat Melekat Di Tubuh Si Mati "

Monday, November 10, 2014 Posted by Ann Mohamad No comments
Kisah Imam Malik :: Tangan Si Pemandi Mayat Melekat Di Tubuh Si Mati ::


Pada zaman Imam Malik, terdapat seorang wanita yang buruk akhlaknya. Dia selalu tidur bersama lelaki dan tidak pernah menolak ajakan lelaki (pelacur). Tiba pada hari kematiannya, ketika mayatnya dimandikan oleh seorang wanita yang kerjanya memandikan mayat, tiba-tiba tangan si pemandi mayat itu terlekat pada batang tubuh jenazah wanita itu.

Semua penduduk dan ulama' gempar akan hal itu.Mana tidaknya, tangan si pemandi mayat terlekat sehingga semua orang di situ mati akal untuk melepaskan tangannya dari mayat wanita terbabit.
Terdapat berbagai cadangan dan pandangan untuk menyelesaikan masalah itu. Akhirnya ada 2 pandangan yang dirasakan sesuai tetapi berat untuk dijalankan.

Pertama, memotong tangan wanita pemandi mayat dan yang kedua pula tanam/kebumikan kedua-duanya iaitu pemandi mayat dan jenazah itu sekali gus.

Oleh kerana kedua-dua cadangan tersebut masih lagi kurang sesuai, salah seorang dari mereka mereka memutuskan untuk meminta pendapat daripada Imam Malik.

Imam Malik bukan calang-calang orang yang memberi fatwa. Apabila Imam Malik sampai dan melihat apa yang berlaku, Imam Malik bertanya kepada wanita pemandi mayat itu :

"Apakah kamu lakukan atau berkata apa-apa kepada si mati semasa memandikannya"?
Perempuan memandikan mayat tersebut bersungguh-sungguh menjawab bahawa dirinya tidak berbuat atau tidak berkata apa-apa pun ketika menguruskan jenazah.
Selepas diasak dengan berbagai pertanyaan dan takut tangannya akan dipotong atau ditanam sekali dengan mayat, akhirnya wanita pemandi mayat itu berkata bahawa dia ada berkata :
"Berapa kalilah tubuh ini telah melakukan zina sambil menampar-menampar dan memukul-mukul berkali pada batang tubuh si mati".

Imam Malik berkata : "Kamu telah menjatuhkan Qazaf (tuduhan zina) pada wanita tersebut sedangkan kamu tidak mendatangkan 4 orang saksi. Dalam situasi begini, di mana kamu nak cari saksi? Maka kamu harus dijatuhkan hukuman hudud 80 kali sebatan kerana membuat pertuduhan zina tanpa mendatangkan 4 saksi."

Semasa wanita pemandi mayat itu dikenakan hukuman, bila tiba sebatan yang ke 80, maka dengan kuasa Allah SWT, terlepaslah tangannya dari mayat tersebut...

PENGAJARAN :
Jaga lidah jangan sebarkan fitnah. Jangan bersangka buruk dengan kuasa Allah Taala. Kalau kita tahu dia itu seorang pelacur sekalipun, tapi kalau kita tak pernah lihat perbuatan zinanya, maka kita dilarang menuduhnya berzina. Diharap kisah Imam Malik dan Pemandi Mayat ini dijadikan sebagai tauladan dan ikhtibar.
Kerana itu ingatlah, apabila kita membantu menyebar sesuatu perkara buruk dalam masyarakat,negeri atau negara, yang mana kita tidak menyaksi dan tiada saksi, maka tunggulah suatu hari, kita akan menerima balasannya, walaupun peristiwa berlaku.
Berhati-hatilah semua dan jangan terjerat dengan jarum-jarum kejahatan.
Korang, mohon baca ye cerita ni. InshaAllah boleh ambil iktibar, amal, dan sampaikan

Saturday, November 8, 2014

Zikrullah Pelembut Hati Ego

Saturday, November 08, 2014 Posted by Ann Mohamad No comments

Ya Razak
Ya Fattah
Ya Rahman

ZIKRULLAH Boleh melembutkan hati yang Ego

Kemarahan tidak membawa keuntungan bahkan membawa kepada kerugian, ketika kita marah, kita kehilangan kawalan diri, disaat itu syaitan memasuki ruang kebencian, ia menambahkan lg penyakit dalaman, ia membarah menjadi dendam dan pengkhianatan.. Islam datang, mengajar agar mengawal kemarahan, marahlah diatas landasan agama, marahlah terhadap apa yg dibenci oleh Allah dari melakukannya, marahlah kepada diri sendiri yang tak mampu mengawal kemarahan.. hanya dengan kalimah Auzubillahi minassyaiton ni Rajim..

Message Whatsapp

Saturday, November 08, 2014 Posted by Ann Mohamad No comments

Berpusu-pusu whatsapp dengan msg nie... yang xpernah2 whatsapp saya pun duk.hantar benda gini... huk aloh...

Memang tak pernah alert dengan perkara ini. Sebab tiada apa yang pentingpun.. unless ada yang penting baru bukak...

Kerna whatsapp saya hanya di penuhi dengan msg dari client2 sahaja.. Personal memang tiada unless 1 2 orang kenalan sahaja. Almaklumlah... kita bukan ramai kenalan.. takat biasa2 je...

huhu.....

�� Ini adalah notis akhir! Hello semua orang, ia kelihatan bahawa semua amaran yang sebenar, penggunaan WhatsApp wang kos dari musim panas 2014. Jika anda menghantar rentetan ini kepada 18 yang berbeza pada senarai anda, ikon anda akan menjadi biru dan akan percuma untuk anda. Jika anda tidak percaya saya melihat esok pada pukul 6 petang berakhir WhatsApp perlu membayar untuk membukanya, ini adalah dengan undang-undang Mesej ini adalah untuk memaklumkan kepada semua pengguna kami, pelayan kami baru-baru ini sangat sesak, jadi kami meminta anda untuk membantu kami menyelesaikan masalah ini. Kami memerlukan pengguna aktif kami untuk menghantar emel ini kepada setiap orang dalam senarai kenalan anda untuk mengesahkan pengguna aktif kami menggunakan WhatsApp, jika anda tidak menghantar mesej ini kepada semua kenalan anda WhatsApp akan mula mengenakan caj kepada anda. Akaun anda akan kekal aktif dengan akibat kehilangan semua kenalan anda. Perutusan Jim Balsamic (Ketua Pegawai Eksekutif Whatsapp) kami telah mempunyai lebih penggunaan nama pengguna pada WhatsApp Messenger. Kami meminta semua pengguna untuk menghantar emel ini ke senarai kenalan mereka. Jika anda tidak menghantar pesanan ini, kami akan mengambil ia sebagai akaun anda adalah tidak sah dan ia akan dipadamkan dalam masa 48 jam akan datang. JANGAN mengabaikan mesej ini atau WhatsApp tidak lagi mengiktiraf pengaktifan anda. Jika anda ingin mengaktifkan semula akaun anda selepas ia telah dipadam, caj sebanyak 25.00 akan ditambah ke bil bulanan anda. Kami juga sedar tentang isu yang melibatkan gambar-gambar terkini tidak menunjukkan. Kami sedang berusaha bersungguh-sungguh pada penetapan masalah ini dan ia akan menjadi dan berjalan secepat mungkin. Terima kasih atas kerjasama anda dari pasukan Whatsapp yang "WhatsApp akan kos kita wang tidak lama lagi. Satu-satunya cara yang ia akan tinggal percuma jika anda seorang pengguna yang kerap iaitu anda mempunyai sekurang-kurangnya 10 orang yang anda sedang berbual dengan. Untuk menjadi seorang pengguna yang kerap menghantar mesej ini ke 10 orang yang menerimanya (2 mata) dan logo WhatsApp anda perlu bertukar menjadi biru.

Friday, November 7, 2014

Usia.. jangan tertipu

Friday, November 07, 2014 Posted by Ann Mohamad No comments

Wanita
20an : mengancam
30an : macam-macam
40an : terancam
50an : semacam
60an : susah dah nak cam

Lelaki
20an : bergaya
30an : bercahaya
40an : macam buaya
50an : tak boleh percaya
60an : dah tak bermaya

Wahai sekalian Sahabat2ku:

Jangan tertipu
dengan usia MUDA
karena syarat Mati
TIDAK harus TUA.

Jangan terpedaya dengan
tubuh yang SEHAT
karena syarat Mati
TIDAK mesti SAKIT

Jangan terperdaya dengan
Harta Kekayaaan
Sebab
Si kayapun tidak pernah
menyiapkan Kain Kafan
buat dirinya
meski cuma Selembar.

Mari Terus berbuat BAIK,
berniat untuk BAIK,
berkata yang BAIK-BAIK,
Memberi nasihat yang BAIK
Meskipun TIDAK banyak orang
yang mengenalimu dan
Tidak suka dgn Nasihatmu

Cukup lah اللهِ yang
mengenalimu lebih dari
pada orang lain.

Jadilah bagai Jantung yang tidak terlihat,
Tetapi terus berdenyut setiap saat hingga kita
terus dapat hidup, berkarya dan menebar manfaat
bagi sekeliling kita sampai diberhentikan oleh-NYA

Duhai sekalian Sahabat2ku...
"Waktu yang kusesali adalah jika pagi hingga matahari
terbenam, 'Amalku tidak bertambah sedikitpun, padahal
aku tahu saat ini umurku semakin berkurangan.

Note: sharing only

Bagi Kita yang ada Handphone

Friday, November 07, 2014 Posted by Ann Mohamad No comments

Peringatan Buat diriku dalam kelalaian.dengan keindahan dan kemudahan duniawi

DOA BAGI MEREKA YANG ADA, HANDPHONE
■■Ya ALLAH ampunilah dosa dosa kami yg mempunyai HP kerana:
●Kami lebih banyak mengisi kredit drp bersedekah.
●Kami lebih banyak pegang HP drp pegang tasbih.
● Kami lebih banyak lihat hp dari lihat wajah ibu bapa suami isteri dan anak2.
●Kami lebih banyak baca sms drp baca Al Quran
●Kami lebih sering menelefon drp Silaturahim.
●Kami lebih sering buka bluetooth drp berlutut untuk sujud...
■■Ya ALLAH ampunilah kami yg serba kekurangan dan yg selalu lalai ini..dan semoga HP yang kami miliki ini dapat digunakan sebagai IBADAH untuk lebih taqarrub kepada Mu Ya ALLAH.
Amin....

Kata guru:
>>Jika handphone mu itu menyebabkan kamu LALAI hingga orang azan kamu masih dengannya hingga TIDAK MEMPEDULIKAN SERUAN itu...

●Hingga ia menjadi permainan saat berada di majlis ilmu di hadapan gurumu...
●Hingga kamu tergamak melewatkan solatmu kerananya...
●Hingga zikirmu berkurang dengan adanya ia...
●Hingga al-Quran tidak lagi kamu pandang dan baca kerana kamu asyik dengannya...
>>Sedang kamu tidak ada keperluan padanya pada waktu itu, maka buanglah ia dari kehidupan mu...
●Kerana ia telah menjadi salah satu alat untuk MENJAUHKAN kamu dari Tuhan mu...
●Kerana ia telah menjadi satu alat supaya kamu lalai dari Tuhan mu...
●Kerana ia adalah alat yang digunakan syaitan untuk menghancurkan penghambaanmu...

>>Maka apa lagi kejahatan yang kamu ingin lihat selain seseorang itu lalai dari Tuhan nya...

Bukan salah handphone itu, tapi salah kamu kerana tak dapat menjauhkan handphone menjadi alat pada syaitan untuk menyesatkanmu...

>>Realitinya begitulah..lepas solat selesai salam, TANGAN terus raba cari hp, padahal xde benda pun.Zikir diabaikan..astaghfirullah.. Ya Allah, biarlah dgn hp canggih2 menambah ketaatan kpd Allah, bukan mengheret kita lalai kpdNya....
kekawan renung2kan dan selamat beramal....
Subhanallah Ya Allah...ampunilah dosa2 ku...
Peringatan utk diri sendiri

Thursday, November 6, 2014

Sharing Sedekah Al Fatihah

Thursday, November 06, 2014 Posted by Ann Mohamad No comments

Nak forward cerita ini, moga ada iktibarnya:

SEDEKAH ALFATIHAH

Bukan mudah mendidik anak-anak. Kita hanya ada peluang untuk melentur mereka sekali sahaja. Bila sudah menjadi buluh, tersilap cara, bimbang kian 'patah riuk' jadinya. Bila melihat ramai muda-mudi sekarang yang rosak akhlaknya, kita yang ada anak kecil2 ini pun cemas juga.. Andai sudah tersalah didik, masa bukannya boleh berpatah balik.. Allahu Akbar!

Sebab itu, setiap kali bertemu dengan ibubapa yang saya anggap sudah berjaya mendidik anak mereka dengan baik, saya akan cuba menadah rahsianya. Memang, lain orang, lain pula pendekatan mereka. Hari ini saya ingin kongsikan rahsia seorang bapa yang sangat saya hormati ilmu dan keperibadiannya. Oleh kerana saya sedang berusaha untuk 'tidak terlupa' mengamalkan nasihatnya, maka saya cuba kongsikan. Kata orang, makin kita rajin menyampaikan, makin lekat sesuatu perkara itu di dalam ingatan. Jadi, seperti biasa, sama-samalah kita pesan memesan dan menyebar kebaikan.

Kata si bapa, ada satu amalan yang dilakukannya secara istiqamah. Setiap kali lepas solat, dia akan sedekahkan al-fatihah buat anak-anaknya. Amalan tu bermula sejak Allah 'mengetuk hatinya' ketika mendengar satu kuliah di masjid. Kata penceramah, ramai yang malas sedekahkan al-Fatihah kepada Baginda Rasulullah. Dia yang tak pernah melakukannya serta merta diterpa rasa sebak lalu menangis teresak-esak.

Sejak itu, amalan menyedekahkan bacaan al-Fatihah mula menjadi tabiatnya. Usai solat, itulah ikhtiarnya. Disedekahkan .-Fatihah untuk Rasulullah, kedua arwah ibubapanya, isteri kesayangannya dan juga anak-anak permata hatinya juga. Barangkali berkat amalan mudah itu, dia hidup tenang dan berjaya. Saya juga tumpang seronok melihat keluarga bahagianya.
Sahabat-sahabatku yang baik,
Cuma sedekahkan al-Fatihah! Mudah sahaja, kan? Berapa minit sangat masa yang diperlukan? Tapi perkara yang mudah, tidak akan mampu kita buat tanpa hidayah. Perkara yang semudah ini pun kadang-kadang kita gagal buat dengan istiqamah.

Kita mungkin biasa membaca al-Fatihah sebagai wirid selepas solat. Namun selepas ini, jangan lupa niatkannya sebagai sedekah. Sebut satu persatu nama penerimanya. Secara automatik, dengan hanya satu amalan, pahala kita akan jadi berganda-ganda. Sudah dapat pahala membacanya, dapat pula pahala bersedekah dan mendoakan kebaikan untuk mereka.

Mulai sekarang, ketika ini, jom kita cuba buat perkara2 mudah yang disukai Allah. Jgn lupa, setiap kebaikan yang kita kirimkan untuk orang lain, pasti akan kembali pula kepada kita.. Subhanallah..

#share
Jom same2 kita beramal secara istiqomah sedekahkn al-fatihah untuk Rasulullah, kedua ibubapa kita, untuk suami/isteri kesayangan serta anak2 permata hati kita.
X lupa hadiahkan utk diri sdiri juga.. Aminn

Nak share sesame teman..Sharing is caring...semoga mndapat manfaat bersama

Kesakitan Seorang Isteri

Thursday, November 06, 2014 Posted by Ann Mohamad 1 comment
Semakin banyak aku mendengar kisah.. Semakin lama semakin sakit
Semakin lamaku mengetahui.. semakin aku terus terpengaruhi...
Semakin aku menasihati.. semakin aku hilang siapakah diriku ini
Semakin aku mengasihani... semakin aku lupa akan kisah diriku ini
Semakin aku menghampiri.. semakin menjadi takut dan gelisah.

Sakitnya seorang isteri..
Rela hatinya memmdam seribu kisah.. seribu rasa ... seribu duka
Kecewanya isteri...
Rela berpura melakon aksi.. rela tersenyum menutup tangis... rela tertawa menutup kecewa
Rela mengikut segala kehendak.. rela kesana rela kemari mengikut rentak..

Perasaan seorang isteri...
Sedihnya hati mendiam diri... bersuara bagai meruntuh sebuah bahgia..
Berdiam merobek hati terluka
Kadang rela tubuh menjadi mangsa...
Kerna nakhoda hilang arah pertimbangan

Kadang kecewa seorang isteri...
Muncullah dia datang dan pergi....
Muncul sebentar hilangnya lama...
Masa sedikit.. tanpa bicara...
Selesai segala.. pulang lah ia...

Kadang isteri... rela bersama.. biar sakit biar derita..
Asal tetap disisi bahgia..
menjalan amanah tanggungjawab yang sebenar
Rela memakan hasutan fitnah
Rela dimaki dicaci seranah
Namun hati dan diri tetap teguh..
Demi mengharap keredhaan Penciptanya

Rangkuman kisah isteri yang tertanya...
Dimana letaknya dirinya berada...
Kawan-kawan tempat bicara..
Pada Allah meminta segala..

Tidak diminta dilayan bak bidadari..
Tidak diminta di limpah harta berlian
Hanya meminta kasih sayang nak sedikit
Menumpang kasih berteduh harap
Memegang janji tatkala dilafazkan
Menuntuk hikmah ijab kabul yang dilafazkan..

Kisah nan sedikit.. realiti paparan tak seindah realiti kebenaran
Di olah di edit.. direka diimaginasi...
Menutup realiti rencah kehidupan sebenar..

subhanallah.....

rentetan kisah-kisah group
copypaste

Selamanya Memujamu

Thursday, November 06, 2014 Posted by Ann Mohamad No comments
Selamanya.... Hati ini akan selalu memujamu... Mencintaimu
Seumur hidupku hanyalah padamu


Waktu.... Dengarkanlah...
Selalu dekatkan ku dengannya

Indah..... hingga Ku menutup mata
Satukanlah hati


Jadikan malamku lebih indah
Jadikan siangku lebih terang
Biarkan bungaku mewangi
Selamanya..... Selamanya


Hati ini akan selalu memujamu.... Mencintaimu
Seumur hidupku hanyalah padamu

Waktu.... Dengarkanlah
Selalu dekatkan ku dengannya

Indah... hingga Ku menutup mata
Satukanlah hati


Jadikan malamku lebih indah
Jadikan siangku lebih terang
Biarkan bungaku mewangi
Selamanya


Jadikan malamku lebih indah
Jadikan siangku lebih terang
Biarkan bungaku mewangi
Selamanya


Jadikan malamku lebih indah
Jadikan siangku lebih terang
Biarkan bungaku mewangi
Selamanya

Wednesday, November 5, 2014

Syukur Alhamdulillah

Wednesday, November 05, 2014 Posted by Ann Mohamad No comments

Bangun pagi rasa lebih segar.. Alhamdulillah.. kesakitan dan mula kurang dan rasa macam nak semakin sembuh.... Alhamdulillah...

Mood happy....

Terime Kaceh suggest makan ubat tu... betullah.. ubat yg doktor bagi tu tak sesuai ngan kite...

Semoga boleh recover cepat lagi... Sabar menanti.....

bidadari... ibu nak sembuh dah... xdalah bidadari tengok ibu nangis2 lagi... tp best juge sebab bila ibu nangis bidadari pun datang cium ngan peluk ibu.. wah... bahgia ati ibu nak....

Tuesday, November 4, 2014

SHARING RESEPI KEBAHAGIAAN

Tuesday, November 04, 2014 Posted by Ann Mohamad No comments
RESEPI KEBAHAGIAAN

#1: Berhenti menghabiskan masa dengan orang yang salah.
Hidup ini terlalu singkat untuk menghabiskan masa dengan orang-orang yang hanya mengambil kebahagiaan daripada diri kita. Jika seseorang itu mahukan kita di dalam kehidupan mereka, mereka akan memberi ruang untuk kita, bukannya kita perlu berjuang untuk ruang tersebut. Jadi, usah dilayan mereka yang tidak tahu nilai diri kita. Dan ingatlah, hakikatnya, bukannya mereka yang berada di sisi kita saat kita bahagia adalah sahabat yang terbaik, tetapi mereka yang berada di sisi kita saat kita menderita, itu adalah sahabat sejati.

#2: Berhenti berlari daripada masalah sendiri.
Hadapi masalah kita, walaupun ianya bukanlah mudah. Tiada satu pun hamba Tuhan yang tidak duji di dunia ini. Ya, kita tidak diajar untuk menyelesaikan masalah dengan cepat. Bukan itu sunnah alam. Malah, kita dajar untuk berasa marah, sedih, terluka, dan juga terjatuh. Kerana itulah matlamat utama kehidupan – menghadapi masalah, belajar daripadanya, menyesuaikan diri kita, dan menyelesaikannya sepanjang masa. Pengakhirannya, setelah kita belajar daripada apa yang diajar, itulah diri kita yang sebaik-baiknya.

#3: Berhenti berbohong kepada diri-sendiri.
Kita mungkin mampu menipu sesiapa sahaja di dunia ini, tetapi satu hakikat yang kita tidak dapat sangkalkan, kita tak akan pernah mampu menipu diri-sendiri. Kita hanya mampu melangkah ke hadapan dan terus maju apabila kita mengambil peluang, dan peluang pertama yang paling sukar untuk kita ambil adalah untuk berlaku jujur terhadap diri kita sendiri.

#4: Berhenti meletakkan keperluan orang lain di hadapan berbanding keperluan kita.
Perkara yang paling menyakitkan adalah kehilangan diri kita sendiri ketika kita dalam proses terlalu menyayangi seseorang, dan melupakan bahawa diri kita juga sama pentingnya. Ya, seharusnya kita patut membantu orang lain, tetapi jangan lupa membantu diri kita juga. Jadi, jika kita ada apa-apa yang penting untuk dibuat atau dikejar, masanya adalah sekarang!

#5: Berhenti daripada menjadi orang lain. Jadi diri kita sendiri.
Salah satu cabaran yang paling besar dalam hidup kita adalah menjadi diri sendiri dalam dunia yang cuba membuat kita bersikap hipokrit. Orang lain akan sentiasa lebih cantik, akan sentiasa lebih bijak, akan sentiasa lebih muda, tetapi apa yang pasti, mereka bukan diri anda. Usah ubah keaslian yang ada pada diri anda untuk orang lain suka. Jadilah diri sendiri dan orang yang tepat akan menyukai dan mencintai diri anda yang sebenar.

#6: Berhenti dari mengungkit kisah silam.
Kita tidak boleh memulakan buku baru di dalam kehidupan jika kita terus memegang kepada kisah-kisah silam dan tidak mahu bergerak ke hadapan.

#7: Berhenti menjadi takut untuk melakukan kesilapan.
Melakukan sesuatu adalah sepuluh kali lebih produktif daripada tidak membuat apa-apa langsung. Setiap kejayaan mempunyai jejak kegagalan, dan setiap kegagalan membawa kita ke arah kejayaan. Akhirnya, kita akan menyesali perkara yang kita tidak lakukan jauh lebih daripada perkara yang sepatutnya kita lakukan. Perbanyakkan kata, “Aku boleh!” daripada sebaliknya.

#8: Berhenti memarahi diri atas kesilapan silam.
Di dalam kehidupan, kita mungkin pernah mencintai orang yang salah, dan menangisi atas kesilapan silam, tetapi tidak kira macam mana kita pernah terlanjur sekalipun, satu perkara yang pasti, kesilapan membantu kita mencari orang dan perkara yang sesuai dengan diri kita. Kita semua pernah membuat kesilapan, pernah berjuang, dan mungkin pernah menyesal atas apa yang kita lakukan di masa silam. Namun, segala apa yang berlaku kepada diri kita sebenarnya menyediakan diri kita untuk menghadapi saat-saat yang mendatang.

#9: Berhenti daripada cuba untuk membeli kebahagiaan. 
Setiap apa yang kita inginkan mempunyai harganya yang tersendiri, kebiasaannya ‘mahal’ untuk kita miliki. Hakikatnya, perkara yang benar-benar memuaskan hati kita adalah percuma – cinta, gelak tawa, dan melakukan sesuatu dengan penuh keazaman.

#10: Berhenti mencari kebahagiaan yang eksklusif daripada orang lain.
Jika kita tidak gembira dengan diri kita, kita tak akan termampu mengecapi kebahagiaan dalam sesebuah hubungan bersama orang lain juga. Stabilkan kehidupan kita dahulu, baru kita berkongsi kebahagiaan yang kita miliki bersama orang-orang lain.

#11: Berhenti menjadi seseorang yang terbiar.
Jangan berfikir terlalu banyak atau kita akan wujudkan satu masalah yang tidak pernah wujud pun selama ini. Nilai sesuatu situasi dan ambil tindakan dengan tegas. Kemajuan melibatkan risiko. Kita tidak boleh membuat langkah ke petak kedua bilamana kaki kita masih di petak pertama.

#12: Berhenti berfikir yang kita tidak bersedia.
Tiada siapa yang pernah merasakan dia 100% bersedia apabila sesuatu peluang timbul. Peluang terbesar di dalam kehidupan memaksa kita untuk berkembang di luar zon selesa, yang bererti kita tidak akan berasa selesa pada permulaannya.

#13: Berhenti terlibat di dalam hubungan untuk sebab-sebab yang salah.
Sesuatu hubungan mesti dipilih dengan bijak. Adalah lebih baik untuk bersendirian daripada berada di dalam hubungan atau percintaan yang tidak baik kerana tergesa-gesa. Jika sesuatu itu ditakdirkanNya, ia tetap akan berlaku – dalam masa yang tepat, bersama orang yang tepat, dengan sebab yang terbaik. Jatuh cinta apabila kita sudah bersedia, bukan bila kita merasa sunyi.

#14: Berhenti menolak hubungan baru hanya kerana hubungan lama tidak berjaya.
Dalam kehidupan, tersirat sebuah tujuan dalam setiap perkenalan tersebut. Sesetengah orang akan menguji kita, ada yang akan mempergunakan kita dan ada yang akan mengajar kita. Tetapi yang paling penting, ada yang akan membawa keluar sifat yang terbaik dari dalam diri kita.

#15: Berhenti membandingkan diri dengan orang lain.
Jangan bimbang tentang apa yang orang lain lakukan lebih baik daripada kita. Tumpukan untuk menewaskan ‘rekod’ kita sendiri setiap hari. Kejayaan adalah pertempuran antara KITA dengan DIRI KITA sahaja.

# 16. Berhenti mencemburui orang lain.
Cemburu adalah suatu seni mengira nikmat yang ada pada orang lain, bukannya pada diri kita sendiri. Tanya diri kita ini: “Benda apa yang aku ada, yang semua orang lain nak?”

#17: Berhenti mengadu dan menyalahkan diri-sendiri.
Wujudnya naik turun di dalam kehidupan itu adalah untuk memberi isyarat kepada kita ke jalan manakah yang kita patut menuji. Kita mungkin tak mampu memahami sesuatu itu saat ia berlaku, tetapi cuba lihat kembali kepada naik turun kehidupan yang sudah kita lalui dan di mana ia membawa kita. Pengakhirannya, ia membawa kita ke tempat, orang, keadaan, fikiran serta situasi yang lebih baik daripada sebelumnya.

#18: Berhenti menyimpan dendam.
Jangan biarkan kehidupan kita dipenuhi kebencian. Akhirnya, kita hanya menyakiti diri kita lebih daripada orang yang kita mahu sakiti. Mulakan dengan memaafi diri sendiri, dan terus melangkah ke hadapan!

#19: Berhenti membiarkan orang lain membawa kita ke tahap mereka yang di bawah.
Jangan turunkan standard diri kita semata-mata untuk memenuhi kehendak orang lain. Tunjukkan yang kita mempunyai standard yang tersendiri.

#20: Berhenti membuang masa menerangkan diri kita kepada orang lain.
Kawan-kawan kita tak memerlukannya dan musuh-musuh kita pun tak akan percaya juga. Lakukan apa yang kita rasa terbaik untuk diri kita sendiri. Usah melayan anasir-anasir luar yang cuba menjatuhkan kita.

#21: Berhenti melakukan perkara yang sama berulang-kali tanpa berehat.
Berhentilah dan berehat, ambil nafas sedalam-dalamnya. Jika kita teruskan apa yang kita sedang buat tanpa henti, kita mungkin tak nampak matlamat yang kita tujui. Kadang-kala kita perlu menjauhkan diri buat sementara waktu untuk melihatnya kembali dengan jelas.

#22: Berhenti mengabaikan detik-detik kecil yang indah.
Nikmati perkara-perkara kecil, kerana satu hari kita boleh melihat kembali dan melihat ia sebenarnya adalah perkara-perkara yang besar di dalam hidup kita. Cebisan kehidupan yang terindah di dalam hidup kita adalah saat-saat kecil yang diluangkan bersama orang yang tersayang di sisi kita.

#23: Berhenti mencuba untuk membuat semua perkara dengan sempurna.
Hakikat dunia yang sebenar tidak memberi ganjaran kepada ‘perfectionist’. Ia memberi ganjaran kepada mereka yang berjaya melakukan sesuatu, tidak kiralah berapa lama masa dan tenaga yang diambil. Usaha itu menentukan pengakhirannya.

#24: Berhenti mengikut jalan yang kurang rintangan mahupun halangan.
Hidup ini sememangnya bukan mudah, terutamanya apabila kita merancang untuk mencapai sesuatu yang berfaedah dan diingati sepanjang zaman. Usah ambil jalan yang mudah. Lakukan sesuatu yang luar biasa.

#25: Berhenti berpura-pura seperti semuanya baik, walhal ianya tidak.
Tak mengapa untuk bersedih buat sementara waktu. Kita tak perlu berpura-pura menjadi kuat selalu. Kita tak perlu ambil berat dengan apa yang orang lain sedang fikir akan diri kita – nangislah jika perlu. Lebih cepat kita bersedih, lebih cepat kita akan dapat tersenyum lagi.

#26: Berhenti menyalahkan orang lain atas masalah kita sendiri.
Sejauh mana kita mampu mencapai impian bergantung kepada sejauh mana kita bertanggungjawab ke atas kehidupan kita sendiri. Bila kita menyalahkan orang lain atas apa yang kita lalui, kita sebenarnya menafikan tanggungjawab ke atas hidup sendiri, dan memberi orang lain kuasa untuk menentukan kehidupan kita.

#27: Berhenti dari mencuba untuk menjadi segala-galanya bagi semua orang.
Adalah mustahil untuk menjadi segala-galanya bagi setiap orang yang kita kenali di dunia ini, dan meneruskan langkah gila tersebut mampu merosakkan diri kita di akhirnya. Fokuskan hanya kepada individu yang kita mampu bahagiakan sahaja, sepanjang hidup kita. Itu lebih baik.

#28: Berhenti dari terlampau merisaukan diri atas segenap perkara.
Kembimbangan tidak akan menghilangkan beban pada esok hari, ia hanya akan menghilangkan kebahagiaan yang wujud pada hari ini. Salah satu cara nak periksa jika sesuatu itu bernilai untuk difikirkan adalah untuk bertanya kepada diri kita dengan soalan ini: “Adakah perkara berbaloi untuk dirisaukan dalam masa satu tahun mendatang? Tiga tahun? Lima tahun?” Jika tidak, maka ia tidak bernilai langsung untuk dibimbangi.

#29: Berhenti menumpu kepada apa yang kita tidak mahu berlaku.
Fokus kepada apa yang kita mahu berlaku. Rahsia setiap kejayaan besar itu bermula dengan fikiran yang positif. Jika kita bangun di awal hari dengan minda yang positif bahawa sesuatu yang indah bakal berlaku hari ini, percayalah, sesuatu yang indah pasti akan berlaku.

#30: Berhenti daripada menjadi manusia yang tidak tahu bersyukur.
Tidak kira bagaimana hari kita berlalu, sama ada baik mahupun buruk, bersyukurlah dengan kehidupan yang kita ada. Yang pasti, kehidupan yang kita punyai saat ini lebih baik dari sesetengah orang yang sedang bergelut di dalam hidup mereka. Daripada memikirkan tentang apa yang kita tiada, adalah lebih baik bersyukur dengan anugerah yang Tuhan telah berikan pada kita saban hari.

Semoga kita mampu menerapkan sebanyak mana langkah yang kita mampu di dalam hidup kita. Yang pasti, hidup tak akan mampu menjadi indah dan bahagia tanpa sebarang usaha. Tuhan itu Maha Adil. Hanya yang berusaha mampu mengecapi rasa manisnya kehidupan di dunia.


http://www.asyrafzabani.my/resepi-kebahagiaan/

Monday, November 3, 2014

Ubatku...

Monday, November 03, 2014 Posted by Ann Mohamad 2 comments

Cantik warna ubat ni.. purplicious lagi... huhu... mujur xrasa apa-apa bau yang kurang menyedapkan tekak.

Moga sembuh cepat wahai diriku

Reaksi Bidadari Tentang Baby

Monday, November 03, 2014 Posted by Ann Mohamad 1 comment

Bila sebut mana baby sayang...
Dia tunjuk pamper dia punya pack....
Bila cakap sayang baby.. sayang baby..

Dia g kat ibu.. usap2 perut ibu.. sambil.cium... kemudian senyum... emmmm

tak perlu kata apa-apa... senyum jerlah lihat tindakan dia... learning process...
Sejak akhir-akhir ini.. kelakuan dia bertambah lain.. Tak mahu berenggang dengan ibu dia... dipeluk.. dicium... dipeluk diciumnya ibu berkali-kali... cium bibir.. cium pipi... emmm peluk kuat-kuat..

Kalau waktu nak tidur tak boleh tidak... Dipeluknye ibu erat-erat.. lemas.... sebab dia peluk dekat leher ibu... dia dah tidur.. baru lega...

Adal ibu hilang.. nangisnya masyaallah.. macam kene cubit.. lagi ditinggikan volume dia.. emmm nape yer....

Depan Cermin

Monday, November 03, 2014 Posted by Ann Mohamad No comments
Teman cari blause for dinner...
Jom posing-posing dengan bidadari sayang..
Comel tak kami... hihii....
Mestilah.. anak sape....

Muka bosan

Monday, November 03, 2014 Posted by Ann Mohamad No comments

Bidadari ibu kelihatan bosan sangat-sangat... Ginilah kalau jalan-jalan ngan ibu memang membosankan... Ibu kamu bukan jenis kaki jalan... Ada hal penting sahaja baru ibu keluar... Tunggu kamu dah lancar jalan... ibu bawa kamu cuti....

Sunday, November 2, 2014

Bimbang

Sunday, November 02, 2014 Posted by Ann Mohamad No comments

Kadang aku bimbang....
Ikhlasku menjadi kurang....
Kadang aku bimbang....
Hatiku menjadi keras....
Kadang aku bimbang....
Rasaku kian tawar.....
Kadang aku bimbang....
Sabarku akan berbatas....
Kadang aku bimbang....
Aku kian berputus asa...
Kadang aku bimbang....
Bila nafsuku mengawal tindakanku
Kadang aku bimbang....
Aku pergi tanpa perlu dijejaki
Kadang aku bimbang....
Aku semakin jauh..... jauh...
Kadang aku lebih bimbang.....
Dimanakah tempatku disana....
Di SYURGA ataukah di NERAKA...

Theme Support