Posts

Showing posts from June, 2013

Hati Menjadi Sakit Bila Teringat Semua Itu

Image
Ujian yang didatangkan kepada kita kadang kala melemahkan kita... Bagi hambanya yang sudah sedia lemah.. Pasti sukar tuk menghadapinya. Kekuatan perlu diraih.. Dari mana untuk diraih tatkala dahan yang dipaut semakin rapuh...Tiba-tiba, hati ini menjadi sakit... Dikejutkan oleh mimpi yang tak diundang.. Membangkitkan diri dari lena dalam perasaan yang amat sedih... Astagfirullah... Moga perasaan itu cepat berlalu... Tak mahu diganggu oleh bayangan perasaan yang meracuni hati dan fikiran.Walau hati terasa sakit akan semua yang berlaku. Walau terasa baru sebentar ia berlaku... Namun peritnya amat jelas terasa. Membuatkan diri terasa sukar menghamparkan kemaafan pada yang menyakiti.... Membuatkan kemaafan jauh pergi dari hati.. Setelah ia disakiti terlalu yang amat.... Oleh insan-insan yang tidak memahami.... Oleh insan-insan yang mencemburui.... Oleh insan-insan yang tidak menghargai....Mohon dijauhkan segalanya.. Pergilah segala duka nestapa... Yang sering mendatangi diri... Sering mele…

Entri Memori: "Pertandingan Kawad Kaki Agensi Kerajaan"

Image
Tengah kemas-kemas lihat semula khazanah-khazanah harta karun lame...Dulu seorang aktif yang amat sangat... Sebab join Kadet Polis... Selalu menang dalam pertandingan Kawad Kaki ... Kali terakhir.. Memori yang tak boleh lupe " pertandingan kawad kaki peringkat Negeri.. Rasanya masa tu dekat Port Dickson.. Boleh dapat johan sebenarnya... Sebab farmasi kami yang "TERBAIK"... Beza 1, 2 mata je kut itupun dekat bahagian pakaian je...Apapun.. Memang best!!! Windu to all our cadets member... Sume my fren... Yang paling best "Muke Rentung.. Aka berbelang... Biasalah duk berdiri berjam kat tengah panas terik! Apapun.. We're the best! P/s: windu all police cadet member...

Oh... Kaburnya...

Assalamualaikum.. Selamat pagi pembaca sekalian... Sihat? Kalau xsihat cepat-cepat dapatkan rawatan diklinik berhampiran... Sekarang jerubu semakin teruk...Rasa malas nak gerak kemana-mana hari ni. Badan pun masih terasa letih dengan perjalanan yang amat jauh... Namun Alhamdulillah.... Lepas sudah sedikit rasa dihati.....Tapi .... Banyak perkara nak urus hari ni... Harap keadaan jerubu hari ini tidak memudaratkan kesihatan saya....P/s: ILYMH

Sampai time rasanyew...

Alhamdulillah... Syukur segalanya dipermudahkan.... Rasanya dah sampai time.... Sendat rasa...
Next... Shopin' time.... Bernafas sesak.. Hu..hu...P/s: dah kene nasihat... Wake up ye... Cian cahaya nie.. He.. He...

Tidurlah Sayang

Bila mata kuyu dibuai alunan merdu suara
Cepatlah... Bagai mengantuk disorongkan bantal... Maka disambut dan terus terlenaMenanti waktu-waktu.. Agar cepat berlalu
Adakah esok masih ada...
Tidurlah bersama dengan ketenangan yang abadi...
Moga jaga dalam keadaan yang bahgia...
Bersama cahaya yang sentiasa bersama...Sabarlah....
Kan tiba waktu itu...
Walau waktu itu kan mengundang pelbagai suka dan duka...
Namun... Tabahkan hati..
Semoga esok cahaya kan tetap menyinariTidurlah sayang.....
Sucika hatimu sebelum lena...
Maafkan segala salah...
Buang segala dendam....
Agar lenamu kan dihiasi mimpi nan indah
Jagamu kan segar sentiasa...Selamat malam...
Cahayaku.....

Entri Emo: Feeling Too Tired

Terasa sangat-sangat letih.... Macam-macam perkara yang nak dilalui... Bila dah dekat waktu semakin gementar rasa...Barulah tahu apa itu rasanya....
Oh ... Begini rupanya....
:-) ... Teruja.....Blog pilihan utama... Untuk menconteng-conteng ayat-ayat gerenti tak habis punye... He...he...Mengisi masa saki-baki yang tertinggal... To my parent: thanks for support.. I'll prove u that i'm the best..... ;-)To my love: u are always be my "permata hati" from now on.... We will continue our journey together.... I have u... And u always have me....To my fren: thanks soo much... Mucas gracias... For your support.... A big hug for u allThank you Allah for the miracle
Alhamdulillah.....P/s: sedang termenung melihat keindahan awan saujana indah sambil cakap sensorang...
Aippp... Asyik bunyi jer phone nie... Kacau daun.... Ok... Jap ye... Sale! Sale! Sale! Target! Target! Target! ... daydreaming

Alhamdulillah....

Lepas windu....
Thanks for the support...
Alhamdulillah... Disaat begini barulah kita tahu dan sedar betapa cinta dan kasihnya Allah swt kepada HambaNya....
Dia mendengar setiap rintihan hambaNya yang benar-benar ikhlas dan sentiasa mengharap padaNYA....Dia mengutuskan orang-orang yang dikehendakinya untuk memberi kekuatan kepada hambaNYA yang lemah....
Dia mengutuskan orang-orang yang dikehendakinya untuk memberi semangat kepada hambaNYA yang berputus asa...Alhamdulillah.... Berkat nikmat kesabaran.. Yang tak pernah luntur... Dunia yang sempit menjadi luas.... Langit yang mendung menjadi cerah... Hati yang keras menjadi lembut... Jalan yang sukar semakin merasa mudahnya... Alhamdulillah.... Moga nikmat yang diberi PERCUMA ini tidak kan dipersia... Menghargai semasa ia ada... Menghayati selagi tak hilang dimata... Menyantuni segala masih wujud... Alhamdulillah....Menanti waktu yang kian tiba... Moga cahaya sentiasa menyinari walaupun mendung sentiasa mahu menghampiri... Dilindungi w…

Sharing: "Jangan Bersedih, Sesungguhnya Allah Swt Bersama Kita"

Image
Assalamualaikum... Petikan Teks Video : "Jangan Bersedih, Sesungguhnya Allah Swt Bersama Kita"
Apabila kita asyik termenung memikirkan nasib diri di sini...merenung jauh mereka di sana hidup penuh keseronokan dan kegembiraan...namun, kita masih tak sedar tentang hakikat erti kebahagiaan yang sebenarnya...

Ramai orang...tersalah sangka tentang maksud ketenangan dalam hidupnya, selalu orang mengaitkan ketenangan itu dengan faktor harta...dengan faktor kekayaan...Walaupun itu boleh jadi penyumbang, tetapi itu bukan segala-galanya.

Betapa ramai orang yang berada dalam rumah yang besar, tidur di atas katil yang empuk, tetapi dia tidak lebih enak ataupun lenanya tidak nyenyak, bahkan ada orang yang tidur di pondok buruk, kadang-kadang dia lebih lena dari kita.

Ada orang yang berada di hadapannya hidangan yang hebat, lauk-pauk yang bagus, tetapi lidahnya tidak enak, lebih enak lagi orang yang makan kadang-kadang dengan satu dua mata lauk...tetapi dia lebih sedap dan selesa makann…

UJIAN BAGI HAMBANYA...

Image
Alhamdulillah... Assalamu'alaikum dan salam sejahtera pada pembaca yang berilmu... Terima kasih atas kesudian membaca coretan dan perkongsian saya dilaman blog ini. Hanyalah coretan perkongsian dari pengalaman sendiri dan rakan-rakan serta perkongsian dari petikan ilmiah dari penulis-penulis dan ilmuan....Bicara kita kadang kala boleh membawa kita kepada maksiat... Maka belajarlah untuk memperbetulkan tutur bicara kita serta penulisan kita agar tidak membawa kearah yang syubhah... Saya pun berupaya untuk memperbetulkan tiap-tiap tulisan yang terpapar disini....Saya suka menulis dan membaca... Kerana saya jarang berkata menggunakan suara saya.. Hanya jari melirik kata untuk difahami dan dihayati... Kadang lidah bicara amat pedih.. Tapi kata yang tertulis juga boleh menjadi pedih menghiris hati. Maka berhati-hatilah...Dalam menjalani titian kehidupan yang penuh berliku... Terjatuh.. Tersungkur... Sendirian.. Sedih.. Sepi... Kehilangan... Namun.. Semua itu mengajar akan erti sebuah k…

Sharing: "Dua Takdir Berbeza"

Image
Dalam hidup ini, kita akan melalui dua jenis takdir, iaitu takdir mubram dan takdir mu'allaq. Takdir Mubram tidak mampu kita mengubahnya walaupun dengan ikhtiar kerana ia sudah ditentukan oleh Allah swt.

Contohnya:
Kelahiran: jantina, tarikh lahir dan cara kelahiranKematian: masa, tempat dan sebab musababnya.Ayah dan ibu kitaKejadian siang dan malamPerjalanan bumiPasang surut air laut
Manakala Takdir Mu'allaq pula merupakan ketentuan Allah swt sesuai dengan usaha dan ikhtiar manusia. Walau bagaimanapun, hasilnya tidak diketahui sebelum berlaku. Contohnya:
Penyakit yang datang kerana tidak menjaga kesihatanPenceraianKejayaan
Dalam sebuah hadis disebutkan bahawa:
Qada' tidak boleh dihindari, kecuali dengan doa. (HR Tarmizi)
Hadis tersebut menjelaskan bahawa takdir mubram  tidak boleh diubah lagi. Walau bagaimanapun, takdir mu'allaq boleh diubah melalui doa.

Oleh kerana itulah kita digalakkan berdoa untuk kebaikan dirinya. Banyak perkara boleh diminta melalui doa. Doa yang …