| DASHBOARD | HOME | TUKAR LINK |

Wednesday, June 26, 2013

Hati Menjadi Sakit Bila Teringat Semua Itu

Ujian yang didatangkan kepada kita kadang kala melemahkan kita... Bagi hambanya yang sudah sedia lemah.. Pasti sukar tuk menghadapinya. Kekuatan perlu diraih.. Dari mana untuk diraih tatkala dahan yang dipaut semakin rapuh...

Tiba-tiba, hati ini menjadi sakit... Dikejutkan oleh mimpi yang tak diundang.. Membangkitkan diri dari lena dalam perasaan yang amat sedih... Astagfirullah... Moga perasaan itu cepat berlalu... Tak mahu diganggu oleh bayangan perasaan yang meracuni hati dan fikiran.

Walau hati terasa sakit akan semua yang berlaku. Walau terasa baru sebentar ia berlaku... Namun peritnya amat jelas terasa. Membuatkan diri terasa sukar menghamparkan kemaafan pada yang menyakiti.... Membuatkan kemaafan jauh pergi dari hati.. Setelah ia disakiti terlalu yang amat.... Oleh insan-insan yang tidak memahami.... Oleh insan-insan yang mencemburui.... Oleh insan-insan yang tidak menghargai....

Mohon dijauhkan segalanya.. Pergilah segala duka nestapa... Yang sering mendatangi diri... Sering melemahkan diri. Jadikan diri ini seorang yang "pemaaf" Meskipun diberi kesabaran yang tinggi.. Namun kita hanya manusia biasa.... Punya hati dan perasaan...

--------
Ulasan dari keranamu aku berubah... Tarbiah rohani

Moga berlalulah sepi... Dengan hadirnya benih cinta yang dianugerahkan... Tanda kasih dan restu ikatan yang dijalin... Biarpun  perjalanan masih jauh.... Biarpun perjalanan itu sendiri... Namun cintaNYA tetap dihati.... Cahaya sentiasa menemani... Syukur Alhamdulillah....

Tatkala merencana suatu kepahitan pada diri... Allah yang maha mengetahui telah merencananya lebih dahulu... Untuk diri ini lebih tabah menghadapi... Alhamdulillah....

P/s: Syukuri nikmat yang diberi... Biarpun sedikit... Kerana sedikit itulah yang memberi nikmat.....


Monday, June 24, 2013

Entri Memori: "Pertandingan Kawad Kaki Agensi Kerajaan"

Tengah kemas-kemas lihat semula khazanah-khazanah harta karun lame...

Dulu seorang aktif yang amat sangat... Sebab join Kadet Polis... Selalu menang dalam pertandingan Kawad Kaki ...

Kali terakhir.. Memori yang tak boleh lupe " pertandingan kawad kaki peringkat Negeri.. Rasanya masa tu dekat Port Dickson.. Boleh dapat johan sebenarnya... Sebab farmasi kami yang "TERBAIK"... Beza 1, 2 mata je kut itupun dekat bahagian pakaian je...

Apapun.. Memang best!!! Windu to all our cadets member... Sume my fren...

Yang paling best "Muke Rentung.. Aka berbelang... Biasalah duk berdiri berjam kat tengah panas terik! Apapun.. We're the best!

P/s: windu all police cadet member...



Oh... Kaburnya...

Assalamualaikum.. Selamat pagi pembaca sekalian... Sihat? Kalau xsihat cepat-cepat dapatkan rawatan diklinik berhampiran... Sekarang jerubu semakin teruk...

Rasa malas nak gerak kemana-mana hari ni. Badan pun masih terasa letih dengan perjalanan yang amat jauh... Namun Alhamdulillah.... Lepas sudah sedikit rasa dihati.....

Tapi .... Banyak perkara nak urus hari ni... Harap keadaan jerubu hari ini tidak memudaratkan kesihatan saya....

P/s: ILYMH

Sunday, June 23, 2013

Sampai time rasanyew...

Alhamdulillah... Syukur segalanya dipermudahkan....

Rasanya dah sampai time.... Sendat rasa...
Next... Shopin' time.... Bernafas sesak.. Hu..hu...

P/s: dah kene nasihat... Wake up ye... Cian cahaya nie.. He.. He...

Friday, June 21, 2013

Tidurlah Sayang

Bila mata kuyu dibuai alunan merdu suara
Cepatlah... Bagai mengantuk disorongkan bantal... Maka disambut dan terus terlena

Menanti waktu-waktu.. Agar cepat berlalu
Adakah esok masih ada...
Tidurlah bersama dengan ketenangan yang abadi...
Moga jaga dalam keadaan yang bahgia...
Bersama cahaya yang sentiasa bersama...

Sabarlah....
Kan tiba waktu itu...
Walau waktu itu kan mengundang pelbagai suka dan duka...
Namun... Tabahkan hati..
Semoga esok cahaya kan tetap menyinari

Tidurlah sayang.....
Sucika hatimu sebelum lena...
Maafkan segala salah...
Buang segala dendam....
Agar lenamu kan dihiasi mimpi nan indah
Jagamu kan segar sentiasa...

Selamat malam...
Cahayaku.....

Entri Emo: Feeling Too Tired

Terasa sangat-sangat letih.... Macam-macam perkara yang nak dilalui... Bila dah dekat waktu semakin gementar rasa...

Barulah tahu apa itu rasanya....
Oh ... Begini rupanya....
:-) ... Teruja.....

Blog pilihan utama... Untuk menconteng-conteng ayat-ayat gerenti tak habis punye... He...he...

Mengisi masa saki-baki yang tertinggal...

To my parent: thanks for support.. I'll prove u that i'm the best..... ;-)

To my love: u are always be my "permata hati" from now on.... We will continue our journey together.... I have u... And u always have me....

To my fren: thanks soo much... Mucas gracias... For your support.... A big hug for u all

Thank you Allah for the miracle
Alhamdulillah.....

P/s: sedang termenung melihat keindahan awan saujana indah sambil cakap sensorang...
Aippp... Asyik bunyi jer phone nie... Kacau daun.... Ok... Jap ye... Sale! Sale! Sale! Target! Target! Target! ... daydreaming

Thursday, June 20, 2013

Alhamdulillah....

Lepas windu....
Thanks for the support...
Alhamdulillah... Disaat begini barulah kita tahu dan sedar betapa cinta dan kasihnya Allah swt kepada HambaNya....
Dia mendengar setiap rintihan hambaNya yang benar-benar ikhlas dan sentiasa mengharap padaNYA....

Dia mengutuskan orang-orang yang dikehendakinya untuk memberi kekuatan kepada hambaNYA yang lemah....
Dia mengutuskan orang-orang yang dikehendakinya untuk memberi semangat kepada hambaNYA yang berputus asa...

Alhamdulillah.... Berkat nikmat kesabaran.. Yang tak pernah luntur... Dunia yang sempit menjadi luas.... Langit yang mendung menjadi cerah... Hati yang keras menjadi lembut... Jalan yang sukar semakin merasa mudahnya...

Alhamdulillah.... Moga nikmat yang diberi PERCUMA ini tidak kan dipersia... Menghargai semasa ia ada... Menghayati selagi tak hilang dimata... Menyantuni segala masih wujud... Alhamdulillah....

Menanti waktu yang kian tiba... Moga cahaya sentiasa menyinari walaupun mendung sentiasa mahu menghampiri... Dilindungi walaupun musuh sering menyelinap sembunyi...

Amin Ya Rabb....
Moga sabar menjadi kekuatan yang tak pernah luput dan xkan pernah boleh diruntuhkan oleh siapapun.. Melainkan PenciptaNYA....

Monday, June 17, 2013

Sharing: "Jangan Bersedih, Sesungguhnya Allah Swt Bersama Kita"

Assalamualaikum... Petikan Teks Video : "Jangan Bersedih, Sesungguhnya Allah Swt Bersama Kita"
Apabila kita asyik termenung memikirkan nasib diri di sini...merenung jauh mereka di sana hidup penuh keseronokan dan kegembiraan...namun, kita masih tak sedar tentang hakikat erti kebahagiaan yang sebenarnya...

Ramai orang...tersalah sangka tentang maksud ketenangan dalam hidupnya, selalu orang mengaitkan ketenangan itu dengan faktor harta...dengan faktor kekayaan...Walaupun itu boleh jadi penyumbang, tetapi itu bukan segala-galanya.

Betapa ramai orang yang berada dalam rumah yang besar, tidur di atas katil yang empuk, tetapi dia tidak lebih enak ataupun lenanya tidak nyenyak, bahkan ada orang yang tidur di pondok buruk, kadang-kadang dia lebih lena dari kita.

Ada orang yang berada di hadapannya hidangan yang hebat, lauk-pauk yang bagus, tetapi lidahnya tidak enak, lebih enak lagi orang yang makan kadang-kadang dengan satu dua mata lauk...tetapi dia lebih sedap dan selesa makannya Kata Hamka: "lihatlah bagaimana Allah membahagi-bahagikan nikmat".

Semua orang sangka kalau orang itu ada rumah besar, ada makanan yang sedap, tentulah hidupnya bahagia dan tenang, Belum tentu!

[Tiada siapa mampu menghalang ketetapan Allah]

Jika Allah hendak memnberikan kebahagiaan kepada seseorang, dia tidak boleh ditahan oleh apa-apa tangan sekalipun.Jika Allah menghalang kebahagiaan kepada seseorang, dia tidak boleh dihulur oleh apa-apa tangan sekalipun.

Jika Allah uruskan urusan kita dan Allah tidak serahkan diri kita kepada kita walaupun sekelip mata, dunia boleh berbuat apa-apa, tetapi mereka tidak boleh mencabar kebesaran kerajaan Allah. Jika Allah mengatur untuk kita apa yang orang sangka tewas, kita akan melihat kemenangan dari sisi Allah.

Apa yang orang rasa rugi, Allah akan berikan keuntungan yang mana jalan-jalan manusia tak sangka tetapi Allah boleh mewujudkan keajaiban dalam kehidupan.

[Apabila kita asyik mengeluh setiap kali ditimpa musibah...]

Tuan-tuan tengoklah dunia ni, kadang-kadang tuan-tuan, manusia dia hilang suatu benda ini daripada dunia, kadang-kadang macam dia hilang segala-galanya, saya nak sebut tuan-tuanberapa banyak dalam hidup tuan-tuan telah melalui keperitan hidup?

Cuba ingat! Ketika kita kena keperitan, kita rasa kita tidak dapat keluar daripadanya, tapi hari ini Allah telah keluarkan kita berada dalam keadaan yang baik.

Ketika kita ditimpa musibah tertentu kita kata: "habislah aku kali ni" tapi usia kita telah berjalan, kita masih lagi hidup dan makan dan menikmati kurniaan Tuhan ini, ketika kita kata: "Ya Allah... tolonglah aku,Ya Allah... tolonglah aku, aku susah ya Allah", hari ni kita pun telah lupa akan perkataan itu dan kita lupa kadang-kadang untuk bersyukurdi atas pelbagai ranjang hidup yang telah Allah keluarkan kita daripadanya.

Orang-orang yang diberitahu kepada mereka "Nun, orang ramai sedang berkumpul untuk ambil tindakan kepada kau", "Nun, orang nak ambil tindakan kepada hang", "Nun, orang nak ambil tindakan kepada kau", "Nun, ada orang nak bertindak kepada kau", kata Allah: "iman dia tambah" bukan kita kata: "pasal apalah Allah benci aku? Apalah dosa aku?"

Tidak, tidak! Kata Quran: "iman mereka bertambah",  mereka kata:
حسبنا الله ونعم الوكيل", "Cukuplah bagi kami, Allah... dialah sebaik-sebaik tempat diserahkan urusan" (آل عمران: 173)

[Pengalaman sering mematangkan kita]

Siapa yang tidak melaluinya tidak akan memahami maksudnya. Orang-orang yang pernah hidup dan bertawakkal dia akan mengetahui tentang keajaiban bertawakkal, bila hati insan bulat kepada Ya Rabb,إني فَوَّضْتُ هذا الأمر إليك , "Ya Allah... aku serahkan urusan ini kepadaMu ya Allah".

[Kita sering lupa, kita masih punya kehidupan di akhirat]

Apabila insan melihat dunia daripada dimensi akhirat, dia akan merasakan dunia ini sangat kecil, kehidupan ini sangat luas, Nabi sebut di dalam hadis yang diriwayatkan oleh imam Muslim, Allah bawa pada hari akhirat, manusia yang paling derita dalam dunia ini, saya tak tahu manusia paling derita di dalam dunia ini, Allah ambil dia, Allah masukkan dia ke dalam syurga, dia dimasukkan, dicelupkan masuk ke dalam syurga, kemudian dia dikeluarkan lalu ditanyanya:"Wahai fulan, adakah kau pernah rasa derita dalam hidup?" dia kata: "tak! Aku tak pernah derita pun dalam hidup ini" Hanya kerana masuk sekelip mata di dalam syurga, lupa cerita derita.

Allah ambil manusia yang paling nikmat dalam dunia ini, segala yang nikmat, Allah masukkan dia secelup sahaja ke dalam neraka, lalu dikeluarkan dia, "Pernahkah kau merasai nikmat dalam hidup ini?", dia kata: "tak! aku tak pernah ada nikmat pun dalam hidup ini", hanya dengan satu celupan sahaja ke dalam neraka, manusia lupa segala kisah nikmat dalam hidupnya.

[Masihkah kita teringat akan nikmat yang Allah berikan selama ini?]

Kita selalu nak bersyukur kalau kita diberi benda baru dan kita lupa bahawasanya apa yang ada pada kita ini suatu nikmat yang besar. Satu hamba Allahyang patah kakinya, yang dia tidak pernah pun sebut dulu, barangkali tak pernah teringat tentang nikmat kaki yang setiap hari dia pijak, tapi apabila satu hari dia sakit kaki, dia kata: "Ya Allah... bagilah balik kaki aku, sembuhkanlah balik" , dia tahu besarnya nikmat kaki, nikmat tangan, nikmat sihat.

Kata Hamka: "Yang ada ini sudah harapan kita", yang kita ada ini harapan kita, tetapi insan... bukan salah untuk kita mengharapkan yang belum ada, tetapi jangan lupa yang telah ada.

[Bersyukurlah wahai diri ini...]

Sebab itu sebahagian para sarjana menyebut, syukur kadang kala makamnya lebih tinggi daripada sabar, ramai orang terpaksa sabar tapi belum tentu orang yang dapat nikmat itu bersyukur, bila dia susah nak kata apa?, "Sabar je la, nak buat apa?".

Tapi untuk jadikan orang yang memiliki harta seperti tuan-tuan syukur di atas nikmat اللهم ما أصبح بي من نعمة أو بأحد من خلقفمنك وحدك لا شريك لك فلك الحمد ولك الشكر "Ya Allah... apa saja yang aku alami daripada nikmatMu, daripada kurniaan, daripada sesiapa di kalangan hambaMu, tidak ada daripada sesiapa melainkan daripada Engkau wahai Tuhan, bagi Engkaulah pujian, bagi Engkaulah kesyukuran. Subhanallah...!

Insan, jika dia nak bersyukur kepada Allah, tak terdaya, وإن تعدوا نعمة الله لا تحصوها : إبراهيم: 34
"Jika kamu hendak menghitung nikmat Allah, kamu tak mampu".

Tuan-tuan... bila kita melihat hidup ini secara keseluruhan kita akan rasa masyaa Allah hidup ini, apa yang Allah kurniakan kepada kita lebih dari harapan kita sebenarnya, kalau tuan-tuan ingat daripada hari tuan-tuan dilahirkan, tempat tuan-tuan dilahirkan, rumah tuan-tuan dilahirkan, sehingga tempat tuan-tuan ada pada hari ini, Masyaa Allah...! Tak dapat nak diucapkan berapa kali, nak sebut pun tak mampu.

[Firman Allah yang bermaksud:]

"Ketika orang-orang yang kafir itu mengeluarkan dia, ketika dia salah seorang dari dua, dia dan Abu Bakar, yakni Nabi dan Abu Bakar, ketika mereka berada di dalam gua (sewaktu peristiwa hijrah), ketika dia berkata kepada sahabatnya
 لا تحزن إن الله معنا
"Jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita" (التوبة: 40)

[Petikan dari ceramah: Mencari Sakinah, Dr. MAZA, 1 Nov 2009]

Kredit kepada http://sitihaslizaa.blogspot.com/
""
P/s: Pada Allah kusandarkan kesedihan ini... Biarpun sendirian....

Monday, June 10, 2013

UJIAN BAGI HAMBANYA...

Alhamdulillah... Assalamu'alaikum dan salam sejahtera pada pembaca yang berilmu... Terima kasih atas kesudian membaca coretan dan perkongsian saya dilaman blog ini. Hanyalah coretan perkongsian dari pengalaman sendiri dan rakan-rakan serta perkongsian dari petikan ilmiah dari penulis-penulis dan ilmuan....

Bicara kita kadang kala boleh membawa kita kepada maksiat... Maka belajarlah untuk memperbetulkan tutur bicara kita serta penulisan kita agar tidak membawa kearah yang syubhah... Saya pun berupaya untuk memperbetulkan tiap-tiap tulisan yang terpapar disini....

Saya suka menulis dan membaca... Kerana saya jarang berkata menggunakan suara saya.. Hanya jari melirik kata untuk difahami dan dihayati... Kadang lidah bicara amat pedih.. Tapi kata yang tertulis juga boleh menjadi pedih menghiris hati. Maka berhati-hatilah...

Dalam menjalani titian kehidupan yang penuh berliku... Terjatuh.. Tersungkur... Sendirian.. Sedih.. Sepi... Kehilangan... Namun.. Semua itu mengajar akan erti sebuah kehidupan.. Kehidupan yang sebenarnya indah dalam kita mengutip amal dan ibadah... Untuk bekalan disana... Kerana tiap amal yang kita lakukan dicatat walau sebesar zarah sekalipun.. Dan dihitungkan diakhir waktu kelak...

Dan saya.. Terus meniti hidup.. Bersama dengan pegangan dan pendirian yang tak pernah berubah... Biarpun menjalaninya sendirian... Namun permata hati tetap ada bersama walaupun masih belum lagi tahu kan kekal atau sementara. Hanya itu yang dimiliki setelah menjalani suatu fasa kehidupan yang amat berat...

Ya.. Ujian Allah swt pada hambaNYA yang ingin menghampirinya.. Namun.. Tetap jalani dengan tabah dan sabar... Cacian dan hinaan... Fitnah dan ghibah.. Bukanlah suatu halangan... Walaupun ia meragut segala kebahagiaan... Meragut segala yang dimiliki... Menjatuhkan diri dilurah paling dalam... Namun... Ketahuilah... Kitalah Insan Terpilih Oleh Yang Maha Agung.. Untuk jalaninya...

Ramai orang diuji dengan pelbagai ujian... Dan kadang merasakan dialah insan yang paling malang dengan ujian tersebut.. Tapi ketahuilah juga... Ada lagi insan yang lebih malang dari kita...

Dan... Allah swt tidak akan menguji hambaNYA yang disayangi tanpa sebarang hikmah... Sentiasa mengingatkan diri... Bahawa... Telah banyak rentetan kehidupan yang dilalui... Dan segalanya memberikan suatu pengajaran.. Dan telah banyak doa- doa dan harapan telah Allah swt perkenankan.. Tanda KasihNYA DIA pada diri ini kerana menghadapinya dengan TABAH ,SABAR DAN REDHA....

Insyaa Allah... Allah swt sentiasa bersama orang-orang yang sabar dan sentiasa meletakkan sesuatu hanya keranaNYA...

اَللَّهُمَّ إِنِّي ضَعِيفٌ فَقَوِّ فِي رِضَاكَ ضَعْفِي وَخُذْ إِلَى الْخَيْرِ بِنَاصِيَاتِي وَاجْعَلِ الْإِسْلَامَ مُنْتَهَى رِضَاىَ اللَّهُمَّ إِنِّي ضَعِيفٌ فَقَوِّنِي وَذَلِيلٌ فَأَعِزَّنِي وَفَقِيرٌ فَأَغْنِنِي وَارْزُقْنِي.

Ya Allah ya Tuhanku, aku ini lemah, maka kuatkanlah aku dalam keredhaan-Mu dan bimbinglah aku kepada kebaikan dan jadikanlah Islam itu tempat aku meletakkan keredhaan. Ya Allah ya Tuhanku, aku ini lemah, maka kuatkanlah aku, aku ini hina, maka muliankanlah aku, aku ini miskin, maka kayakanlah aku dan kurniakan rezeki kepadaku.

amin ya rabbal ‘alamin


Sunday, June 9, 2013

Sharing: "Dua Takdir Berbeza"

Dalam hidup ini, kita akan melalui dua jenis takdir, iaitu takdir mubram dan takdir mu'allaq. Takdir Mubram tidak mampu kita mengubahnya walaupun dengan ikhtiar kerana ia sudah ditentukan oleh Allah swt.

Contohnya:
  • Kelahiran: jantina, tarikh lahir dan cara kelahiran
  • Kematian: masa, tempat dan sebab musababnya.
  • Ayah dan ibu kita
  • Kejadian siang dan malam
  • Perjalanan bumi
  • Pasang surut air laut

Manakala Takdir Mu'allaq pula merupakan ketentuan Allah swt sesuai dengan usaha dan ikhtiar manusia. Walau bagaimanapun, hasilnya tidak diketahui sebelum berlaku. Contohnya:
  • Penyakit yang datang kerana tidak menjaga kesihatan
  • Penceraian
  • Kejayaan

Dalam sebuah hadis disebutkan bahawa:
Qada' tidak boleh dihindari, kecuali dengan doa. (HR Tarmizi)
Hadis tersebut menjelaskan bahawa takdir mubram  tidak boleh diubah lagi. Walau bagaimanapun, takdir mu'allaq boleh diubah melalui doa.

Oleh kerana itulah kita digalakkan berdoa untuk kebaikan dirinya. Banyak perkara boleh diminta melalui doa. Doa yang ikhlas dan bersungguh-sungguh, insyaa Allah akan diperkenankan. Malah, tidak mustahil Takdir Mu'allaq yang kurang baik akan berubah menjadi baik.... Semua dengan kehendak-NYA Yang Maha Berkuasa.....

(Petikan dari Buku Kerana-MU Aku Berubah - Ruhana Zaki)

Kadang kala kita sering menyalahkan takdir.. Terutama apabila ia tidak memihak kepada kita.Setiap yang berlaku sebenarnya ada hikmahnya. Tapi cuba kita hayati setiap apa yang berlaku keatas diri kita. Pasti kita kan temui hikmahnya. Kita seharusnya berusaha dan ikhtiar dan berdoa serta tawakal... Allah pasti perkenankan Doa kita.. Jangan kita hanya berdoa namun tidak ada usaha kearahnya.


ps: Takdir telah membawa diri kearah suatu yang amat kusyukuri.. Biarpun perjalanan dari dahulu sehingga sekarang tak seindah kehidupan orang lain... Walaupun menjalani pahit, manis, hitam putih kehidupan... Tersasar dan tersedar.. Namun semuanya telah mengajar akan erti sebuah kehidupan dan merubah kearah yang lebih baik.. Dan telah temui sesuatu yang amat baik.. iaitu ketenangan dan keredhaanNYA.. Sesuatu yang diimpi telah dinikmati walaupun tak seindah yang diimpi dan terlalu sukar tuk dijalani.. Namun... Syukur Alhamdulillah...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Pesanan Pemilik Blog
1: Sebarang gambar & paparan dalan blog ini adalah dari pemilik blog, kalau adapun dicopypaste dari google
2: Sebarang pendapat di blog ini juga adalah pandangan dari penulis blog sendiri dan ia mungkin berubah mengikut keadaan dan situasi semasa.
3: Sebarang maklumbalas sila ajukan pertanyaan melalui emel ansof86@gmail.com

MY ONLINE STUFF (Sampingan)