| DASHBOARD | HOME | TUKAR LINK |

Saturday, May 18, 2013

Sharing: Doakan Kebaikan Orang Lain

Doa ialah ibadah dan senjata orang Mukmin. 
Doa juga manifestasi tanda kelemahan hamba yang 
memerlukan pertolongan dan bantuan Allah 
dalam menghadapai cabaran kehidupan 


Kebiasaannya, kita hanya berdoa untuk kebaikan diri sendiri. Jarang sekali seseorang mendoakan khusus untuk orang lain. Sebenarnya, mendoakan kebaikan orang lain tanpa pengetahuannya merupakan sunnah hasanah yang telah diamalkan oleh para nabi dan turut diikuti oleh orang soleh. Mereka gembira jika kaum muslimin memperoleh kebaikan sehingga mereka suka untuk mendoakan saudaranya dan turut mendoakan kesejahteraan diri mereka sendiri.

Daripada Anas bin Malik meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Tidak beriman salah seorang antara kalian sehingga dia mencintai untuk saudaranya apa-apa yang dicintai untuk dirinya sendiri,” (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Doakan Kebaikan 

Kemampuan kita membantu orang yang ditimpa musibah amat terbatas sekali. Kita sendiri pun kadang kala lemah untuk menolong mereka yang ditimpa kecelakaan. Alangkah baiknya jika rasa simpati tersebut diterjemah melalui doa yang dipanjatkan kepada Yang Maha Esa agar mereka diberikan kekuatan untuk menghadapi ujian itu.

Allah swt berfirman yang bermaksud: “Kamu berdoalah kepada-ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya, orang yang sombong takbur untuk beribadat dan berdoa kepada-ku akan masuk ke dalam neraka Jahanam dalam keadaan yang hina.” (Surah Ghafir 40:60)

Memperoleh Perkara Yang Diberi 

Mendoakan kebaikan untuk mereka yang dirundung duka akan menyebabkan doa tersebut kembali kepada kita. Jika Allah memperkenankan untuk menghilangkan kesusahan tersebut, maka orang yang pertama sekali merasakan reaksi doa itu ialah kita yang mendoakannya.

Diriwayatkan daripada Abu al-Darda’ Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud: “Doa seorang Muslim kepada saudaranya secara rahsia dan bukan dihadapannya sangat dimakbulkan. Di sisinya ada malaikat yang ditunjuk Allah. Setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan kebaikan, maka malaikat tersebut berkata (kepadanya): ‘Ya Allah, makbulkan ia dan (semoga) bagimu juga (mendapat balasan) seumpama itu.” (Riwayat Muslim)

Oleh itu, semakin banyak kita mendoakan kebaikan untuk orang lain, maka semakin banyak juga kebaikan yang akan kita peroleh. Kita perlu mendoakan sahabat, orang yang dikenali atau tidak agar lebih banyak kebaikan yang dapat kita nikmati. Cuba kita bayangkan apabila doa yang dipinta dengan penuh khusyuk dan ikhlas diaminkan oleh para malaikat, insya-Allah doa tersebut akan dimakbulkan oleh Allah swt. Itulah hikmah seseorang yang sanggup memberikan kebaikan kepada orang lain, Allah juga akan membalasnya dengan kebaikan.

Larangan Mendoakan Keburukan 

Apabila kita membenci seseorang, kadangkala terlintas di hati kita untuk meminta kepada Allah agar orang itu ditimpa bala sebagai balasan perbuatannya kepada kita. Hal ini tidak dibolehkan oleh agama seperti hadis yang diriwayatkan oleh Jabir bin Abdullah, Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

Janganlah kalian mendoakan keburukan menimpa dirimu, anak-anakmu, pembantu-pembantumu atau hartamu, agar doa kalian tidak sama dengan waktu dikabulkan doa daripada Allah sehingga doa keburukan itu dikabulkan.” (Riwayat Abu Daud)

Tenaga yang terhasil dari dalam diri manusia yang memikirkan sesuatu keburukan itu akan menghasilkan tenaga yang negative. Orang yang berfikiran negative mudah mengalami stress dan penyakit akan dating dengan mudah. Oleh sebab itu, kita perlu berfikiran positif untuk mendoakan orang lain dengan kebaikan sebagai tanda bersihnya hati dan jiwa kita. Natijahnya akan wujud suasana kasih sayang sesame orang Islam.

Hj Zainuddin Ali: Solusi

Boleh Baca entri nie Juga:
Rumah Tangga Islam 
Cinta Petai Merdeka
Sebuah rumahtangga dan Sebuah Masjid

Friday, May 17, 2013

Tunggu UPU?

Hari ni keputusan UPU keluar... Kepada adik2 lepasan SPM tu bolehlah check ye...
Mana tau.. Lepas ke tidak...

Teringat masa lepas SPM... Tunggu UPU keluar.. Last2 hampa.. Ramai juga yang kecewa tak dapat masuk IPTA... Terpaksa masuk form 6.. Jadi budak sekolah semula..

Tapi Alhamdulillah... Peluang untuk kita belajar tak pernah putus... Form 6 pun dah bagus sekarang... Mana yang dah tolak Form 6 tu atau yang tak lepas Matrikulasi tu.. Masih ada peluang belajar lagi...

Terlalu banyak... Tuntutlah ilmu selagi kita masih bernafas....

Apapun ilmu yang ada haruslah diamalkan dan diajarkan... Ilmu yang manfaat sahaja tau... Bukan ilmu yang kurang baik... Xelok tu...

Well... Semoga berjaya masuk ke IPTA untuk adik2 semua..

Ps: insyaa allah.. Ada rezeki lebih selepas keadaan dah stabil nak sambung study smula... MBA... Moga impian tak tinggal impian...


Wednesday, May 15, 2013

16Mei 2013:Selamat Hari Guru

Assalamu'alaikum wbt.....

Setiap tahun tanggal 16 mei, adalah hari meraikan jasa baik seseorang yang bergelar cikgu atau guru.... Betapa besarnya pengorbanan dan jasa seorang guru dalam mendidik anak2 atau generasi pewaris bangsa agar menjadi seorang yang berilmu, bersahsiah baik, dan generasi yang berguna...

Alhamdulillah... Terima kasih buat para guru dari sekolah tabika sehinggalah kemenara gading...atas jasa baik anda semua.... Mengajar dan mendidik menjadi insan yang berilmu...

Dan jangan lupa... Sedar atau tidak sebenarnya diri kita sendiri juga adalah seorang guru... Guru kepada diri sendiri.. Kadang kita sendiri menjadi guru untuk diri sendiri dalam menjalani kehidupan seharian kita....

Apapun... Selamat Hari Guru buat semua warga pendidik... Jangan pernah lelah mendidik... Setiap ilmu yang kau curahkan amatlah bermanfaat...

Terimah kasih....Cikgu..

Takdir..

Tika melihat wajah-wajah yang sentiasa disayangi...
Satu persatu pertanyaan.. Satu persatu soalan menerjah...
Ada rasa sedih... Ada rasa hampa... Ada rasa bersalah... Ada rasa khilaf... Pelbagai rasa...

Kadang memikirkan waktu yang berlalu.. Dan waktu yang bakal mendatang...
Dan waktu yang sedang dilewati...

Semunya sudah tertulis.. Tercatat... Namun tak kita ketahui..
Kadang kita berserah pada takdir..
Takdir penentu segala...
Namun... Takdir itu boleh diubah....
Cuma kita yang merasa ia tak boleh diubah.
Tanpa usaha.. Tanpa keyakinan..
Manakan bisa merubahnya

Moga takdir yang dilalui kini kan berubah
Hanya memohon padaNya
Diberi sedikit kehidupan dan harapan
Yang tak pernah pudar..

Thursday, May 9, 2013

PadaNya....

Tika orang yang kau cintai...
Satu, satu pergi meninggalkan dirimu
Pastinya kesedihan kan menyelubungi hidupmu...
Walau kesedihan meragut kegembiraanmu
Walau kedukaan merentap kebahgiaanmu..
Walau kamu kehilangan segalanya...
Namun kau tidak pernah hilang DIA
Walau tempat melepas rindu kian tiada...
Sekurang-kurangnya kau masih mampu lagi duduk dengan tenang...
Sekurang-kurangnya kau masih mampu sujud kepadaNya...
Sekurang-kurangnya kau masih mampu melihat...
Sekurang-kurangnya kau masih mampu menadah tangan bermohon kepadaNYA...

DIA tidak pernah meninggalkanmu
DIA tidak pernah melupakanmu
DIA tidak pernah menghindar dari mendengar rayuanmu
DIA tidak pernah berpaling darimu
Malah.....
DIA tetap ada bersamamu....

Ingatlah....
Kadang... Yang sentiasa disisi kita akan pergi dari kita
Yang memahami kita... Akan mula menjauhi kita
Yang sering membahagiakan kita.. Akan ada menyakiti hati kita...
Yang menjadi kekuatan kita.. Akan ada yang melemahkan kita...
Untuk itu... Kau haruslah lebih sabar dan percaya.. Untuk lebih bergantung kepada Allah swt...
Kerna DIA lah yang Maha Mengetahui segala sesuatu...

......... Amin........

Thursday, May 2, 2013

Gelora Lautan Manusia

Ditengah gelora lautan manusia
Berbagai ragam dan berbagai lagak disaksikan
Ada yang kasar... Ada yang lembut
Ada yang sombong.. Ada yang peramah
Ada yang baik budi pekerti...
Ada yang kurang akhlak dan budi..
Manusia tak sama kerenahnya

Melihat ragam mereka ...tersenyum sendiri
Bukan mudah mengenal hati manusia
Bukan mudah membaca gerak laku gaya
Namun jangan mudah meletak prasangka
Yang kelihatan jahat itu... Xsemestinya tiada baiknya...
Yang baik itu... Tak semestinya tiada jahatnya...
Manusia mudah berprasangka
Kadang prasangka membawa bencana

Gelora lautan manusia ini...
Pandailah memilih.. Pandailah menilai
Yang mana baik yang mana buruk...
Setiap yang dijadikan... Ada kurang dan lebih....
Diri kita pun begitu juga...
Kadang kita rasa kitalah yang paling baik.. Pada Nilaian kita...
Tapi yang diluar melihat dan menilai laku kita...
Jadi tanamkan dalam diri.. Kita juga manusia biasa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Pesanan Pemilik Blog
1: Sebarang gambar & paparan dalan blog ini adalah dari pemilik blog, kalau adapun dicopypaste dari google
2: Sebarang pendapat di blog ini juga adalah pandangan dari penulis blog sendiri dan ia mungkin berubah mengikut keadaan dan situasi semasa.
3: Sebarang maklumbalas sila ajukan pertanyaan melalui emel ansof86@gmail.com

MY ONLINE STUFF (Sampingan)